Gå til innhold

Til lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker han er snill når han følger meg opp mer enn det han trenger. Han kunne sagt seg ferdig når han hadde hjulpet meg med det jeg trengte der og da. Jeg tenker frisører er snille når de gir mer enn det de trenger gjøre. Jeg tenker betjening i butikker er snille når de hjelper meg med spørsmål jeg måtte ha. Jeg tenker folk er snille når de hjelper meg ja, jeg synes ikke det er en håpløs ting å tenke.

Jeg har ikke lyst til å tenke det. Jeg er klar over at jeg bruker mye av legens tid nå. Jeg er klar over at jeg bruker mye av deres tid nå. Jeg er klar over at jeg bruker manges tid nå. Jeg vet jeg burde trukket meg enda mer tilbake, og ikke klaget og vært slik som jeg har vært i det siste. Legen er så snill, og jeg utnytter det. Jeg er selvsentrert og brysom, jeg er klar over det. Jeg vet jeg ikke har klart å gjøre noe med det i det siste, men jeg skal jobbe for det. Hvis jeg kommer til legen og forteller alt mulig rart, vil det gi han ekstraarbeid på grunn av meg. Jeg ønsker ikke det for han. Jeg ønsker ikke utsette han for meg mer enn jeg allerede har gjort.

Hvordan definerer du begrepet yrkesstolthet?

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• umakenverdt

21

• Cilien

7

• Kayia

6

• Madelenemie

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvordan definerer du begrepet yrkesstolthet?

Jeg vet ikke helt hvordan det skal defineres, men for meg handler det vel om at man setter sine krefter inn på å gjøre en så god jobb som mulig i det yrket man er i, at man så å si legger deler av sin ære i å gjøre en solid jobb. 

Jeg synes imidlertid ikke det er noen motsetning mellom at man kan være snill og ha en stor grad av yrkesstolthet. Dessuten føler jeg meg ikke komfortabel med å utnytte andres yrkesstolthet.

Gjest gjesteleser
Skrevet

Legen din vil gjøre jobben sin best mulig. De rundt deg bryr seg om deg. Vi bryr oss om hvordan det går med deg, fordi vi ser at du ikke har det bra og fordi vi kan kjenne oss igjen i deg. Det er det vi som bestemmer at vi gjør, ikke du. Vil du nekte dine kjære å få lov å være glad i deg? Vil du nekte legen din å utøve yrket sitt?

Ta imot den ekstra timen han har gitt deg. Fortell gjerne om den tvilen du har nå, den er en del av sykdomsbildet. Ikke tenk mer på om du fortjener det eller om du burde kunne ta deg sammen, bare forhold deg til at legen din har gitt deg en time og din jobb er å møte opp og forklare best mulig hvordan du har det.

Skrevet

Legen din vil gjøre jobben sin best mulig. De rundt deg bryr seg om deg. Vi bryr oss om hvordan det går med deg, fordi vi ser at du ikke har det bra og fordi vi kan kjenne oss igjen i deg. Det er det vi som bestemmer at vi gjør, ikke du. Vil du nekte dine kjære å få lov å være glad i deg? Vil du nekte legen din å utøve yrket sitt?

Ta imot den ekstra timen han har gitt deg. Fortell gjerne om den tvilen du har nå, den er en del av sykdomsbildet. Ikke tenk mer på om du fortjener det eller om du burde kunne ta deg sammen, bare forhold deg til at legen din har gitt deg en time og din jobb er å møte opp og forklare best mulig hvordan du har det.

Jeg ønsker ikke nekte noen noe. Jeg ønsker klare meg selv, men får det så lite til. Jeg tror jeg har bestemt meg for at jeg må gå på timen, jeg må høre hva han sier. Men da må jeg også finne ut hva jeg kan si. Jeg er så dårlig både til å snakke og til å uttrykke meg skriftlig. Jeg er redd jeg ikke får frem noe. Jeg skjemmes over hva jeg har satt i gang.

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke helt hvordan det skal defineres, men for meg handler det vel om at man setter sine krefter inn på å gjøre en så god jobb som mulig i det yrket man er i, at man så å si legger deler av sin ære i å gjøre en solid jobb. 

