Gå til innhold

Kan en ha både RBD og BP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har spurt om dette før, men tror ikke jeg fikk svar.

Jeg svinger mer enn det som er vanlig ved BP.  Har følt at svingningene er mer lik EUPF.  Men ellers er det mye jeg ikke kjenner meg igjen i.  Når RBD nå igjen kom opp på dol så leste jeg litt om det.  Det har også mange av de svingningene jeg kjenner igjen.  Så jeg lurte på om en kan ha begge deler.  Eller om det ene utelukker det andre.

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg fikk vite mer om hva som skiller disse lidelsene med raske skiftninger, og årsak og behandling.

Skrevet

Har hatt lyst til å kommentere dette litt. Men jeg er på ekstremt tynn is her og burde vel egentlig ikke skrevet noen ting som helst her.

Jeg tror (presiserer tror) at EUPF er slik at man reagerer med voldsomme følelser på ellers ganske normale hendelser. Eksempelvis: Jeg fikk en ekkel kommentar på jobb i dag, verden går under, jeg er ikke verdt noen ting, jeg fortjener ikke å leve. Altså en form for dramatisering. Men at følelsene ikke kommer av seg selv, de er reaktive til noe, men overdrevne.

Jeg tror videre at RBD mer er slik at man uten noen spesiell grunn bare føler seg ekstremt deprimert. Dette skjer bare helt ut av det blå, det er ingen logisk årsak til at man føler seg slik. Og etter ikke så lang tid, så snur det bare av seg selv, uten at noe tilsvarende positivt egentlig har skjedd.

Som jeg skrev i en annen tråd så kan angst og uro føre til svingninger uten at det egentlig kan kalles depresjon. Forsvinner man for langt inn i sin egen bekymringsverden, så vil man jo nødvendigvis ikke finne så mye positivt der, og det går utover humøret. Særlig for meg, med tvangstanker, så kan jeg "svinge" en del hvis det kommer mye ekle tanker. Men det har jo ingenting med depresjon som sådan å gjøre. Når angsten og tankene gir seg, så stiger humøret igjen.

Jeg aner ikke om dette her er riktig, men ville bare dele noen tanker.

Skrevet

Har hatt lyst til å kommentere dette litt. Men jeg er på ekstremt tynn is her og burde vel egentlig ikke skrevet noen ting som helst her.

Jeg tror (presiserer tror) at EUPF er slik at man reagerer med voldsomme følelser på ellers ganske normale hendelser. Eksempelvis: Jeg fikk en ekkel kommentar på jobb i dag, verden går under, jeg er ikke verdt noen ting, jeg fortjener ikke å leve. Altså en form for dramatisering. Men at følelsene ikke kommer av seg selv, de er reaktive til noe, men overdrevne.

Jeg tror videre at RBD mer er slik at man uten noen spesiell grunn bare føler seg ekstremt deprimert. Dette skjer bare helt ut av det blå, det er ingen logisk årsak til at man føler seg slik. Og etter ikke så lang tid, så snur det bare av seg selv, uten at noe tilsvarende positivt egentlig har skjedd.

Som jeg skrev i en annen tråd så kan angst og uro føre til svingninger uten at det egentlig kan kalles depresjon. Forsvinner man for langt inn i sin egen bekymringsverden, så vil man jo nødvendigvis ikke finne så mye positivt der, og det går utover humøret. Særlig for meg, med tvangstanker, så kan jeg "svinge" en del hvis det kommer mye ekle tanker. Men det har jo ingenting med depresjon som sådan å gjøre. Når angsten og tankene gir seg, så stiger humøret igjen.

Jeg aner ikke om dette her er riktig, men ville bare dele noen tanker.

Som jeg selv ofte opplever så reagerer jeg unormalt sterkt på ting når jeg er i en dårlig periode. Men er jeg i en god periode så reagerer jeg helt annerledes på samme hendelse.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her ville jeg tidligere "ekspertmerket" ISW sitt innlegg, men siden det skapte forvirring hos enkelte, må jeg bare bekrefte at beskrivelsene av eupf og RBD er korrekte.

Ved eupf er reaksjonene reaktive, men sterkt overdrevne. Ved RBD er de "endogene" de kommer helt uten sammenheng med ytre påkjenninger (og helt uavhengig av mens).

Til hovedspørsmålet: Jeg har tidligere skrevet at alle spørsmål med "kan" må besvares med ja. Men kombinasjonen er i så fall ekstremt sjelden. Jeg har aldri sett den.

