Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns jeg har sånn skiftende energi/humør-nivå. De siste ukene nå, eller kanskje opp mot 2 mndr, så har det vært veldig "lassis". Men det skjedde noe i går kveld. Jeg gikk en bra tur, men sov bare 3 timer. I dag morges gikk jeg 11 km (tilsammen), og nå har jeg gjort mange timer med husarbeid. Men jeg føler meg bare mer og mer urolig.

Jeg er selvsagt bare glad jeg får tatt et "skippertak". Men jeg lurer på hva som kunne vært gjort for å få et mer jevnt nivå. Jeg gjør ikke sånn unormalt mye i dag, sett i forhold til "normale mennesker", men det er sånn overgang for meg og mitt stillesittende liv, at jeg på en måte tenker at det kanskje hadde vært lurere å ikke ha så brå overganger, i tilfelle jeg slipper å dette ned i "gjørma" igjen.

I denne "lassis-perioden" har jeg følt meg likegyldig men samtidig lattermild. Men nå føler jeg meg mer samlet og konstruktiv - men jeg går rundt i leiligheten og fikser på ting hele tiden, selv om det ikke trengs å gjøres akkurat i kveld, og det hadde vært deilig å slappe av litt.

Sier ikke at det er noe "manisk-depressivt", men jeg vet ikke jeg, jeg syns det er ujevnt dette.

Bruker vel egentlig 400 mg Lamictal. Men tviler sterkt på at jeg er bipolar.

Skrevet

Jeg erfarer det samme med Zeldox.

For meg varierer det veldig med hva jeg tar Zeldox sammen med. Får mye kraftigere effekt (og slapphet/lassisfølelse) hvis jeg tar den med noe fettrik mat. Når jeg har lite Zeldox i blodet får jeg en motsatt effekt (det har en biologisk forklaring) hvor jeg føler meg hyper og initiativrik. Eller engstelig med tankespinn. Det varierer.

Eller det kan være noe helt annet :-)

Skrevet

Hm, ja, jeg tror du er inne på noe, gitt... for jeg brukte jo tidligere 40 mg på formiddagen, men når jeg reduserte til 20 mg så ble jeg mer oppegående... da er det bare det da. :)

Kanskje jeg bør skifte antipsyk.

Skrevet

For meg er det helt tilfeldig om det blir en "good trip" (hyper, initiativrik, glad, arbeidsom) eller "bad trip" (engstelig, tvangstanker, rastløshet, svette) når konsentrasjonen er lav. Dette er ikke korrekte betegnelser, jeg vet det :-)

Jeg synes Zeldox er en god medisin, men iallefall for meg er det et ekstremt smalt vindu man skal innenfor når det gjelder dosering, for å ikke havne enten den ene veien (lassisfølelse, initiativløshet, følelsen av å være død innvendig) eller den andre veien ("trips"). Og for å balle det ytterligere til, så forandrer dette vinduet seg hele tiden utfra stress, kaffe, andre livshendelser, osv. Noe som er bra en dag er gjerne for mye eller for lite en annen dag :-)

Skrevet

Ja du har nok rett i dette. Det er gjenkjennelig. Tror jeg vil bytte medisin jeg. Men det er jo et ork det og - tror ikke behandleren mener jeg trenger medisin i det hele tatt, ikke den jeg har nå. For nå har jeg jo masse personlighetsforstyrrelser i stedet. Så da må jeg ta opp medisinbytte, men det går garantert ikke gjennom.

Skrevet

Du kan få Zeldox som injeksjon for "hurtig kontroll av agiterte pasienter"... tror egentlig den medisinen er ganske kraftig. Ikke som Truxal, da detter man bare ned i et sort hull, men man kan bli SKIKKELIG sedert av Zeldox.

Skrevet

Er ikke dette klasseeffekter av AP egentlig? Spørs om det hjelper nevneverdig å bytte AP. Jeg ville heller jobbet sammen med legen om å finne den rette doseringen. Jeg tar 20 mg morgen og 40 mg kveld jeg også, men så har jeg fått lov til å ta en ekstra på dagen hvis jeg er oppjaget eller angsten er ille. Men det er jo bare meg

Skrevet

Du kan få Zeldox som injeksjon for "hurtig kontroll av agiterte pasienter"... tror egentlig den medisinen er ganske kraftig. Ikke som Truxal, da detter man bare ned i et sort hull, men man kan bli SKIKKELIG sedert av Zeldox.

