Gå til innhold

Hvor sikker bør en være før en svarer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tusen takk for det :) Ja jeg er vel litt rar men trodde jeg var mindre rarere nå som jeg tar medisiner, men godt jeg har litt av meg selv igjen da.

Tja vet ikke.

Jeg syns alltid du er litt rar, men rar på en ok måte,

du er en av få som bare er den du er, det er noe fint og oppriktig ved det, og ukomplisert.

Da kan du være så rar du vil ;)  jeg vet hvor du står og hva du mener, tror du er et menneske som gir av deg selv (det er sånn man karakteriserer slike mennesker) , mens andre spør og graver i andres liv, uten å gi av seg selv, de er luringer :D

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

15

• Kayia

15

• Nils Håvard Dahl, psykiater

11

• frosken

9

Skrevet

Det er vel uansett ryddig å fortelle alle hva "loven" sier før man arresterer noen.

Jeg synes også det er greit å først diskutere dette på et generelt grunnlag, og så kan det i etterkant suppleres med mer direkte tilbakemeldinger om det skulle fremstå som ønskelig.

Skrevet

Jeg aner ikke hva du sikter til her, men det er ikke så viktig. Jeg vil heller vite hva andre tror om det jeg skriver eller lurer på enn at man svarer med et spørsmål som man aldri tar bryet med å forklare ;) Jeg syns jeg har fått mange gode råd her og håper ikke folk slutter å svare hva de tror eller mener, men det er jo greit at man presiserer at man tror og ikke vet.

Jeg tror det er en NT svakhet, det der at man tror man er lur når man stiller spørsmål og ikke svarer,

for mange skaper det bare tanker og grubling, kanskje ikke for oss, men for mange, så det er ulurt ;)

NT= neurotypisk, det er alle andre enn oss med autisme, brukt blant autister bare for å forenkle da vi tenker annerledes:-)

Skrevet

Tja vet ikke.

Jeg syns alltid du er litt rar, men rar på en ok måte,

du er en av få som bare er den du er, det er noe fint og oppriktig ved det, og ukomplisert.

Da kan du være så rar du vil ;)  jeg vet hvor du står og hva du mener, tror du er et menneske som gir av deg selv (det er sånn man karakteriserer slike mennesker) , mens andre spør og graver i andres liv, uten å gi av seg selv, de er luringer :D

Du er jo ærlig og oppriktig selv, det liker jeg med deg. Du sier ting som de er :) Ja jeg er vel en raring da ;)

Skrevet

Jeg tror det er en NT svakhet, det der at man tror man er lur når man stiller spørsmål og ikke svarer,

for mange skaper det bare tanker og grubling, kanskje ikke for oss, men for mange, så det er ulurt ;)

NT= neurotypisk, det er alle andre enn oss med autisme, brukt blant autister bare for å forenkle da vi tenker annerledes:-)

Hmm...ja da er man lur da. Jeg derimot forstår ikke hvorfor man spør dersom man ikke er interessert i å vite svaret. Det er jo bare bortkastet tid. Eller?

Haha...vet ikke enda hva jeg er, men NT er jeg ihvertfall ikke :P

Skrevet

Folk spør på dette forum om svært alvorlige saker som kan ha meget stor betydning for dem.

Bør du svare om du bare "tror"? Eller bør du begrense deg til å svare til der du er rimelig sikker  på at dette har du virkelig greie på?

Jeg synes mange av spørsmålene er såpass alvorlige at jeg oppfordrer brukere til å ha en viss selvkritikk før de svarer.

Det er nå ikke alltid det du selv svarer henger helt på greip. Du har gitt meg diagnoser utfra en enkel beskrivelse av en handling jeg hadde gjort, men som var helt feil av deg. Jeg hengte meg så mye opp i det at jeg terroriserte psykologen min med det i lang tid etterpå. Så jeg tenker på et psykiatriforum må de som spør om noe ta høyde for at brukerne ikke alltid er helt på nett og har en rekke lidelser selv. 

Anonymous poster hash: 053b8...7a9

Skrevet

Selv har jeg lært meg til å tenke meg om før jeg svarer. Det funker bra for meg.

Har faktisk lært og vokst en del på den måten også.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@madelenemie: En meget viktig del av jobben vår er  stille spørsmål som får (bør få) pasienten til å undres og evt finne svar selv.

Det kan ofte være langt mer nyttig enn bare å svare på et spørsmål.

Nicklusheletida
Skrevet

"Folk vil ha gode og korrekte svar"

Når jeg stiller spørsmål her på et nettforum, så skjønner jeg at det ikke er sikkert at svaret jeg får er korrekt. Ikke en gang fra eksperten selv. Du tar feil du også Nhd :-) Ikke fordi du ikke kan dine greier, men det kan være noe feil med hvordan man presenterer saken, det kan mangle noe eller noe kan overdrives eller feiltolkes. De som svarer meg kan ikke gjøre noe annet enn å tro. Ingen kan vite med sikkerhet.

Jeg synes det er bedre å få svar.