Kombinasjonen BP/EUPF (evt eupf-trekk) er faktisk ikke så uvanlig om en bare er åpen for det.

Skrevet (endret)

J

Her ville jeg tidligere "ekspertmerket" ISW sitt innlegg, men siden det skapte forvirring hos enkelte, må jeg bare bekrefte at beskrivelsene av eupf og RBD er korrekte.

Ved eupf er reaksjonene reaktive, men sterkt overdrevne. Ved RBD er de "endogene" de kommer helt uten sammenheng med ytre påkjenninger (og helt uavhengig av mens).

Til hovedspørsmålet: Jeg har tidligere skrevet at alle spørsmål med "kan" må besvares med ja. Men kombinasjonen er i så fall ekstremt sjelden. Jeg har aldri sett den.

Kombinasjonen BP/EUPF (evt eupf-trekk) er faktisk ikke så uvanlig om en bare er åpen for det.

Men som jeg svarte isw. Jeg har gode og dårlige perioder. Er jeg i en dårlig periode reagerer jeg nok ofte som de med eupf. Men er jeg i en stabil periode så reagerer Jeg normalt på samme hendelse. Det har vel med at jeg er mer sårbar i dårlige perioder. Vil du si det er reaktiv depresjoner eller endogene? Endret av eller
Skrevet

Men som jeg svarte isw. Jeg har gode og dårlige perioder. Er jeg i en dårlig periode reagerer jeg nok ofte som de med eupf. Men er jeg i en stabil periode så reagerer Jeg normalt på samme hendelse. Det har vel med at jeg er mer sårbar i dårlige perioder. Vil du si det er reaktiv depresjoner eller endogene?

Det er vel ganske normalt at man er mer sårbar når man har det tøft? Jeg kjenner det jo selv at hvis jeg er sliten, så kan jeg ta på vei for ting som jeg ellers heller ville trukket på skuldrene av. Nå tenker jeg jo til slutt rasjonelt rundt slike ting uansett hvor sliten jeg er, men på det emosjonelle plan kan det være annerledes. Jeg har alltid trodd at dette var normalt, i alle fall.

Siden du har en bipolar lidelse, så vil du jo kunne få perioder hvor du er nedfor og sårbar. Jeg tror det ligger i diagnosen bipolar lidelse at disse kan være endogene, altså uten noen påvisbar årsak.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Da tror jeg mest på at du har eupf-trekk. Så lite at du holder det i sjakk i gode perioder, men så mye at det slår ut i dårlige perioder.

Skrevet

Da tror jeg mest på at du har eupf-trekk. Så lite at du holder det i sjakk i gode perioder, men så mye at det slår ut i dårlige perioder.

Den var litt tøff å fordøye for meg.  Ikke pga at jeg ble overasket, men vi vil vel helst ikke ha på oss noe om at det er vi selv som ikke mestrer livet. Det er lettere å takle å få høre at dette er det ikke noe du selv kan gjøre med.  Lettere å takle det det er aksept for.  

Men når jeg skrev at jeg reagerer mye likt de med eupf i dårlige perioder, så er det innvendig jeg reagerer slik.  Jeg viser aldri disse reaksjonene for andre. Bare litt av det her på dol. 

Skrevet

Den var litt tøff å fordøye for meg.  Ikke pga at jeg ble overasket, men vi vil vel helst ikke ha på oss noe om at det er vi selv som ikke mestrer livet. Det er lettere å takle å få høre at dette er det ikke noe du selv kan gjøre med.  Lettere å takle det det er aksept for.  

Men når jeg skrev at jeg reagerer mye likt de med eupf i dårlige perioder, så er det innvendig jeg reagerer slik.  Jeg viser aldri disse reaksjonene for andre. Bare litt av det her på dol.

Men du reagerer og du lider - okke som. Du er bare en av de som ikke lar det gå utover andre - du lar det gå utover deg selv.

Bare noen tanker fra ei i samme båt..

Skrevet

Men du reagerer og du lider - okke som. Du er bare en av de som ikke lar det gå utover andre - du lar det gå utover deg selv.

Bare noen tanker fra ei i samme båt..

Det er sant.

Men jeg tenkte litt mer på det NHD skrev om at jeg holder det i sjakk i gode perioder.  Men jeg føler ikke jeg holder noe i sjakk.  Jeg bare reagerer annerledes.  

Skrevet

Det er sant.

