Gå til innhold

Er dette "bare" angstsymptomer eller høyt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker at jeg den senere tid har vært urolig for blodtrykket mitt. Tror det har sammenheng med at en som står meg nær ut av det blå ble innlagt med hjerteinfarkt, og fikk målt blodtrykket til 240/130 ved innleggelsen.

I dag opplevde jeg noen ekle symptomer. Vi måtte evakuere lokalet på jobb i dag. På vei ut var jeg veldig stresset (hadde en dårlig dag mht angst i dag) og plutselig kjentes det ut som gulvet gynget. Men i dag har jeg også periodevis følt meg ør i hodet. Det er verst når jeg står.

Målte blodtrykket mitt selv for et par uker siden. På kvelden var det 110/65, på morgenen var det 95/55 før jeg hadde stått opp. Det skal legges til at på første kveldsmåling var det 130/80 men da var jeg veldig redd.

Måling hos legen for 7 mnd siden var 118/76. Også da var jeg engstelig.

Men det jeg lurer på er om angsten kan i perioder gjøre blodtrykket farlig høyt i løpet av dagen. Jeg måler det jo aldri på jobb. Pulsen min er aldri over 80 når jeg er stresset, foruten på første kveldsmålingen nevnt over. Da var pulsen 95 (men sank raskt).

Er dette bare vanlig og ufarlig angst, eller kan angsten blåse blodtrykket høyt over 200 selv med normal puls?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her kan jeg si helt sikkert at dette er bare angst.

Skrevet

Her kan jeg si helt sikkert at dette er bare angst.

Tusen takk. Da lar jeg være å ta med måleren på jobb, det ville sett usedvanlig dumt ut :-)

Ha en fin kveld!

Skrevet

Tusen takk. Da lar jeg være å ta med måleren på jobb, det ville sett usedvanlig dumt ut :-)

Ha en fin kveld!

Ha.ha.... nå fikk jeg meg en god latter:) :)

Synes jeg ser deg sitte og måle blodtrykket på jobb. Tenkte på Wilhelmsen nå.

Men jeg har hatt 150/90 hos fastlegen uten at han har gjort noe. Nå begynte jeg å tenke på om det er farlig.

Skrevet

Ha en fin kveld!

Kremmt... hvis noen andre hadde postet innlegget ditt, så er jeg helt sikker på at du ville ha svart dem at dette var angst;-) 

Skrevet

Ha.ha.... nå fikk jeg meg en god latter:) :)

Synes jeg ser deg sitte og måle blodtrykket på jobb. Tenkte på Wilhelmsen nå.

Men jeg har hatt 150/90 hos fastlegen uten at han har gjort noe. Nå begynte jeg å tenke på om det er farlig.

Haha ja :)

Jeg hadde en gang 170/100 på legevakten. Hadde et panikkanfall. Det er en del år siden nå. Kjenner jeg deg rett så slappet du nok ikke optimalt av hos legen da det ble målt :)

Skrevet

Kremmt... hvis noen andre hadde postet innlegget ditt, så er jeg helt sikker på at du ville ha svart dem at dette var angst;-)

Hehe jeg tenkte faktisk over det da jeg skrev det. Har nok svart på noen hundre av de spørsmålene på Medhelp :-)

Skrevet

Matteus 7:3

Skrevet

Haha ja :)

Jeg hadde en gang 170/100 på legevakten. Hadde et panikkanfall. Det er en del år siden nå. Kjenner jeg deg rett så slappet du nok ikke optimalt av hos legen da det ble målt :)

Du har nok rett i det ja, og tror nok legen også vet det. Men trengte bare å bli litt beroliget jeg også nå. Takk!:)

Skrevet

Matteus 7:3

Synes det kommer et religiøst sitat fra deg nesten daglig nå. Har du blitt kristen på dine eldre dager? :-)

Skrevet

Du har nok rett i det ja, og tror nok legen også vet det. Men trengte bare å bli litt beroliget jeg også nå. Takk! :)

Jeg ler enda jeg. Synes det var så morsomt... noen har treningsbag under armen, andre har BT-apparat:) :D

Skrevet

Jeg ler enda jeg. Synes det var så morsomt... noen har treningsbag under armen, andre har BT-apparat:) :D

Jeg har sett verre ting på jobben altså :)

Har en gang sett en med tinnfolie på hodet.

Skrevet

Jeg har sett verre ting på jobben altså :)

Har en gang sett en med tinnfolie på hodet.

Hahaha:) Hvorfor?

Skrevet

Hahaha:) Hvorfor?

Frykt for en eller annen form for påvirkning fra ukjente makter eller overvåking ellernoe sånt :)

Skrevet

Frykt for en eller annen form for påvirkning fra ukjente makter eller overvåking ellernoe sånt :)

Hehehehehe.... jeg har ikke ledd så mye på leenge:) :) Jeg har sikkert dårlig humor, men ler av alt sånt!

Skrevet

Hehehehehe.... jeg har ikke ledd så mye på leenge:) :) Jeg har sikkert dårlig humor, men ler av alt sånt!

Hehe, kan sikkert sende deg noen anonymiserte historier en gang :)

Skrevet

Hehe, kan sikkert sende deg noen anonymiserte historier en gang :)

Ja, gjerne:)

Skrevet

Synes det kommer et religiøst sitat fra deg nesten daglig nå. Har du blitt kristen på dine eldre dager? :-)

For å skryte litt: Til å være hedning er jeg meget kjent i Bibelen :-)

Skrevet

Det er ikke uvanlig kjære deg:-)

Men du imponerer selv en nonne som ga tapt for begjæret:-)

Skrevet

Hvor kjent da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...