Gå til innhold

Syntes du det er trivelig å være tygdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan tatovere i panna "Jeg har asperger!" :D Da forstår andre det ;)

 

Jeg er ikke trygdet, men går på aap. Er vel ikke noe mer trivelig det enn alt annet. Savner ikke jobben for den ødela meg, men jeg savner lønna. Det var deilig å ikke måtte tenke på hva man brukte penger på. Jeg har aldri sløst med penger og alltid prøvd å spare mest mulig, men nå er det virkelig vanskelig å spare og det plager meg. Men jeg koser meg jo også, det må jo være lov. Men det hadde nok vært bedre å være frisk og i jobb enn å leve på staten.

takk for tips,  :D

 

Tror du må gi til nhd, god løsning på mye, tatovere alle diagnoser i panna :lol: da er tvil borte.

 

Ja ja aap eller trygd, det er det samme for meg, jeg hadde for dårlig studieprogresjon så fikk trygd,samme beløp, mindre enn min lønn, kjedelig, men det er ok for tiden, må bare være sånn.

men får jeg mindre strev, søker jeg på en liten jobb, fikk jobb på en ungdomsskole, vikartimer i mattematikk også en vgs, men de som kjenner meg sier jeg ikke må ta den :o  de er redd for barna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    20

  • Trine

    18

  • AnonymBruker

    8

  • slabbedask

    6

Kjenner igjen det der. Men føler meg ikke noe "friskere" nå enn før jeg ble sykmeldt. Snarere tvert i mot.

 

Men er det da riktig å være sykemeldt? Om du blir værre av det mener jeg. Jeg har ikke noe valg pga fysiske smerter, men jeg merker at hodet har det mye bedre av at jeg kan gjøre ting i mitt tempo, ikke behøve å stresse så ofte, kunne styre selv hvor mye jeg er sammen med andre mennesker o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips,  :D

 

Tror du må gi til nhd, god løsning på mye, tatovere alle diagnoser i panna :lol: da er tvil borte.

 

Ja ja aap eller trygd, det er det samme for meg, jeg hadde for dårlig studieprogresjon så fikk trygd,samme beløp, mindre enn min lønn, kjedelig, men det er ok for tiden, må bare være sånn.

men får jeg mindre strev, søker jeg på en liten jobb, fikk jobb på en ungdomsskole, vikartimer i mattematikk også en vgs, men de som kjenner meg sier jeg ikke må ta den :o  de er redd for barna ;)

 

Haha...kunne jo vært gøy å se hvor mange i denne verdenen som hadde fått en tatovering i panna om alle med diagnose skulle fått det :P

 

Redde for barna ja, de hadde nok fått litt sjokk kanskje. Man skal jo ikke ha disiplin i skolen nå for tiden. Men de kunne nok hatt godt av det. Men samtidig tror jeg det er viktig at lærere klarer å se de som sliter og gjøre noe med det. Jeg tror det er mange som blir oppfattet som bråkete og umulige, mens de egentlig bare ikke klarer følge med og derfor gir opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man noe valg når man ikke fungerer i jobb?

 

Så du fungerer ikke i jobb, men du fungerer ikke når du ikke er i jobb heller? Har du noen hobbyer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du fungerer ikke i jobb, men du fungerer ikke når du ikke er i jobb heller? Har du noen hobbyer da?

Ja, forsåvidt. Problemet er at de stort sett ikke gir noen glade lenger.

Men det får være nok klaging for i dag. Får prøve å få gått en lang tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man noe valg når man ikke fungerer i jobb?

Det fins jo tilrettelagte bedrifter, noen med asperger jobber i slike og trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...kunne jo vært gøy å se hvor mange i denne verdenen som hadde fått en tatovering i panna om alle med diagnose skulle fått det :P

 

Redde for barna ja, de hadde nok fått litt sjokk kanskje. Man skal jo ikke ha disiplin i skolen nå for tiden. Men de kunne nok hatt godt av det. Men samtidig tror jeg det er viktig at lærere klarer å se de som sliter og gjøre noe med det. Jeg tror det er mange som blir oppfattet som bråkete og umulige, mens de egentlig bare ikke klarer følge med og derfor gir opp.

