Gå til innhold

Er det umoralsk å sove om dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

... Når man ikke har noe annet å gjøre?

Anonymous poster hash: 90b1a...6f0

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette har da ingenting med moral å gjøre.

Men ja, det er dumt av deg.

Skrevet

Ellers blir dagene så uendelig lange.

Skrevet

Jeg hadde sovet om jeg hadde fått det til, vil ikke si det er dumt eller umoralsk. Fornuftig når en ikke orker noe.

Skrevet

... Når man ikke har noe annet å gjøre?

Det kommer an på grunnene til at man ikke har noe annet å gjøre.

Å være lat eller ikke ta tak i sine problemer, er noe annet enn å være syk, av ulike grunner.

Jeg står alltid tidlig opp, det er prinsipp, fordi jeg tror det er helsefrembringende på ulike måter, selv om jeg for tiden ikke er i arbeide.

Nå strever jeg med organisering, men jeg gir ikke opp, jeg MÅ få det til innen dagens utløp:-(

Men for meg gjør jeg en slags samfunnsmessig plikt i å stå opp, og hjelpe mine barn til å møte presist og med korrekt materiale til sine skoledager, jeg drar videre på møter, også for dem. 

Skrevet

Det kommer an på grunnene til at man ikke har noe annet å gjøre.

Jeg har ingen jobb, ingen egen familie, ingen interesser.

Skrevet

For meg fungerer det fint å sove på dagen om jeg har behov for det - det skjer vel to, tre ganger i løpet av en uke, da jeg allikevel sovner i fornuftig tid om kvelden. Jeg blir ekstra utslitt av livet, så en lur midt på dagen kan gjøre at jeg holder energien og humøret oppe for barna mine og studier resten av tiden. Jeg har alltid hatt stort søvnbehov.

Om det har en negativ effekt på humør og energi, eventuelt forhindrer god nattesøvn, så anbefaler jeg det ikke.

Skrevet

I dag sov jeg til 1230, bevisst, fordi jeg trenger å hente inn søvn. Jeg er sånn som kan sover 20 timer hvis jeg vil, men det gjør jeg ikke lenger. Det er ikke bra.

Det er trist å høre at du sover fordi du ikke har noe annet å gjøre. Kan du ikke finne på noe som gjør at du har lyst å stå opp?

Skrevet

I dag sov jeg til 1230, bevisst, fordi jeg trenger å hente inn søvn. Jeg er sånn som kan sover 20 timer hvis jeg vil, men det gjør jeg ikke lenger. Det er ikke bra.

Det er trist å høre at du sover fordi du ikke har noe annet å gjøre. Kan du ikke finne på noe som gjør at du har lyst å stå opp?

Jeg er helt apatisk og likeglad etter årevis på ssri. Hukommelse og konsentrasjoner er helt ødelagt.

Skrevet

Jeg er helt apatisk og likeglad etter årevis på ssri. Hukommelse og konsentrasjoner er helt ødelagt.

Huff, blir trist av å høre at du har det sånn. Jeg er sikker på at det finnes hjelp for deg. Det finnes sikkert andre medisiner du kan prøve også. Du må ikke gi opp.

Skrevet

Når du skal vurdere om noe er moralsk riktig å gjøre, kan jeg anbefale Kants morallov:

Spør deg selv om du synes det er OK at alle andre i verden gjør akkurat det samme.   Hvis svaret er ja, er det moralsk OK å gjøre det.

Forøvrig er jeg enig med de andre her som sier at dette ikke har noe med moral å gjøre.  Du må heller vurdere om det er hensiktsmessig for deg å gjøre det.

Skrevet

Jeg prøver å stå opp ganske tidlig hver dag, men om jeg har sovet dårlig noen netter på rad så syns jeg det er fint om jeg en gang sover litt lenge. Kan ikke huske sist jeg sov lenger enn til 9.30. Om jeg skal til f.eks lege vil jeg helst ha time tidlig slik at jeg må stå opp. Da får jeg mest ut av dagen. Det tar tid for meg å gjøre det jeg skal så jeg trenger hele dagen på det og på kvelden vil jeg ikke måtte gjøre plikter så jeg må bli ferdig på dagtid. Jeg har regler som at jeg ikke skal ha på tv før etter middag. Unntaket er om jeg er syk slik at jeg er sengeliggende, da kan jeg se på tv. Jeg tror det er sunt å ha noen regler for seg selv slik at man ikke blir lat. Men alle har jo ikke samme døgnrytme. Om du er mer produktiv på kvelden eller natta så er det vel greit å sove på dagen, men jeg er bare produktiv på dagtid så da kan jeg ikke sove hele den tiden.

Skrevet

Umoralsk er det jo ikke. Spørsmålet er om det er ødeleggende for din øvrige søvn... Men ofte er det slik at syke mennesker har lavere energinivå og trenger mer søvn enn andre, så jeg kan ikke se at det er noe problem å sove på dagen. 

Jeg gjør det, men i perioder går det utover nattesøvnen og da "tvinger" jeg meg til å være våken gjennom dagen for å beholde den gode, og viktige nattesøvnen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...