Gå til innhold

Lamictal og unipolar depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg filosoferer litt bakover i tid så skjønner jeg at jeg har hatt god effekt av Lamictal. Jeg var deprimert før det. Selv om jeg prøvde mange antidepressiva.

Min tidligere psykiater mente jeg kunne ha nytte av Lamictal, og han sa det var pga. svingninger i humør/energi. Eller ustabilitet. Husker ikke helt ordrett. Hadde diagnosen schizoaffektiv.

Men nå har jeg visst 3 personlighetsforstyrrelser i stedet. Og jeg kan ikke skjønne at jeg har vært hypomanisk. Jeg har hatt perioder med relativt mye energi og pågangsmot, og har til tider handlet ganske ukritisk, men jeg tror ikke det er nok for hypomanisk. Og uansett så tror ikke den psykiateren jeg har nå at jeg har schizoaffektiv. Selv om hun mente jeg hadde vært mye deprimert.

Kan Lamictal ha effekt på depresjon uten at man har vært hypoman? Har prøvd Cipralex, Efexor, Remeron og Cymbalta. Kan ikke huske at noen hadde noen effekt (bortsett fra at jeg kaldsvettet og frøys i et 25-30 graders oppvarmet rom med Cymbalta, og det ble ikke bedre på den måneden jeg brukte den, så det orket jeg ikke lenger).

Jeg har visst ikke emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse blant de personlighetsforstyrrelsene jeg har, i tilfelle det kunne forklare dette - jeg oppfylte i alle fall veldig få av punktene på SCID.

Handler ikke om diagnose dette, er bare at jeg tviler på at jeg er sånn svingete, i den graden. Så jeg lurer på om Lamictal kan ha effekt likevel, eller om det bare er helt andre grunner til at jeg ikke lenger er deprimert. Jeg har det i alle fall mye bedre, men så har jeg jo fått trygd da, kanskje jeg ble sånn superlykkelig av den grunn??? Sånn "nå har jeg fått trygd, nå skal det feires". Ble glad når jeg fikk trygd, men det var pga. størrelsen på utbetalingene, fikk bare 4800 per 14. dag på AAP... syns det ble trangt.

Nei bør vel bare fortsette med Lamictal, men når psykiateren mener jeg ikke har schizoaffektiv, da tar enten behandleren helt feil av meg, eller så bruker jeg medisiner uten grunn. Begge deler er problematiske sånn jeg ser det.

Skrevet

Så jeg lurer på om Lamictal kan ha effekt likevel, eller om det bare er helt andre grunner til at jeg ikke lenger er deprimert. Jeg har det i alle fall mye bedre, men så har jeg jo fått trygd da, kanskje jeg ble sånn superlykkelig av den grunn??? Sånn "nå har jeg fått trygd, nå skal det feires". Ble glad når jeg fikk trygd, men det var pga. størrelsen på utbetalingene, fikk bare 4800 per 14. dag på AAP... syns det ble trangt.

Høres deilig ut å slippe det stresset.  

Skrevet

Høres deilig ut å slippe det stresset.

Sleit ikke med meldekort, men var litt kjipt med så lite penger, siden jeg hadde gått 9 år slik. Når jeg begynte i det systemet var det vel 3k per 14. dag tror jeg.

Kunne vært ok med "jobb" men det har jeg ikke rettigheter til lenger.

Skrevet

Sleit ikke med meldekort, 

Tenkte mer på å få en avklaring. AAP var jo bare i 4 år. 

Skrevet

Tenkte mer på å få en avklaring. AAP var jo bare i 4 år.

Ja, det er ikke meningen at man skal være under avklaring i 9 år... :)

Pluss:

- Bedre inntekt

Minus:

- Mister rettigheter ift. tiltak

Skrevet

Det er vel EGENTLIG ikke noe å skamme seg over. Den lille andelen med ledige stillinger (i forhold til antall utenfor arbeidslivet) er vel der bare fordi en stilling må lyses ut når de skal ansette nye... i realiteten er det vel ikke sånn at stillinger står ledige over tid... i alle fall er det bare en liten andel igjen, og det er snakk om stillinger hvor man må ha fag-kompetanse (noe jeg ikke har).

Nei jeg er bare en tulling, og ingen bryr seg med at jeg bare sitter hjemme og koper.

Skrevet

Det tror jeg er sannheten. Har på følelsen at folk mener jeg har PU... men i mitt paranoide hode så tror jeg de mener jeg er en parasitt...

Skrevet

Det er bare å ta en kjapp søk på nettet, så vil du finne masse informasjon om lamictal mot depresjon (ikke bare i forbindelse med bipolar). Hvis du har hatt god effekt av det før (og nå?) så ser jeg ingen grunn til at du skal slutte å ta det? 

Skrevet

Det tror jeg er sannheten. Har på følelsen at folk mener jeg har PU... men i mitt paranoide hode så tror jeg de mener jeg er en parasitt...

Tror ikke det stemmer. 

Men men.

Skrevet (endret)

Det er bare å ta en kjapp søk på nettet, så vil du finne masse informasjon om lamictal mot depresjon (ikke bare i forbindelse med bipolar). Hvis du har hatt god effekt av det før (og nå?) så ser jeg ingen grunn til at du skal slutte å ta det?

Åh, det visste jeg ikke. Da er det "avklart". :) Ja, jeg skal bare fortsette. :) Ofte føler jeg at livet er dritt og at ingenting har virket, men når jeg reflekterer litt så husker jeg hvor mye verre det var for noen år siden.

Har ikke fått til noe med livet mitt, men det er nok mest fordi jeg er evnesvak. Eller er jeg det?

Nei veit ikke jeg.

Har lyst til å studere og "bli til noe", men jeg tror egentlig det bare dreier seg om å "bevise" noe, ikke at jeg egentlig er interessert...!!!

Endret av Toga
Skrevet

Her mistenker jeg noe 'tvangsproblematiserings'.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Natta.

Skrevet

Her mistenker jeg noe 'tvangsproblematiserings'.

a.

Noe sånt vel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...