Gå til innhold

Utseende fokusert helsevesen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke akuratt fått bedre selvfølelse etter møte med psykiatrien og helsevesenet ellers. Etter mitt første selvmordsforsøk fikk jeg en lapp der det sto mye forskjellig om problemene jeg hadde fortalt og mye annet rart som hadde betydning, men også noe som sjokkerte meg. De hadde tydelivis vurdert utseende mitt uten at jeg var klar over det. Det sto en setning om mitt utseende. Det sto "Hun har et ordinært utseende" okey... Hva hvis de mente jeg var stygg? Hadde de da skrevet "Hun er mindre pen", eller kanskje "ordinær" er en pen måte å si stygg på. Er de helt gærne lurer jeg på.. Å få vurdert utseende sitt sånt kan gjøre vondt verre. Hvorfor vurderer de utseende til folk i ekstremt vanskelige situasjoner da spesielt etter overdoser? Eier de ikke klokskap?

Etterpå ble jeg enda tristere. Og tenkte "Herregud.. har de når de har pratet med meg sett på utseende mitt. Og til og med skrevet om det etterpå? sykt. Verden er vist mer utseende fiksert enn jeg trodde. Når til og med helsevesen vurderer utseende på folk"

Ikke nok med det. Iløpet av de to dagene kommenterte flere arrene mine. "Oy du har mye arr. Hvor lenge har du vært syk" og en annen " Ser ut som du har hatt mange kamper" samtidig som personen tok på arrene og så på dem.. Gushh..

Enda verre var det at de måtte selvfølgelig kommentere at jeg sliter med uren hud på ryggen. Hvorfor skal de bry seg? Og det at de skrev det også fikk tilbake vonde minner. Jeg turte ikke dusje i gymgarderoben på ungdomsskolen pågrunnav det. Og som et lite plaster på såret måtte selvfølgelig en lege si "Du har ikke mye urenheter i ansiktet". Joa, det er sant, Jeg har ikke det. MEN HVA SÅÅ??????????

Oppgitt

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

9

• Caylee

8

• DoleMari

7

• ISW

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De gjør det med alle. Jeg har lest journal der det står att jeg virker noe ustelt. Hehe

I en annen står det høy røslig kar, med upåfallende utseende.

Skrevet (endret)

Hei!

Det er nok kun det som nhd henviser til:-)

Da jeg en gang mente jeg burde bli innlagt, jeg var fortvilt, det hadde blitt rekkefølgekluss, jeg var plaget med det før, endte det med at jeg fikk det, (selv om psykologen på legevakten mente jeg ikke burde det, men jeg hadde ingen steder å dra og jeg hadde aldri vært på bar, jeg forklarte han, og sa at jeg ikke ville sette meg hvor som helst av ulike grunner) men

det varte bare noen timer den innleggelsen, da det kom en psykiater som mente et psykiatrisk sykehus ikke var noe for et menneske med autisme. Grunnen var som psykiateren sa at det kunne bli støy der, og det tåler jeg dårlig. Psykiateren ringte min mann og jeg ble hentet, men de var hyggelige mot meg der husker jeg, spurte meg faktisk en del om salamandere:-) og spurte om jeg kunne mye om mange temaer, og jeg svarte Nei.

Men jeg snakket noe om plankton tror jeg...jeg skrev noe om plankton på den tiden mest sannsynlig..

De ga meg også veldig mye saft... jeg prøvde å drikke av høflighet for hyggelige var de, smilte mye til meg og vartet meg opp. Bortsett fra den første damen som forlangte å få til og med beltet mitt, jeg ble forskrekket, men pga av hennes kommanderende stil, ga jeg alt hun bad om og satte meg ikke ned før hun sa jeg fikk. Etter dette bla hun såå hyggelig mot meg!

Men jeg leste innkomstnotatet hos fastlegen, han viste meg det ved en tilfeldighet, og der stod det:

Meget velkledd og velstelt kvinne, klar og orientert, fremlegger tydelig problemstilling, og noe om at jeg var velfomulert, men uten øyekontakt. Vel det siste var fordi jeg var fortvilt, vel-formulert fordi jeg hadde jo skrevet lange brev før jeg kom, så jeg visste jo hva saken gjaldt, det der med meget velkledd var kun bukse, skjorte og blazer (mitt faste antrekk), jeg pleier ikke møte sjuskete kledd, uansett tilstand, jeg brukte nok ikke sminke, men jeg grer meg selvsagt på håret. Jeg ble selv forundret da jeg leste meget velkledd og velstelt, da kan man lure på hva de er vant til. Jeg tror ikke det stod noe om utseendet ellers, men jeg husker ikke.

Det er trist du som er så ung har slike arr, håper du har sluttet med å kutte deg, en venn av meg sluttet brått da hun selv plutselig forstod selv hvor dumt det var, jeg ble kjempeglad, for jeg var tidvis skikkelig fortvilt, tenkte på hvordan jeg skulle løse saken.

Spurte her inne også, jeg til og med sov hjemme hos henne i en travel periode da jeg var så fortvilt særlig om nettene, jeg klarer ikke forstå at man skader seg selv slik:-(

Endret av Madelenemie
Skrevet

"Hun har et ordinært utseende"

Høres rart ut.

Anonymous poster hash: 97a23...637

MissAftereight
Skrevet

I en innkomstjournal skal det være med et kapittel som heter "Status presens".

