Gå til innhold

Utseende fokusert helsevesen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det der stusset jeg en gang litt over. Det sto en gang i journalen min "benekter suicidale tanker". Jeg tolket det som at jeg benektet det men legen mente likevel at jeg hadde det. Da ble jeg redd. Men jeg skjønte hva de mente etterpå.

Nettopp:) Det er derfor det er litt viktig at legen kanskje ser journalen sammen med pasienten. Jeg hadde en venninne som ble helt fra seg av netopp det, og jeg forklarte at det er helt vanlig å skrive det.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

9

• Caylee

8

• DoleMari

7

• ISW

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Samme her.

Det er vel en grunn til at journaler og epikriser er ment for leger (forstår det iallefall slik at det egentlig ikke er ment for andre?) ?

Ja, men pasienten har rett til innsyn ( stor sett). Så da kan det være lurt å faktisk forklare synes jeg da.

Skrevet

De gjør det med alle. Jeg har lest journal der det står att jeg virker noe ustelt. Hehe

I en annen står det høy røslig kar, med upåfallende utseende.

Skjønner. Takk for svar :-)

Men jeg forstår forsatt ikke hva utseende har med poenget å gjøre

Skrevet

Skjønner. Takk for svar :-)

Men jeg forstår forsatt ikke hva utseende har med poenget å gjøre

Det er ikke om man er stygg eller pen, det handler om hvor godt man tar vare på seg selv og hvor mye man bryr seg om sitt eget utseende. F.eks hvis du møter hos legen i slitt joggebukse, usminket, med ustelt hår og lukter gammel svette, så kan det være et tegn på at du ikke evner eller har interesse for å stelle deg. Og det er ofte et tegn på depresjon eller annen psykisk lidelse.

Skrevet

Hei!

Det er nok kun det som nhd henviser til:-)

Da jeg en gang mente jeg burde bli innlagt, jeg var fortvilt, det hadde blitt rekkefølgekluss, jeg var plaget med det før, endte det med at jeg fikk det, (selv om psykologen på legevakten mente jeg ikke burde det, men jeg hadde ingen steder å dra og jeg hadde aldri vært på bar, jeg forklarte han, og sa at jeg ikke ville sette meg hvor som helst av ulike grunner) men

det varte bare noen timer den innleggelsen, da det kom en psykiater som mente et psykiatrisk sykehus ikke var noe for et menneske med autisme. Grunnen var som psykiateren sa at det kunne bli støy der, og det tåler jeg dårlig. Psykiateren ringte min mann og jeg ble hentet, men de var hyggelige mot meg der husker jeg, spurte meg faktisk en del om salamandere:-) og spurte om jeg kunne mye om mange temaer, og jeg svarte Nei.

Men jeg snakket noe om plankton tror jeg...jeg skrev noe om plankton på den tiden mest sannsynlig..

De ga meg også veldig mye saft... jeg prøvde å drikke av høflighet for hyggelige var de, smilte mye til meg og vartet meg opp. Bortsett fra den første damen som forlangte å få til og med beltet mitt, jeg ble forskrekket, men pga av hennes kommanderende stil, ga jeg alt hun bad om og satte meg ikke ned før hun sa jeg fikk. Etter dette bla hun såå hyggelig mot meg!

Men jeg leste innkomstnotatet hos fastlegen, han viste meg det ved en tilfeldighet, og der stod det:

Meget velkledd og velstelt kvinne, klar og orientert, fremlegger tydelig problemstilling, og noe om at jeg var velfomulert, men uten øyekontakt. Vel det siste var fordi jeg var fortvilt, vel-formulert fordi jeg hadde jo skrevet lange brev før jeg kom, så jeg visste jo hva saken gjaldt, det der med meget velkledd var kun bukse, skjorte og blazer (mitt faste antrekk), jeg pleier ikke møte sjuskete kledd, uansett tilstand, jeg brukte nok ikke sminke, men jeg grer meg selvsagt på håret. Jeg ble selv forundret da jeg leste meget velkledd og velstelt, da kan man lure på hva de er vant til. Jeg tror ikke det stod noe om utseendet ellers, men jeg husker ikke.

Det er trist du som er så ung har slike arr, håper du har sluttet med å kutte deg, en venn av meg sluttet brått da hun selv plutselig forstod selv hvor dumt det var, jeg ble kjempeglad, for jeg var tidvis skikkelig fortvilt, tenkte på hvordan jeg skulle løse saken.