Men jeg tenkte litt mer på det NHD skrev om at jeg holder det i sjakk i gode perioder.  Men jeg føler ikke jeg holder noe i sjakk.  Jeg bare reagerer annerledes.

Å ha trekk av EUPF er jo ikke ensbetydende med å ha EUPF. Jeg har trekk av både tvangspreget pf og unnvikende pf, men jeg har ingen av de.

Skrevet

Å ha trekk av EUPF er jo ikke ensbetydende med å ha EUPF. Jeg har trekk av både tvangspreget pf og unnvikende pf, men jeg har ingen av de.

Jeg vet det ikke betyr at jeg har EUPF, men jeg liker ikke å ha trekk av det heller.  Jeg burde være for voksen til å ha slike trekk. Samtidig kan jeg ikke gjøre noe med det.  Jeg føler ofte jeg har to personligheter.  Den vanlige fornuftige og avbalanserte. Og den som er inni meg når jeg blir dårlig. Det er vanskelig og jeg blir forvirret av det. Det var helt borte i et halvt år. 

Skrevet (endret)

Jeg vet det ikke betyr at jeg har EUPF, men jeg liker ikke å ha trekk av det heller. Jeg burde være for voksen til å ha slike trekk. Samtidig kan jeg ikke gjøre noe med det. Jeg føler ofte jeg har to personligheter. Den vanlige fornuftige og avbalanserte. Og den som er inni meg når jeg blir dårlig. Det er vanskelig og jeg blir forvirret av det. Det var helt borte i et halvt år.

Prøv å se sånn på det:

Tror du en med migrene liker å ha sykdommen?

Den er plagsom (og smertefull når det står på), og ikke noe vi har valgt å få.

Trekk av EUPF er også plagsomt (og smertefullt når det står på)) og ikke noe vi har valgt å få.

Endret av hww
Skrevet

Prøv å se sånn på det:

Tror du en med migrene liker å ha sykdommen?

Den er plagsom (og smertefull når det står på), og ikke noe vi har valgt å få.

Trekk av EUPF er også plagsomt (og smertefullt når det står på)) og ikke noe vi har valgt å få.

Er ikke eupf umoden personlighet?

Det er lidelser vi ikke vil ha for de er smertefulle. Men det er også lidelser vi ikke vil ha for de er stigmatiserende. Men jeg er den jeg er og må bare prøve å gjøre det beste ut av det.

Skrevet

Selvskadingen er en form for utagering, selv om du ikke viser det til noen.

Skrevet

Uansett hva slags lidelse/sykdom man har så er det jo alltid noe man kan gjøre selv for å bedre situasjonen, sånn sett skiller jo ikke trekk av EUPF seg fra noe annet. Jeg synes det er positivt, nå har du noe mer konkret å jobbe med fremover i og mellom  behandlingstimen.

"Lettere å takle det det er aksept for. " Den ser jeg, og er til dels enig. Skjønt, jeg tror nok mye handler mye om hva slags menneskesyn man selv har. Kanskje det er du som må jobbe med din egen aksept i første omgang.

Skrevet (endret)

Er ikke eupf umoden personlighet?

Det er lidelser vi ikke vil ha for de er smertefulle. Men det er også lidelser vi ikke vil ha for de er stigmatiserende. Men jeg er den jeg er og må bare prøve å gjøre det beste ut av det.

Alle pf'er er vel umoden personlighet? Det betyr for øvrig heller ikke at hele deg er umoden - kun enkelte ting - og jeg tror det har ingenting (i hvertfall lite) med alder å gjøre.

Jeg har også trekk av EUPF (og paranoid, tvangspreget, avhengig pf) i tillegg til hoveddiagnosen som er unnvikende pf.

Jeg er enig med xbellax som mener du må jobbe med din egen aksept i første omgang.

Jeg tror det er du som stigmatiserer deg selv mest - ikke andre.

stigmatiserer du forresten meg og andre med pf eller trekk av pf, og tror du andre gjør det?

Endret av hww
Skrevet

Alle pf'er er vel umoden personlighet?

Det kjøper jeg ikke. Hvis man er schizoid og foretrekker eget selskap så skal man plutselig være umoden?? Tull!

Anonymous poster hash: da606...89e

Skrevet

Det kjøper jeg ikke. Hvis man er schizoid og foretrekker eget selskap så skal man plutselig være umoden?? Tull!Anonymous poster hash: da606...89e

Ok. Jeg stilte spørsmålstegn ved det..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...