Og alle feildiagnosene måtte tatoveres over :P

 

Som regel er det vel foreldrene som er problemet, barn oppvokst under normale forhold er greie, hvis de da ikke har seriøse uroproblemer, men det er jo få som har. (tenker på adhd, men de burde jo ikke bli tvunget til å sitte på en stol å lære feks matte time etter time, det fins andre metoder og måter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk jobb på en ungdomsskole, vikartimer i mattematikk også en vgs, men de som kjenner meg sier jeg ikke må ta den :o  de er redd for barna ;)

 

Som regel er det vel foreldrene som er problemet, barn oppvokst under normale forhold er greie, hvis de da ikke har seriøse uroproblemer, men det er jo få som har.

Du må slutte å tro at alle elever som ikke sitter som tente lys på ungdomsskolen og vgs, og / eller som utfolder seg litt ekstra når de har vikarlærer, har håpløse foreldre som ikke har forsøkt å lære dem respekt for andre mennesker.  Man kan utmerket godt ha vokst opp under normale forhold selv om man ikke er noen mønsterelev på ungdomsskolen.   

 

Det kan hende eksemplets makt fungerer 100% i din familie.  Det betyr likevel ikke at alle tenåringer som har typiske tenåringsnykker, det være seg overdreven selvsentrerthet, skulking eller eksperimentering med rus, har egoistiske foreldre som er mye borte fra jobben og ruser seg når de får muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forsåvidt. Problemet er at de stort sett ikke gir noen glade lenger.

Men det får være nok klaging for i dag. Får prøve å få gått en lang tur.

 

Lange turer er bra :) Men å ikke føle noen glede over noe som helst høres fryktelig slitsomt ut. Håper du en dag kan finne glede i noe igjen. Få ting jeg finner noen glede i, men jeg niholder på det som gir meg glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slutte å tro at alle elever som ikke sitter som tente lys på ungdomsskolen og vgs, og / eller som utfolder seg litt ekstra når de har vikarlærer, har håpløse foreldre som ikke har forsøkt å lære dem respekt for andre mennesker.  Man kan utmerket godt ha vokst opp under normale forhold selv om man ikke er noen mønsterelev på ungdomsskolen.   

 

Det kan hende eksemplets makt fungerer 100% i din familie.  Det betyr likevel ikke at alle tenåringer som har typiske tenåringsnykker, det være seg overdreven selvsentrerthet, skulking eller eksperimentering med rus, har egoistiske foreldre som er mye borte fra jobben og ruser seg når de får muligheten.

:P

 

ikke bli sur da!

 

Men alvorlig, det er vanskelig for meg å forstå ting jeg ikke har opplevd selv.

Hvis barn er ufordragelige tenker jeg, "akkurat ja, da vet man hvordan mor og far er".

Det er meg i et nøtteskall laban ;)

 

Men jeg er snill mot barn, det er mer at jeg har en asperger venn som har vært innkalt flere ganger på rektors kontor pga av klager over at han skal kaste frekke elever ut av vinduet, :D  jeg syns jo gøy da, selv hadde jeg bare satt ørepropper i ørene og sagt "ingenting skjer her før det er stille".

Min asperger venn blir rasende, og foreldrene er altså redde han skal kaste deres barn ut av vinduet, hva med å heller ha fokus på oppdragelse?

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

 

ikke bli sur da!

 

Hvis barn er ufordragelige tenker jeg, "akkurat ja, da vet man hvordan mor og far er".

Det er meg i et nøtteskall laban ;)

Jeg vet det, og jeg er ikke sur.  Men det er en veldig forenklet holdning til typiske ungdomsproblemer som stigmatiserer massevis av foreldre som allerede bebreider seg selv og som virkelig forsøker å oppdra avkommet sitt. 

 

Tenker du det samme når du ser en smårolling i trassalderen også?  For mange ungdommer er tenårene like kaotiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:P

 

ikke bli sur da!

 

Men alvorlig, det er vanskelig for meg å forstå ting jeg ikke har opplevd selv.

Hvis barn er ufordragelige tenker jeg, "akkurat ja, da vet man hvordan mor og far er".