Spurte her inne også, jeg til og med sov hjemme hos henne i en travel periode da jeg var så fortvilt særlig om nettene, jeg klarer ikke forstå at man skader seg selv slik:-(

Så bra de skrev så fine ting om deg :-)

Høres veldig koslig ut å lese sånt

Jeg har ikke selvskadet på tre måneder , så det går fremover. Iforhold til at jeg til tider før selvskadet nesten daglig.

Skrevet

Høres rart ut.

Anonymous poster hash: 97a23...637

Helt enig..

Skrevet

Detr betyr bare at du ser helt vanlig ut, ikke noe påfallende eller "psyk" ved  utseende ditt. Det er ikke en vurdering av pen/ikke-pen, men at du har normale klær, normal holdning, normal stelt, alminnelig= ordinær. Mange som er syke kan jo være svært ustelte, eller svært outrerte, det er ikke du.

Anonymous poster hash: aa67d...ef6

Da lurer jeg på.. Hva hadde de skrevet om de mente jeg så forferdelig ut da?

"Hun er Påfallende"?. For å si det sånn.. Hadde jeg lest en journal der det sto jeg så forferdelig ut rett etter overddoser hadde det nok dratt meg ned 10 hakk, og kanskje samme runden på nytt

Siden dere mener noen i psykiatrien ser så forferdelig ut og at de skriver de ser "Påfallende" ut er det sikkelig frekt når den uheldige pasienten er i en vanskelig situasjon. Jeg syns å vurdere utsende etter "påfallende, ikkepåfallende" er rett og slett kvalmt

Skrevet

Du har fått gode svar på "ordinær". En kunne like gjerne eller bedre sagt upåfallende.

Prøv å forstå "settingen". Vakthavende lege har det travelt, det er kanskje kveld/natt, og det skal skrives/dikteres. En har ikke energi/tid til å veie hvert eneste ord på gullvekt. Prøv å legge godviljen til når du leser. Det lønner seg også i alle andre forhold til mennesker.

upåfallende er jo enda verre enn ordinær hahaha

Hadde noen skrevet jeg ser "upåfallende" ut hadde jeg tolket det som "Hun er stygg men ikke så mye at man stirrer"

Skrevet

Caylee, jeg har også sett sånne beskrivelser av meg i journaler, men jeg har ikke reagert på det. Det står noe slikt som: "Velkledd og velstelt, fortsatt noe overvektig, normal følelsesmessig reaktivitet, ingen depressive trekk"

Det er jo ikke noe å bry seg om, tenker jeg?

Ja det er noe å bry seg om. Når jeg blir kalt ordinær uten at det har noe med saken å gjøre + at de kommenterer ryggen min. Jeg har slittet med den ryggen siden jeg var 13. Jeg har gått til forskjellge hudleger,masse kremer, tabletter, solbehandling. Alt uten hell. Og så kommer jeg etter en overdose og ser de kommenterer ryggen min???? Den ryggen som har plaget meg noe heftig, og som jeg har vært så lei meg over. Herregud.. snakk om å dra folk lengre ned i søla

Hva faen har de med at jeg har uren hud på ryggen??? Gjør dem det noe kanskje

Skrevet (endret)

Min gamle sjef for noen år siden sa noe veldig klokt hva angår kleskode.

"Kle deg slik at klærne ikke er noe tema".

Hvis jeg går i dress på et treningssenter, så ser det rart ut til tross for at jeg er pent kledd. Det samme hvis man møter opp hos legen med kort kjole (hvis du er jente selvsagt) og massiv utringning. Hvis jeg skal i et kundemøte på jobben så bør jeg fortrinnsvis ikke gå med hettegenser. Da blir klærne et tema, folk kan tenke "hvorfor kler han seg sånn?" og det kan påvirke møtet eller beslutningene. Det samme hvis man kler seg helt forferdelig eller altfor pent hos legen, da kan legen begynne å lure på hvorfor.

Jeg synes at antrekket hos legen bør være normalt pent. En ren bukse og skjorte, evt genser. Da viser man også legen en viss respekt. Dessuten bør man ha dusjet den gjeldende dagen. Spesielt hvis legen skal gjøre kroppslige undersøkelser.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Min gamle sjef for noen år siden sa noe veldig klokt hva angår kleskode.

"Kle deg slik at klærne ikke er noe tema".