Da kan jeg sortere litt selv. Hva virker logisk og hva er det ikke.

Skrevet

"Folk vil ha gode og korrekte svar"

¨

Enig med forrige innlegg. Det er ikke alltid jeg bare vil det; ha ett korrekt og godt svar. Like ofte ønsker jeg meg mange svar og at vi sammen diskuterer oss fram til noe. Det blir litt som måten jeg og psykologen min jobber. Hun kan for eksempel svare på et spørsmål jeg har og for eksempel si"du må tenke mer på deg selv, og ikke alle andre". Det er kanskje et flott svar på det jeg spør om, men for meg er selve diskusjonen som leder til dette svaret mye viktigere for personlig vekst og varig forandring enn bare et enkelt og rett fram svar. Slik er det nok for mange, så folk er forskjellige.

Derfor, NHD, vil jeg minne også deg på "På seg selv kjenner man ingen andre".  ;)

Skrevet (endret)

Med tanke på " hvor sikker" du skal være før du svarer ser jeg det selv som veldig kvalitativt at folk faktisk sier " noe" om dette. F eks fortelle innledningsvis hvilket ståsted du uttaler det fra.. " jeg har kanskje opplevd noe liknende som deg .." Etc dette betyr jo ikke nødvendigvis at problemstillingene kan sammenliknes .

Videre merker jeg selv godt hvem som uttaler seg med faglig tyngde her, og hvem som uttaler seg på et mer medmenneskelig plan . Det finnes og de som later som de er eksperter ut fra Google referanser og annet , og de som kommer med påstander som synes å ha varierende grad av " hold". Noen få harselerer med andres lidelse . Jeg tenker og vi som postere av innlegg må tenke over at vi faktisk setter oss selv litt på spill ved å dele , det er ikke gitt at du får de svar du er" ute etter". Men det er lærdom i det også , du kan bli utfordret og beveget i ulike retninger - på godt og vondt.

Vedr korrekthet undrer jeg meg litt på hvor korrekte svar det er mulig å gi pr nett? Det er det kanskje ulike synspunkt på.

om du klarer å sortere i denne gryta avhenger av mye, alder, modenhet, livserfaring , refleksjonsevne,utdanningsnivå Evt sykelighet

Samtidig tenker jeg de sårbare og er påvirkelige ( på ulike vis) .

Derved: litt ydmykhet mht til respons skader ikke ;) jeg tenker dette handler om å møte hverandre med respekt .

Endret av En namnlaus
Skrevet

@madelenemie: En meget viktig del av jobben vår er  stille spørsmål som får (bør få) pasienten til å undres og evt finne svar selv.

Men når man ikke forstår spørsmålet så bør du jo forklare. Noen her inne trenger forklaringer og ikke bare et spørsmål og "tenk sjæl". Kan jo ikke snakke for alle andre, men om jeg får et spørsmål som jeg ikke ser poenget med så gidder jeg heller ikke tenke mer over det før jeg får en forklaring på hvorfor spørsmålet stilles. Det lærer man jo ikke av og ikke får det meg til å undres. Jeg tenker "hva er det for et spørsmål å komme med uten forklaring" også lar jeg det ligge og tenker ikke mer på det. 

Enig med Nicklusheletida og Cilien. Det er diskusjonene her som har fått meg til å forstå meg selv bedre.

Skrevet

Med tanke på " hvor sikker" du skal være før du svarer ser jeg det selv som veldig kvalitativt at folk faktisk sier " noe" om dette. F eks fortelle innledningsvis hvilket ståsted du uttaler det fra.. " jeg har kanskje opplevd noe liknende som deg .." Etc dette betyr jo ikke nødvendigvis at problemstillingene kan sammenliknes .

Videre merker jeg selv godt hvem som uttaler seg med faglig tyngde her, og hvem som uttaler seg på et mer medmenneskelig plan . Det finnes og de som later som de er eksperter ut fra Google referanser og annet , og de som kommer med påstander som synes å ha varierende grad av " hold". Noen få harselerer med andres lidelse . Jeg tenker og vi som postere av innlegg må tenke over at vi faktisk setter oss selv litt på spill ved å dele , det er ikke gitt at du får de svar du er" ute etter". Men det er lærdom i det også , du kan bli utfordret og beveget i ulike retninger - på godt og vondt.

Vedr korrekthet undrer jeg meg litt på hvor korrekte svar det er mulig å gi pr nett? Det er det kanskje ulike synspunkt på.

om du klarer å sortere i denne gryta avhenger av mye, alder, modenhet, livserfaring , refleksjonsevne,utdanningsnivå Evt sykelighet

Samtidig tenker jeg de sårbare og er påvirkelige ( på ulike vis) .

Derved: litt ydmykhet mht til respons skader ikke ;) jeg tenker dette handler om å møte hverandre med respekt .

Godt svart :)

Skrevet

Hmm...ja da er man lur da. Jeg derimot forstår ikke hvorfor man spør dersom man ikke er interessert i å vite svaret. Det er jo bare bortkastet tid. Eller?