Du kan google dette. Da vil du blant annet finne denne:

http://www.hnt.no/ftp/eqspublic/pasientforlop/docs/doc_14515/Psykiatrisk_Status_Presens1.pdf

Dette var jeg ikke klar over, men nå skjønner jeg hvorfor legen på akuttposten skrev at jeg hadde blikkontakt og at jeg håndhilste på han :-) Interessant og forståelig i grunn. 

Skrevet

Dette var jeg ikke klar over, men nå skjønner jeg hvorfor legen på akuttposten skrev at jeg hadde blikkontakt og at jeg håndhilste på han :-) Interessant og forståelig i grunn. 

Men hvor relevant er "ordinært utseende"? Hva menes med dette???

Skrevet

At man ser helt vanlig ut?

MissAftereight
Skrevet

Jeg tenker at det kan tolkes som om at personens ytre presentasjon er normal og anses ikke som et problem. MANGE som sliter med alvorlige psykiske lidelser lever inni selg selv hvor det ytre bærer tydelig preg av det. Dårlig hygiene, tenner, klær osv er noe som kan indikere noe om sykdomsbildet til den enkelte. Jeg tror derfor det handler mer om å kartlegge alvorlighetsgrad og behov for den enkelte gjennom ytre observasjon og handler lite om hvor pen/stygg dem er. 

Skrevet

Detr betyr bare at du ser helt vanlig ut, ikke noe påfallende eller "psyk" ved  utseende ditt. Det er ikke en vurdering av pen/ikke-pen, men at du har normale klær, normal holdning, normal stelt, alminnelig= ordinær. Mange som er syke kan jo være svært ustelte, eller svært outrerte, det er ikke du.

Anonymous poster hash: aa67d...ef6
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har fått gode svar på "ordinær". En kunne like gjerne eller bedre sagt upåfallende.

Prøv å forstå "settingen". Vakthavende lege har det travelt, det er kanskje kveld/natt, og det skal skrives/dikteres. En har ikke energi/tid til å veie hvert eneste ord på gullvekt. Prøv å legge godviljen til når du leser. Det lønner seg også i alle andre forhold til mennesker.

Skrevet

Caylee, jeg har også sett sånne beskrivelser av meg i journaler, men jeg har ikke reagert på det. Det står noe slikt som: "Velkledd og velstelt, fortsatt noe overvektig, normal følelsesmessig reaktivitet, ingen depressive trekk"

Det er jo ikke noe å bry seg om, tenker jeg?

Skrevet

Dette er grunnen til at jeg ikke tørr be om kopi av journal. Gud vet hva man vil finne nedskrevet.

Skrevet

Caylee, jeg har også sett sånne beskrivelser av meg i journaler, men jeg har ikke reagert på det. Det står noe slikt som: "Velkledd og velstelt, fortsatt noe overvektig, normal følelsesmessig reaktivitet, ingen depressive trekk"

Det er jo ikke noe å bry seg om, tenker jeg?

Vi er velkledd og velstelt begge to ;)

Jeg fikk ordet, meget foran:-) Det var vel fordi jeg bruker ofte drakt.

Men i  England, Frankrike og Tyskland er en viss kleskode mer vanlig enn i Norge. Drakt er ikke meget velkledd, det er normalt.

Skrevet

Vi er velkledd og velstelt begge to ;)

Jeg fikk ordet, meget foran:-) Det var vel fordi jeg bruker ofte drakt.

Men i  England, Frankrike og Tyskland er en viss kleskode mer vanlig enn i Norge. Drakt er ikke meget velkledd, det er normalt.

Ja :)

Når jeg er på jobb, bruker jeg som regel bukse, skjorte og blazer. Når jeg er hos legen, så er det som regel bare bukse, skjorte og genser. Forresten synes jeg det er litt rart hvor ukritisk noen kler seg. Jeg hadde ikke greid å gå i butikken i joggebukse, men jeg ser mange som gjør det. Ikke for det, folk får gjøre som de vil, men jeg hadde ikke gjort det.

Skrevet

Jeg har tidligere skrevet mange innkomstjournaler, ikke psykiatri. Det står ofte "benekter alkoholproblem"- hvilket egentlig bare betyr at man ikke har noe alkoholproblem. Det kan fort mistolkes som at man tror pasienten har et alkoholproblem og den benekter det. I virkeligheten er det bare en term for å skrive at pasienten ikke har noe alkoholproblem.

Skrevet

Jeg har tidligere skrevet mange innkomstjournaler, ikke psykiatri. Det står ofte "benekter alkoholproblem"- hvilket egentlig bare betyr at man ikke har noe alkoholproblem. Det kan fort mistolkes som at man tror pasienten har et alkoholproblem og den benekter det. I virkeligheten er det bare en term for å skrive at pasienten ikke har noe alkoholproblem.

Ps: Jeg har heller aldri vært bort at leger beskriver utseende til pasienten. Det er kun hvis han/hun ser påfallende eldre ut enn sin alder/utstelt og har levd et hardt liv.

Skrevet

Jeg ble vurdert som ustelt leste jeg i journalen fra forvernsamtalen 2012.

Hadde på meg treningsklær, noe jeg gikk med daglig før. 

Jeg fikk plass uka etter.

Anonymous poster hash: 28bd4...eab
Skrevet

Samme her.

Det er vel en grunn til at journaler og epikriser er ment for leger (forstår det iallefall slik at det egentlig ikke er ment for andre?) ?

Skrevet

Ja, det der stusset jeg en gang litt over. Det sto en gang i journalen min "benekter suicidale tanker". Jeg tolket det som at jeg benektet det men legen mente likevel at jeg hadde det. Da ble jeg redd. Men jeg skjønte hva de mente etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...