Gå til innhold

Er dette angst eller bare fobi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt sterk klaustrofobi, men har taklet det greit ved å enten ikke sette meg i situasjoner der jeg vil føle mye på denne fobien eller også takle det ok når jeg faktisk er i et innestengt rom e.l.

I det siste har dog dette tiltatt og jeg får samme følelsen i en rekke nye situasjoner, samt at ubehaget føles mye sterkere enn før. Jeg har problemer med f.eks å sitte nær noen på buss eller trikk, det hadde jeg ikke før. Jeg har problemer med flyturer, så sant jeg ikke får sitte ytterst ved midtgangen. Jeg føler stort ubehag hvis jeg må sitte midt på raden på kino eller teater. For litt siden var jeg på et hotellbesøk der selve rommet manglet vindu (dette var i utlandet, det er jo ikke lov her hjemme) og da fikk jeg ekstremt sterkt angst, nesten et anfall - bråvåknet og var utrolig kvalm.

Jeg leser om angst på nettet, men synes symptomene mine er litt annerledes enn dem jeg ser beskrevet. Jeg blir først og fremst redd/urolig, deretter blir jeg veldig varm og veldig kvalm, så kvalm at jeg kjenner jeg egentlig må kaste opp. Dette varer en stund, til jeg klarer å roe meg ned. Jeg får ikke hjertebank, blir ikke svimmel etc, som jeg leser om.

Jeg prøver å takle dette selv og prøver å ikke unngså settinger der angsten kan komme, men føler på sett og vis at ikke dette hjelper noe særlig. Jeg synes det bare blir verre.... og at flere og flere ting blir angstfulle for meg.

Jeg kan legge til at jeg medisineres med Cipralex for depresjon, men føler meg egentlig ganske bra for tiden. (Medisineringen er langvarig pga gjentatte depresjoner før).

Det jeg lurer litt på er altså om dette "bare" er en fobi (klaustrofobi) eller er jeg i ferd med å utvikle angst? Er det noe mer jeg kan gjøre med dette enn å prøve å ikke unngå situasjonene som trigger angsten? Jeg er jo allerede medisinert og jeg har en psykolog (men hun er lite lysten på å diskutere dette, føler jeg)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fobi er også angst. Men fobier er forutsigbar angst. En får angst for spesielle situasjoner eller ting. Hvis en ikke kommer i kontakt med disse, får en ikke angst.

Det du beskriver er vel at en mer spesifikk fobi (klaustrofobi) holder på å utvikle seg til å gjelde flere situasjoner.

Hvis ikke dette skal være tema for samtaler med en psykolog, vet jeg ikke hvem du skal snakke med.

Skrevet

Takk, det var et godt svar. Jeg kan prøve å ta det opp med psykologen igjen og nettopp si at jeg tror dette er i ferd med å utvikle seg til å gjelde flere situasjoner - noe jeg jo helst ikke vil at det skal gjøre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...