Det er meg i et nøtteskall laban ;)

 

Men jeg er snill mot barn, det er mer at jeg har en asperger venn som har vært innkalt flere ganger på rektors kontor pga av klager over at han skal kaste frekke elever ut av vinduet, :D  jeg syns jo gøy da, selv hadde jeg bare satt ørepropper i ørene og sagt "ingenting skjer her før det er stille".

Min asperger venn blir rasende, og foreldrene er altså redde han skal kaste deres barn ut av vinduet, hva med å heller ha fokus på oppdragelse?

 

Haha...jeg kunne funnet på å true noen med å kaste dem ut av vinduet. Jeg hadde ikke kastet de ut, men jeg kunne fint ha truet med det. Jeg sparket til en lærling som sovnet på jobb. Ikke hardt, men så han bråvåknet. Er ikke det lov? Jeg blir irritert når de sitter oppe hele natta og spiller pc-spill også klarer de ikke holde seg våkne på jobb.

 

Jeg har heldigvis hatt litt psykologi på skolen så jeg vet om de forskjellige fasene man er igjennom før man blir voksen og klarer å se en sammenheng mellom det og oppførselen til barn og unge i forskjellige aldre. Så jeg forstår at det ikke alltid er foreldrene sin skyld. Også ser jeg hvor forskjellig søsteren min og jeg er, enda vi har fått den samme oppdragelsen. Jeg har alltid vært livredd for å gjøre noe så pappa ville bli sint, søsteren min har aldri brydd seg om at pappa ble sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det, og jeg er ikke sur.  Men det er en veldig forenklet holdning til typiske ungdomsproblemer som stigmatiserer massevis av foreldre som allerede bebreider seg selv og som virkelig forsøker å oppdra avkommet sitt. 

 

Tenker du det samme når du ser en smårolling i trassalderen også?  For mange ungdommer er tenårene like kaotiske. 

Bra:-)

 

Ja jeg tenker sånn når jeg ser en treåring i trassalderen. (jeg er ikke sikker på om den trassalderen fins?)

 

Jeg har ikke disse ungdomsproblemene med mine... de går til og med på fest, to for tiden, men kommer alltid edru hjem.

 

Vi har aldri hatt disiplinproblemer på skolen, de er meget godt likt av voksne fordi høflige, jeg bygger jo erfaringen på min egen.

 

Også har jeg min "familie" litt lenger ut, som HAR problemer med sine, unnasluntring og disiplinproblemer, men selv om foreldrene fortviler har de jo ikke gått foran som noe godt eksempel. (jeg skal ikke gå inn på alle detaljer)

 

I tillegg har jeg en hyggelig nabo, men hennes store barn, nekter å måke for vår felles gamle nabo fordi de ikke får betalt??

Sånt syns jeg er respektløst. Ingen av mine barn ville våge ikke gjøre sin plikt ovenfor et eldre menneske, sånne ting syns jeg altså er pussige.

 

Men det betyr jo ikke at jeg sitter på fasiten, jeg skjønner jo det. Jeg bare forstår ikke hvorfor ungdom er frekke i munnen feks på skolen til autoriteter, der bør de innordne seg stille og respekt-systemet slik at alle kan ha en best mulig dag med størst mulig læringsutbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips,  :D

 

Tror du må gi til nhd, god løsning på mye, tatovere alle diagnoser i panna :lol: da er tvil borte.

 

Ja ja aap eller trygd, det er det samme for meg, jeg hadde for dårlig studieprogresjon så fikk trygd,samme beløp, mindre enn min lønn, kjedelig, men det er ok for tiden, må bare være sånn.

men får jeg mindre strev, søker jeg på en liten jobb, fikk jobb på en ungdomsskole, vikartimer i mattematikk også en vgs, men de som kjenner meg sier jeg ikke må ta den :o  de er redd for barna ;)

 

Takler du en klasse med 30 bråkete og bøllete ungdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...jeg kunne funnet på å true noen med å kaste dem ut av vinduet. Jeg hadde ikke kastet de ut, men jeg kunne fint ha truet med det. Jeg sparket til en lærling som sovnet på jobb. Ikke hardt, men så han bråvåknet. Er ikke det lov? Jeg blir irritert når de sitter oppe hele natta og spiller pc-spill også klarer de ikke holde seg våkne på jobb.

