Gå til innhold

depresjon som går opp og ned nesten daglig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har nå idet siste blitt skikkelig deprimert nesten hver dag/kveld, det varer som regel 1-3 timer, men det har vart i 5-6 timer også. Depresjonen begynner nesten utelukkende på kvelden/natta.

Neste dag er det "helt" bra igjen.

(Jeg har aldri noe manier eller noe sånt..)

Hva kalles dette? er dette bp? eller noe annet?

Endret av jegogmeg
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

BP er det helt sikkert ikke.

Det finnes noe som heter Recurrent brief depression - RBD.

Slikt han også forekomme ved eupf - emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

Skrevet

Kjente meg igjen i RBD jeg. Jeg nåtte google det, for jeg kan skifte i løpet av en dag. Har tenkt på EUPF, men føler ikke at det er det heller. Jeg er hverken utagrende eller hissig eller har selvmordstanker..... Jeg er egentlig stort sett tungsindig hver morgen når jeg må stå opp tidlig og skal på jobb:(

Skrevet

BP er det helt sikkert ikke.

Det finnes noe som heter Recurrent brief depression - RBD.

Slikt han også forekomme ved eupf - emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

eller dystymi eller cyklotomi eller

Anonymous poster hash: 751c2...466

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er nok verken dystymi eller cyklotomi. Ingen av dem har slike raske svingninger.

Skrevet (endret)

Kjente meg igjen i RBD jeg. Jeg nåtte google det, for jeg kan skifte i løpet av en dag. Har tenkt på EUPF, men føler ikke at det er det heller. Jeg er hverken utagrende eller hissig eller har selvmordstanker..... Jeg er egentlig stort sett tungsindig hver morgen når jeg må stå opp tidlig og skal på jobb:(

Ved angstlidelser kan stemningsleiet svinge enda raskere, utfra hvor mye tid du bruker på å bekymre deg eller hvor redd du er. Det er jo ganske åpenbart at det ikke er gøy å ha angst, så det preger jo humøret.

For meg som er redd for psykiske lidelser, så kan dette være ganske markert iblant. Men når angsten reduseres så stiger humøret. Det kan skje i løpet av minutter.

Men det er nok verken RBD eller EUPF, det kan du/vi være helt trygg på :-)

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Kjenner meg også litt igjen i dette. Men er det slik at du går fra glad til trist? Trist til glad? Jeg føler liksom ikke hoppet er så stort. Men jeg kan starte for.eks bra, og bli gradvis eller litt plutselig nedstemt. Men er ikke nødvendigvis så glad. Bare fin. Føler det kan variere veldig. Er det tanker som kommer? Angst? 

ISW; Sliter også spesielt med angst for psykisk lidelse. 

Skrevet

Ved angstlidelser kan stemningsleiet svinge enda raskere, utfra hvor mye tid du bruker på å bekymre deg eller hvor redd du er. Det er jo ganske åpenbart at det ikke er gøy å ha angst, så det preger jo humøret.

For meg som er redd for psykiske lidelser, så kan dette være ganske markert iblant. Men når angsten reduseres så stiger humøret. Det kan skje i løpet av minutter.

Kjenner meg igjen der. Har lurt på om jeg kunne hatt RBD/BP eller no i den duren, men forklaringen din høres mer sannsynlig ut. 

Anonymous poster hash: 88ac7...094

Skrevet

Kjenner meg også litt igjen i dette. Men er det slik at du går fra glad til trist? Trist til glad? Jeg føler liksom ikke hoppet er så stort. Men jeg kan starte for.eks bra, og bli gradvis eller litt plutselig nedstemt. Men er ikke nødvendigvis så glad. Bare fin. Føler det kan variere veldig. Er det tanker som kommer? Angst? 

ISW; Sliter også spesielt med angst for psykisk lidelse. 

Jeg føler meg sjelden spesielt glad. Det går fra "vanlig" til trist

Skrevet

Men det er nok verken RBD eller EUPF, det kan du/vi være helt trygg på :-)

Ja, det har jeg begynt å legge litt mer merke til i det siste. Jeg kan bli veldig irritert på den angsten! Bli i dårlig humør, rett og slett...

i dag f.eks. ble jeg skikkelig irritert på jobbben. Jeg har litt kort lunte for tiden, men jeg tror det kommer av hjemmeforhold mest. Jeg er så lei av å holde alt inni meg hele tiden.... Og så har vi en kontrollfreak på jobben som irriterer alle, men i dag kjente jeg at jeg ble kjempesint inni meg, for jeg vet jeg kan jobben min og har jobbet der mye lenger. Jeg nåtte faktisk ta meg en halv Sobril- det har jeg ikke gjort på månedsvis. Og da ble jeg rolig og i godt humør igjen?!?!? 

Det endte i alle fall med at jeg fortalte hvordan jeg har det hjemme og fikk mye ut av systemet uten å være sint. Men jeg får ingen tilbamelding uansett for han har ikke ord til å svare med. Han lytter, og så spør han: "Er det bedre nå?".. Ehh.. joda.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...