Gå til innhold

Hvordan unngår man ubehagelige menn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gruppesetting hvor jeg får en ubehagelig følelse av en mann, som er 15-20 år eldre enn meg. Han stirrer på meg og virker interessert på en ekkel måte, og jeg vil vekk fra han. 

Jeg prøver å unngå blikkontakt med han, og svarer kjedelige ting sånn at både samtalene og interessen hans skal dø ut. Han sørger alltid for å havne ved siden av meg. Jeg prøver å anstrenge meg til å være høflig, men blir så urolig av den ekle følelsen jeg får. Han gir seg ikke av at jeg er kjedelig og unnvikende. Jeg får lyst til å være direkte sur og avvisende, men må jo holde en viss sosial akseptabel tone og ikke være ekskluderende. Dessuten er det tross alt en sjanse for at han er helt harmløs. 

Jeg får ikke den følelsen med de fleste andre menn, uansett alder, men jeg har vært i samme situasjon tidligere med sånne som han. Da jeg var yngre hadde jeg en tendens til å tiltrekke meg slike som er syke i hodet og slår. 

Men er det egentlig så ille at en ung dame er avvisende mot mye eldre menn som smiler og stirrer til tross for avvisende holdning fra henne? Jeg synes egentlig ikke det, men at det er naturlig... men hva tenker dere? 

Anonymous poster hash: f6b3f...80b
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"Stirrer" inneholder mye tolkning fra din side.

Jeg synes du skal lære deg å tåle de som avstår fra å si eller gjøre noe ubehagelig. Så får du trene på selvhevding overfor de som i ord eller handling er ubehagelige.

Skrevet

Gruppesetting hvor jeg får en ubehagelig følelse av en mann, som er 15-20 år eldre enn meg. Han stirrer på meg og virker interessert på en ekkel måte, og jeg vil vekk fra han. 

Jeg prøver å unngå blikkontakt med han, og svarer kjedelige ting sånn at både samtalene og interessen hans skal dø ut. Han sørger alltid for å havne ved siden av meg. Jeg prøver å anstrenge meg til å være høflig, men blir så urolig av den ekle følelsen jeg får. Han gir seg ikke av at jeg er kjedelig og unnvikende. Jeg får lyst til å være direkte sur og avvisende, men må jo holde en viss sosial akseptabel tone og ikke være ekskluderende. Dessuten er det tross alt en sjanse for at han er helt harmløs. 

Jeg får ikke den følelsen med de fleste andre menn, uansett alder, men jeg har vært i samme situasjon tidligere med sånne som han. Da jeg var yngre hadde jeg en tendens til å tiltrekke meg slike som er syke i hodet og slår. 

Men er det egentlig så ille at en ung dame er avvisende mot mye eldre menn som smiler og stirrer til tross for avvisende holdning fra henne? Jeg synes egentlig ikke det, men at det er naturlig... men hva tenker dere? 

Anonymous poster hash: f6b3f...80b

Han gjør jo ingenting galt som jeg kan se av det du skriver. Dersom han virkelig stirrer mye på deg ville jeg ganske enkelt spurt ham hva det var han så på, på den måten skaffer du deg mer oversikt over ham.

Skrevet

Huff, det minner meg om en på jobben, som jeg heldigvis ikke ser daglig. Jeg satt ved siden av han på et julebord for et par år siden, og etter det kommer han alltid bort til meg når han ser meg, og sist ga han meg nuss på kinnet! Æsj.. Jeg skjønte ikke hva jeg har gjort feil, siden han er sånn. Jeg var bare hyggelig, men lurer på om han mistolker eller jeg har gitt feil singaler uten å mene det. Jeg har blitt avvisende og kald. Stakkar. Han har sluttet å komme bort. Orker bare ikke ha han så nær meg.

Gjest Gargamel
Skrevet

Huff, det minner meg om en på jobben, som jeg heldigvis ikke ser daglig. Jeg satt ved siden av han på et julebord for et par år siden, og etter det kommer han alltid bort til meg når han ser meg, og sist ga han meg nuss på kinnet! Æsj.. Jeg skjønte ikke hva jeg har gjort feil, siden han er sånn. Jeg var bare hyggelig, men lurer på om han mistolker eller jeg har gitt feil singaler uten å mene det. Jeg har blitt avvisende og kald. Stakkar. Han har sluttet å komme bort. Orker bare ikke ha han så nær meg.