Det har du rett i. Husker da jeg sto på 120 mg. Da var jeg trøtt hele tiden og jeg husker jeg sovnet i tide og utide på sofaen. Var så passiv utenom jobb at det var helt ille

Skrevet

Er ikke dette klasseeffekter av AP egentlig? Spørs om det hjelper nevneverdig å bytte AP. Jeg ville heller jobbet sammen med legen om å finne den rette doseringen. Jeg tar 20 mg morgen og 40 mg kveld jeg også, men så har jeg fått lov til å ta en ekstra på dagen hvis jeg er oppjaget eller angsten er ille. Men det er jo bare meg

Ah, ok. Ja det er sikkert det samme med de andre. Har jo brukt noen forskjellige. Har egentlig vært samme greia med alle, bortsett fra at jeg med noen måtte ha noe ekstra for å sove, noe jeg slipper med 40 mg Zeldox på kvelden...

Syns 20+40 mg er den rette dosen, for 40+40 går ikke, siden da kunne jeg sovne hvis jeg f.eks. kjørte bil (eller altså bli borte noen sekunder da), men 20+20 da sover jeg for lite - jeg testet det tidligere, over 5 døgn, og det ble veldig lite søvn.

Skrevet

Det har du rett i. Husker da jeg sto på 120 mg. Da var jeg trøtt hele tiden og jeg husker jeg sovnet i tide og utide på sofaen. Var så passiv utenom jobb at det var helt ille

Ja, og tenk på at dette er jo kapsler, som svelges... tenk å få det rett i blodet...  B)

Skrevet

Nå ble jeg litt opptatt med forumet igjen gitt.

Men men, bra å få gjort ting.

Skrevet

Ah, ok. Ja det er sikkert det samme med de andre. Har jo brukt noen forskjellige. Har egentlig vært samme greia med alle, bortsett fra at jeg med noen måtte ha noe ekstra for å sove, noe jeg slipper med 40 mg Zeldox på kvelden...

Syns 20+40 mg er den rette dosen, for 40+40 går ikke, siden da kunne jeg sovne hvis jeg f.eks. kjørte bil (eller altså bli borte noen sekunder da), men 20+20 da sover jeg for lite - jeg testet det tidligere, over 5 døgn, og det ble veldig lite søvn.

Jeg ble litt opphengt i blodtrykk og annet faenskap :)

Ja, jeg synes også 20+40 (+evt 20 til) er det beste til nå. Sover greit, og har som regel lite angst. Det jeg finner merkelig er hvordan Zeldox har denne akutte effekten på oss

Skrevet

Kanskje man burde ha Zeldox "retard".

Det kan jo være forskjeller på opptak og nedbryting. Legevitenskapen vet ikke alt, og det er ikke alltid riktig å bare gå ut i fra at det mest sannsynlige nødvendigvis er det sanne.

Skrevet

Kanskje man burde ha Zeldox "retard".

Det kan jo være forskjeller på opptak og nedbryting. Legevitenskapen vet ikke alt, og det er ikke alltid riktig å bare gå ut i fra at det mest sannsynlige nødvendigvis er det sanne.

Ja, rart at ikke Zeldox Retard finnes. Det er noe dritt med den korte halveringstiden.

Skrevet

Kanskje du er mer glad idag? Jeg har noen dager jeg er kjemoeglad, andre dager som går to hell, og andre igjen som går vanlig.

Skrevet

Glad... jeg sliter endel med et sånn destruktivt, likegyldig, bøllete hysterisk-morro-humør... i dag er jeg ikke sånn.

Skrevet

Det skyldes mangel på søvn. Slikt kan man bli høy av.

Skrevet

Det skyldes mangel på søvn. Slikt kan man bli høy av.

Ja det er sant gitt. Da er det synd at pga. høyhet  så får døgnet får 36 timer, og så sover man til 15, og så er zombie'n på plass igjen.

Skrevet

Det manglet et "kan" der da. Det behøver jo ikke være slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...