Haha...vet ikke enda hva jeg er, men NT er jeg ihvertfall ikke :P

Nettopp,

det er bortkastet tid, stille spørsmål man ikke er interessert i svar på osv...typisk NT. ;)

Jeg har aldri tenkt så tydelig at noen har asperger som ved deg, det er nytt for meg, kult også:-)

Du er jo forskjellig fra meg, selv om vi deler naturinteressen:-) men alt du skrev, ble jeg forundret over, tenkte wow er jo som jeg føler ;) pluss humor, ønske om å gi andre bank, relasjon til kjæreste :P

Skrevet (endret)

Hm.

Så rart.

Vel jeg skrev selv spørsmålslister som jeg fikk svar på av min psykiater!

Jeg fant ikke svarene på disse spørsmålene som i stor grad angikk de mellommenneskelige relasjoner.

Så problemet for meg ville vel vært å bli stilt spørsmål, når jeg selv oppfattet meg selv som et spørsmål.

Det at jeg fikk så gode svar på mine spørsmål gjorde meg rett og slett satt på plass, det var alt jeg trengte!

Jeg syns dette var en effektiv behandling, hadde jeg fått timer hver uke kunne den blitt ytterligere intensivert, 

Jeg husker på svar og spørsmål, og vet dette svar-systemet hjalp meg.

Jeg vet ikke hvordan du skulle kunne behandlet meg?

Men mulig du ville tenkt, "ja her er det et menneske med mange spørsmål" også hadde du svart, jeg håper det.

Hadde du stilt meg flere spørsmål, hadde jeg holdt meg for ørene. (det er reellt)

nb: da dette var lange utarbeide spørsmållister med tabeller, så var det også en viss tankegjennomgang jeg selv dro nytte av som følge av at skrivingen tvang meg til å tenke, så derfor sier min psykiater at jeg har like så mye hjulpet meg selv, så det var ikke bare et robotforhold, dvs min psykiater satt ikke der kun som et svar-orakel, jeg hadde slitt meg gjennom tankerekker og skrevne fremstillinger før jeg møtte på time.

Endret av Madelenemie
Skrevet

Det er vel uansett ryddig å fortelle alle hva "loven" sier før man arresterer noen.

Det var vel egentlig klart hva skikk og bruk er på forumet forut denne tråden, og jeg gjetter at tråden er et resultat av en helgekveld i ro og reflekasjon fra NHDs side heller ;) Jeg gjetter oppfordringen kom som reaksjon på et svar eller tre NHD gjerne hadde sett uskrevet, og syns det hadde vært ryddigene å ta dette i de(n) aktuelle tråden(e) eller på pm direkte til de de gjelder. Jeg har begrunnet flere steder hvorfor jeg tenker slik.

Nå ble tråden uansett nyttig, siden den tilkjennegjorde at brukernes behov mht til svar og grad av saklighet i svarene er høyst ulikt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med mindre TS i sitt spørsmål har opplyst om ASL, vil mine svar rette seg mot det som enkelte kaller NT.

Skrevet

Med mindre TS i sitt spørsmål har opplyst om ASL, vil mine svar rette seg mot det som enkelte kaller NT.

Hm.

Men du som psykiater må jo finne ut av autisme, ikke vi?

Jeg skrev lange avhandlinger på opp til 60 sider hva jeg strevde med for var ca 3 mnd ventetid på voksenhabiliteringen/nevroabiliteringen, da hadde jeg heldigvis god tid til å forklare ting, men det var de, psykiaterne der som tenkte på autisme, ikke jeg, heldigvis.

Jeg vet nå at dette hadde betydning for utredning, fordi jeg ser bare ut som en normal dame, selv om jeg ser ned, så mistenkte de aldri unnvikende pf, fordi de leste jo hvor mye jeg hadde strevd fra barnehagen.

Og jeg er veldig direkte og har nok bedre selvtillit enn jeg selv tror.

Siden du er NT psykiater, må du kunne lese ASL i ord til de som har det ;)

Skrevet

Kaya; Hvem er spykologer her- altså "frivillige" psykoler? Jeg har mine mistanker, men hadde jo vært greit å vite:)

Siden disse personene selv ikke flagger egen yrkestilhørighet syns jeg ikke det er riktig av meg å navngi nick, men det er nevnt flere ganger her inne gjennom årene. Egentlig syns jeg det vi diskuterer stort sett fungerer bra, siden de aller fleste - kanskje med et par små unntak - er relativt åpne på at de har den eller den fagkompetansen..

Skrevet

Siden disse personene selv ikke flagger egen yrkestilhørighet syns jeg ikke det er riktig av meg å navngi nick, men det er nevnt flere ganger her inne gjennom årene. Egentlig syns jeg det vi diskuterer stort sett fungerer bra, siden de aller fleste - kanskje med et par små unntak - er relativt åpne på at de har den eller den fagkompetansen..

Skjønner. Det er vel egentlig dfet jeg tenker også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...