Gå til innhold

NHD: antidepressivt nedtrappingssyndrom eller tilbakefall?

Anbefalte innlegg

MissAftereight
Skrevet

Jeg har gått 9 mnd på Cipralex og har hatt godt utbytte av det, men har vært ekstremt plaget av nattesvette. Så ille at det har vekket meg flere ganger om nettene og jeg har måttet skifte sengetøy hver 3 dag. Etter jeg begynte med Ritalin mente psykiateren min at jeg mest sannsynlig kunne slutte med cipralexen. Jeg gikk på 20 mg for dag og trappet ned til 10 mg på en uke og så til 5 mg i en uke. Nå er det 14 dager siden jeg sluttet og jeg opplever en rekke reaksjoner. I starten fikk jeg hjertebank og "elektriske støt" i kroppen. Nå har jeg forferdelige mareritt, har angstanfall, hjertebank og kan begynne å gråte helt plutselig. 

Jeg har hatt diagnosen C-PTSD, men trodde jeg ikke hadde det lengre da symptomene har vært borte. Nå er jeg redd det er medisinene som har gjort at jeg har følt meg frisk fra denne lidelsen. Må si jeg er litt skuffet og redd for at jeg fortsatt ikke er frisk. 

Er dette en forbigående reaksjon som vil stabilisere seg eller er det et tegn på at jeg fortsatt trenger denne medisinen? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du er bare nok en pasient som har trappet ned på 2 uker i stedet for på 8-12 som er anbefalt.

Ja, det går over en eller annen gang, men du har også betydelig økt risiko for (unødvendig) tilbakefall.

Jeg anbefaler at du starter med 10 mg. Tar det i 4 uker for så å ta 5 mg i 4 uker.

MissAftereight
Skrevet

Du er bare nok en pasient som har trappet ned på 2 uker i stedet for på 8-12 som er anbefalt.

Ja, det går over en eller annen gang, men du har også betydelig økt risiko for (unødvendig) tilbakefall.

Jeg anbefaler at du starter med 10 mg. Tar det i 4 uker for så å ta 5 mg i 4 uker.

Takk for svar. Har fulgt ditt råd og har startet opp igjen i dag med ny nedtrappingsplan på 8 uker. Regnet nesten med at jeg hadde avsluttet for brått. Var bare så rart for jeg snakket med legen min angående dette og han sa ikke noe på min korte nedtrapping...Vel vel, gir det et nytt forsøk  :)

Skrevet

Takk for svar. Har fulgt ditt råd og har startet opp igjen i dag med ny nedtrappingsplan på 8 uker. Regnet nesten med at jeg hadde avsluttet for brått. Var bare så rart for jeg snakket med legen min angående dette og han sa ikke noe på min korte nedtrapping...Vel vel, gir det et nytt forsøk  :)

Jeg fikk bare noen tanker rundt din skuffelse over at det på en måte var medisinen som gjorde deg frisk.

Hva med å heller tenke noe slikt som "Jeg er frisk med medisiner og jeg er glad for det" - det viktigste er jo at man er frisk, og så får heller måten man blir frisk på være litt underordnet? Unntaket er jo selvfølgelig hvis det er en forbigående årsak til at man er syk, slik som enorme plutselige belastninger. Da er jo medisiner til god hjelp for å komme seg gjennom en vanskelig periode.

Om du skulle trenge medisiner i lang tid, så bør du kanskje ikke se på dette som et nederlag. Du er i godt fellesskap med hundretusener av andre med angstlidelser, deriblant meg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...