Gå til innhold

Er dette "bare" angstsymptomer eller høyt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker at jeg den senere tid har vært urolig for blodtrykket mitt. Tror det har sammenheng med at en som står meg nær ut av det blå ble innlagt med hjerteinfarkt, og fikk målt blodtrykket til 240/130 ved innleggelsen.

I dag opplevde jeg noen ekle symptomer. Vi måtte evakuere lokalet på jobb i dag. På vei ut var jeg veldig stresset (hadde en dårlig dag mht angst i dag) og plutselig kjentes det ut som gulvet gynget. Men i dag har jeg også periodevis følt meg ør i hodet. Det er verst når jeg står.

Målte blodtrykket mitt selv for et par uker siden. På kvelden var det 110/65, på morgenen var det 95/55 før jeg hadde stått opp. Det skal legges til at på første kveldsmåling var det 130/80 men da var jeg veldig redd.

Måling hos legen for 7 mnd siden var 118/76. Også da var jeg engstelig.

Men det jeg lurer på er om angsten kan i perioder gjøre blodtrykket farlig høyt i løpet av dagen. Jeg måler det jo aldri på jobb. Pulsen min er aldri over 80 når jeg er stresset, foruten på første kveldsmålingen nevnt over. Da var pulsen 95 (men sank raskt).

Er dette bare vanlig og ufarlig angst, eller kan angsten blåse blodtrykket høyt over 200 selv med normal puls?

Hva er grunnen til at du måler pulsen så ofte? Har du fått beskjed av legen om det? Tror egentlg det kan gjøre angsten verre. Noen ganger har man bare høyere puls pågrunnav stress osv. helt naturlige grunne

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvor kjent da?

Hvor kjent? 17?

Skrevet

Hva er grunnen til at du måler pulsen så ofte? Har du fått beskjed av legen om det? Tror egentlg det kan gjøre angsten verre. Noen ganger har man bare høyere puls pågrunnav stress osv. helt naturlige grunne

Ja, jeg vet det. Jobber med saken, merkelig hvordan angsten min liker å hoppe og sprette mellom tre-fire temaer. Hjerterytme, blodtrykk og psykisk helse.

Skrevet

Ja, svaret kommer jo helt an på hvordan du ser det

Anonymous poster hash: 6a201...713
Skrevet

Ja, jeg vet det. Jobber med saken, merkelig hvordan angsten min liker å hoppe og sprette mellom tre-fire temaer. Hjerterytme, blodtrykk og psykisk helse.

Helseangst kommer ofte av dødsangst.

Skrevet

Helseangst kommer ofte av dødsangst.

Jeg vet det. Det er derfra min helseangst kommer. Har du opplved det samme selv?

Skrevet

Jeg vet det. Det er derfra min helseangst kommer. Har du opplved det samme selv?

Ja, en gang som 12 åring. Og nå egentlig.

Trist at du også har det slik. Er ikke noe spesielt gøy :/

Skrevet

Ja, en gang som 12 åring. Og nå egentlig.

Trist at du også har det slik. Er ikke noe spesielt gøy :/

Jeg tror det er en av de mest botrkasta angster man kan ha. Det suger energi og livsglede. Det er noe man ikke får svar på uansett, så det er ingen vits å gruble over det. Jeg er så fryktelig sliten og lei av å tenke på det. Men jeg tror ikke man tenker så mye på det hvis man har det bra og trives med livet sitt. Jeg tenker ikke på det når jeg er sammen med andre og er opptatt av ting som gjør meg glad:) Jeg grubler mest når jeg er alene.

Skrevet

Jeg tror det er en av de mest botrkasta angster man kan ha. Det suger energi og livsglede. Det er noe man ikke får svar på uansett, så det er ingen vits å gruble over det. Jeg er så fryktelig sliten og lei av å tenke på det. Men jeg tror ikke man tenker så mye på det hvis man har det bra og trives med livet sitt. Jeg tenker ikke på det når jeg er sammen med andre og er opptatt av ting som gjør meg glad:) Jeg grubler mest når jeg er alene.

Det er sant. Er egentlig ikke vits tenke formye på sånt. Den skjebnen har jo alle

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...