 

Jeg har heldigvis hatt litt psykologi på skolen så jeg vet om de forskjellige fasene man er igjennom før man blir voksen og klarer å se en sammenheng mellom det og oppførselen til barn og unge i forskjellige aldre. Så jeg forstår at det ikke alltid er foreldrene sin skyld. Også ser jeg hvor forskjellig søsteren min og jeg er, enda vi har fått den samme oppdragelsen. Jeg har alltid vært livredd for å gjøre noe så pappa ville bli sint, søsteren min har aldri brydd seg om at pappa ble sint.

Hm ok.

 

Da har du litt erfaring som jeg ikke har.

 

Men det er jo ok å lese. Laban blir litt fortvilt, men jeg tror nok mange av mine svar bærer preg av at jeg liker barn, har lite erfaring med mennesker på min egen alder, og rosemaler barn litt, og svartmaler foreldrene... jeg vet ikke, men jeg har kun hatt 5 studiepoeng psykologi og der leste vi kun om en bok:-( og jeg pugget symptomer som opptok meg lite, da dette var like vanskelig som ett annet fag jeg måtte ha etikk. Trygdemedisin likte jeg:-) det begynte å fascinere meg mer og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker sånn når jeg ser en treåring i trassalderen. (jeg er ikke sikker på om den trassalderen fins?)

 

Jeg har ikke disse ungdomsproblemene med mine... de går til og med på fest, to for tiden, men kommer alltid edru hjem.

 

Vi har aldri hatt disiplinproblemer på skolen, de er meget godt likt av voksne fordi høflige, jeg bygger jo erfaringen på min egen.

 

Også har jeg min "familie" litt lenger ut, som HAR problemer med sine, unnasluntring og disiplinproblemer, men selv om foreldrene fortviler har de jo ikke gått foran som noe godt eksempel. (jeg skal ikke gå inn på alle detaljer)

 

I tillegg har jeg en hyggelig nabo, men hennes store barn, nekter å måke for vår felles gamle nabo fordi de ikke får betalt??

Sånt syns jeg er respektløst. Ingen av mine barn ville våge ikke gjøre sin plikt ovenfor et eldre menneske, sånne ting syns jeg altså er pussige.

 

Men det betyr jo ikke at jeg sitter på fasiten, jeg skjønner jo det. Jeg bare forstår ikke hvorfor ungdom er frekke i munnen feks på skolen til autoriteter, der bør de innordne seg stille og respekt-systemet slik at alle kan ha en best mulig dag med størst mulig læringsutbytte.

Jeg skjønner at du generaliserer ut fra dine egne barn og egen familie, poenget mitt er at det blir litt for enkelt.  Kanskje spesielt fordi nesten alle dine barn har Asperger.  De har sine problemer, diagnoseløse ungdommer kan ha andre, uten at det er fordi de etteraper dårlige foreldre. 

 

Det er svært mange foreldre som ikke forstår hvorfor ungdom er frekke i kjeften.  Og så er det noen av dem som trøster seg med at de husker at de hadde en liknende periode selv.

 

Det er litt arrogant å benekte at ting finnes (PMS, trassalder osv.) fordi man ikke har erfart det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laban blir litt fortvilt

Jeg vet ikke om akkurat fortvilelse er det jeg føler, men jeg synes det er litt synd at diskusjoner her drepes av "sannheter" om at alle barn og ungdom med uvaner og problemer, har foreldre som lider av omtrent det samme eller som praktiserer grenseløs oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takler du en klasse med 30 bråkete og bøllete ungdommer?

Nei!

 

Det er derfor min mann Frykter, med stor F, jeg skal starte fordi han tror det blir bråk.

Det gjør det ikke, og jeg hiver ingen barn ut av vinduet, jeg tenker imidlertid ikke kaste bort tiden på skoletapere/bråkmakere, de som er motivert kan få undervisning i et alternativt rom, evt. hjemme her hos meg, det er sånn jeg har tenkt å løse det.

 

Akkurat nå, har jeg for mye, men jeg vurderer når ting roer seg, ta timene. Men jeg vet selvsagt ikke om det går,

jeg blir normalt ikke sint, men når jeg blir det, er det veldig sint, likevel kaster jeg ingen ut av vinduet, vel hvis det er en meter og snø på utsiden kanskje, men ikke fra andre eller tredje etasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...