Jeg synes imidlertid ikke det er noen motsetning mellom at man kan være snill og ha en stor grad av yrkesstolthet. Dessuten føler jeg meg ikke komfortabel med å utnytte andres yrkesstolthet.

Jeg legger det samme i begrepet som deg; En person med yrkesstolthet setter sine krefter inn på å gjøre en så god jobb som mulig, dvs avslutter ikke oppdraget når det akkurat er tilstrekkelig. Det kan godt være at legen din er snill, men det er vel mer sannsynlig at vedkommende har yrkesstolthet, og derfor ønsket at du kommer tilbake slik at vedkommende kan vurdere andre ting vedkommende senset at du strever med, ut over det som var akutt sist.

Du kan sikkert gruble helt fram til timen på dette, og kanskje kan du gruble et helt år også om du tvinger deg til å være en utholdende grubler. Men du kan rett og slett bare droppe grublingen og møte til timen slik legen din anbefalte, og stole på at vedkommende hadde en faglig begrunnelse for å oppfordre til dette.

Men nå tror jeg ikke jeg svarer mer jeg, for det er ikke mer å si. Dersom du vil fortsette å gruble på dette er du fri til å gjøre det, men vil du lytte til rådene i tråden ser du at tankene dine nok lurer deg i denne saken.

Lykke til, uansett hva du lander på :)

Endret av Kayia
Skrevet

Jeg tenker han er snill når han følger meg opp mer enn det han trenger. Han kunne sagt seg ferdig når han hadde hjulpet meg med det jeg trengte der og da. Jeg tenker frisører er snille når de gir mer enn det de trenger gjøre. Jeg tenker betjening i butikker er snille når de hjelper meg med spørsmål jeg måtte ha. Jeg tenker folk er snille når de hjelper meg ja, jeg synes ikke det er en håpløs ting å tenke.

Jeg har ikke lyst til å tenke det. Jeg er klar over at jeg bruker mye av legens tid nå. Jeg er klar over at jeg bruker mye av deres tid nå. Jeg er klar over at jeg bruker manges tid nå. Jeg vet jeg burde trukket meg enda mer tilbake, og ikke klaget og vært slik som jeg har vært i det siste. Legen er så snill, og jeg utnytter det. Jeg er selvsentrert og brysom, jeg er klar over det. Jeg vet jeg ikke har klart å gjøre noe med det i det siste, men jeg skal jobbe for det. Hvis jeg kommer til legen og forteller alt mulig rart, vil det gi han ekstraarbeid på grunn av meg. Jeg ønsker ikke det for han. Jeg ønsker ikke utsette han for meg mer enn jeg allerede har gjort.

Klart legen er snill som ga deg en ny time. Mange ville ikke gjort det. Men han ga deg ikke en ny time fordi han syns det så ut som at du bare burde ta deg sammen. Han ga deg en ny time fordi hans profesjonelle vurdering tilsa at du måtte ha det. Det betyr at du sliter mer enn det noen kan forvente at du skal kunne fikse opp i selv. Det er mer enn å bare ta seg sammen. Hva er det som er så galt med at legen er snill?

Tenker du at jeg bruker opp for mye legetid fordi legen skal ha meg inn på time minst en gang i mnd fordi hun absolutt skal følge meg opp? Det blir akkurat det samme. De tingene jeg sliter med er også ting hvor jeg bare burde skjerpe meg, men faktum er at jeg ikke klarer det, eller orker, eller gidder, vet ikke, men jeg får det ikke til ihvertfall ;)

Skrevet

Jeg ønsker ikke nekte noen noe. Jeg ønsker klare meg selv, men får det så lite til. Jeg tror jeg har bestemt meg for at jeg må gå på timen, jeg må høre hva han sier. Men da må jeg også finne ut hva jeg kan si. Jeg er så dårlig både til å snakke og til å uttrykke meg skriftlig. Jeg er redd jeg ikke får frem noe. Jeg skjemmes over hva jeg har satt i gang.

Du vil jo helst være nesten usynlig, så det er ikke noe rart at du skjemmes over å ha vist at du trenger hjelp. Jeg håper imidlertid at du velger å være så modig at du ber om mer hjelp i morgen. Du trenger hjelp, det er ikke meningen at du skal klare å håndtere såpass store vansker som du har alene.

Lykke til:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...