Jeg synes det må være lov for en mann å være interessert i en dame, og det må være lov for henne å være avvisende og kald hvis hun ikke er interessert. Man kan ikke gjøre alle til lags.

Skrevet

Jeg synes det må være lov for en mann å være interessert i en dame, og det må være lov for henne å være avvisende og kald hvis hun ikke er interessert. Man kan ikke gjøre alle til lags.

Det er sant. Jeg liker bare ikke å være avvisende, spesielt ikke når det er en så grei mann. Men jeg får bare en følelse av at han tråkket litt over streken på en måte. Og det har han nok merket:( Huff. Jaja.

MissAftereight
Skrevet

Det "rette" er å konfrontere mannen med dine føles av ubehag slik at han får mulighet til å bekrefte eller avkrefte dine intuitive tanker om han. Det er ikke fair ovenfor denne personen at du lager egne konklusjoner om han utifra en følelse og handler og reagere mot han utifra det. Da overfører du bare gamle opplevelser med dårlige menn over på han hvor han blir ditt indre erfaringsobjekt. Det er en klar overføring fra fortiden og inn i nåtiden som er veldig vanlig, men som på lang sikt er lite forenelig med god relasjonsbygging og kommunikasjon.

Du kan jo tenke deg hvis noen hadde avvist deg på samme måte og du egentlig bare var en usikker person som fant et menneske i gruppen som var lettere å ha øyekontakt med. Da ville du nok blitt lei deg om denne personen tolket deg feil og tilegnet deg egenskaper og baktanker som du ikke hadde. I tillegg er det ofte slik at når man føler seg avvist av andre (så fremst det ikke er snakk om å "ha lyst på" noen), vil man gjerne og ofte ubevisst bli mer pågående på dette mennesket for å reparere relasjonen. Det kan føre til at jo mer du avviser, unngår og reagerer negativt mot dette mennesket, jo verre blir situasjonen. 

Det kan også hende at du har rett i det du føler, men da må du også klare å legge vekk tanken på at dette er ekkelt. Kanskje minner du denne mannen på noen han var tiltrukket av som ung. Kanskje fascinerer du han og virker spennende hvor han ubevisst bruker deg som et kjærlighetsobjekt for seg selv. Vi gjør det alle sammen uansett alder. Personlig opplever jeg slike situasjoner som like ubehagelig om de er veldig mye yngre enn meg og er ikke bare om de er mye eldre. Jeg er dame og har jobbet mye i mannsdominerte yrker. Jeg har erfaring med menn som har "falt" for meg på jobb og som har skapt en ubehagelig situasjon for meg da jobben er noe jeg må ha glede av og hvor jeg MÅ forholde meg til alle på en formell og profesjonell måte. Jeg har også opplevd at noen følte at jeg "flørtet" med dem når jeg har følt at jeg bare har forsøkt å være hyggelig. Gjennom min egen erfaring føler jeg at det beste er å snakke direkte til vedkommende om det du føler og lufte tankene sammen med den personen det gjelder. Ofte tar man feil og man får seg en god latter. Noen ganger har man rett og da er det ikke rom for vingling og forsiktighet, men heller være tydelig og klar, men på en respektfull måte. De aller fleste tåler dette svært godt og der er min erfaring at eldre menn er mer forståelig. 

Hvis du ikke får til å gjøre noe med saken i dag kan du forsøke å stirre tilbake med et alvorlig blikk. Stirr på han så lenge at han trekker blikket vekk. Fortsett med dette en stund så slutter han nok å stirre for stirring føles ubehagelig for de aller fleste. 

Skrevet

Nei, det er ikke ille at en dame er litt avisende i en slik setting.

Skrevet

Når man er høflig og viser tydelig ingen interesse, og dette ikke holder, så syntes jeg man må kutte høflighetene og vise ennå mer tydelig. Han kan tro du er sjenert eller noe. Noen må ha det inn med teskje. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...