Hvis jeg går i dress på et treningssenter, så ser det rart ut til tross for at jeg er pent kledd. Det samme hvis man møter opp hos legen med kort kjole (hvis du er jente selvsagt) og massiv utringning. Hvis jeg skal i et kundemøte på jobben så bør jeg fortrinnsvis ikke gå med hettegenser. Da blir klærne et tema, folk kan tenke "hvorfor kler han seg sånn?" og det kan påvirke møtet eller beslutningene. Det samme hvis man kler seg helt forferdelig eller altfor pent hos legen, da kan legen begynne å lure på hvorfor.

Jeg synes at antrekket hos legen bør være normalt pent. En ren bukse og skjorte, evt genser. Da viser man også legen en viss respekt. Dessuten bør man ha dusjet den gjeldende dagen. Spesielt hvis legen skal gjøre kroppslige undersøkelser.

Jeg har fått kommentar på klær. Og vet du hva de har skrevet? "Hun kler seg normalt"

Okey.. Hva er normalt? skikkelig stygt da?

Ser mange har lest "velstelt", hva skal til at de skriver det?

Skrevet

Lurer veldig på hva de har skrevet om meg de gangene jeg dukker opp med rosa hår og piercing midt i trynet :lol:

Skrevet

Ja :)

Når jeg er på jobb, bruker jeg som regel bukse, skjorte og blazer. Når jeg er hos legen, så er det som regel bare bukse, skjorte og genser. Forresten synes jeg det er litt rart hvor ukritisk noen kler seg. Jeg hadde ikke greid å gå i butikken i joggebukse, men jeg ser mange som gjør det. Ikke for det, folk får gjøre som de vil, men jeg hadde ikke gjort det.

Kan jeg spørre hvorfor du ikke ville gått med joggebukse i butikken? Er du veldig opptatt av hvordan fremmede mennesker oppfatter deg ? Synes du det virker "friskt" ? Bare lurer jeg selv ser jeg ut som en slask med mindre jeg skal møte folk jeg har et forhold til

Anonymous poster hash: 270b8...89d

Skrevet

Jeg har fått kommentar på klær. Og vet du hva de har skrevet? "Hun kler seg normalt"

Okey.. Hva er normalt? skikkelig stygt da?

Ser mange har lest "velstelt", hva skal til at de skriver det?

Velstelt går vel på ting som at man ikke lukter, har på seg rene klær, osv. Det er jo egentlig bare bra at de legger merke til sånt. Hvis en er virkelig ustelt så betyr vel det at en trenger mer hjelp?

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du ikke ville gått med joggebukse i butikken? Er du veldig opptatt av hvordan fremmede mennesker oppfatter deg ? Synes du det virker "friskt" ? Bare lurer jeg selv ser jeg ut som en slask med mindre jeg skal møte folk jeg har et forhold til

Vi er vel alle litt rare :) Jeg bruker joggebukse kun når jeg trener, eller dersom jeg har gått med dress tidligere på dagen og skal skifte.

Hvorfor jeg ikke går med joggebukse i butikken? Vet ikke, jeg gjør det bare ikke. Men jeg fordømmer selvsagt ikke de som gjør det.

Skrevet

Vi er vel alle litt rare :) Jeg bruker joggebukse kun når jeg trener, eller dersom jeg har gått med dress tidligere på dagen og skal skifte.

Hvorfor jeg ikke går med joggebukse i butikken? Vet ikke, jeg gjør det bare ikke. Men jeg fordømmer selvsagt ikke de som gjør det.

Ikke jeg heller. Det er bare til hjemmebruk:) Kan gå med en finere treningsbukse da.

Skrevet

Velstelt går vel på ting som at man ikke lukter, har på seg rene klær, osv. Det er jo egentlig bare bra at de legger merke til sånt. Hvis en er virkelig ustelt så betyr vel det at en trenger mer hjelp?

Da ser man ut som en slaskete naver.

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du ikke ville gått med joggebukse i butikken?

Skrevet (endret)

Ikke jeg heller. Det er bare til hjemmebruk:) Kan gå med en finere treningsbukse da.

Jeg må presisere at jeg _ikke har noen ting imot_ at jenter går i butikken med treningsbukse. Hehe.

Da er vel jeg satt i bås :)

Endret av issomethingwrong
Skrevet

okei, så en fremmed person ser deg og synes du ser ut som en slaskete naver, så går han ut av butikken og fortsetter livet sitt og du ditt.

Ser ikke problemet, men det er overhodet ikke noe jeg tenker på. Med folk man kjenner er det jo annerledes da vil man jo ofte fremstå litt ordentlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...