Gå til innhold

Lamictal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvor høyt i serum kan man gå på lamictal. Etter din mening.

Anonymous poster hash: 4ab33...e39

Skrevet

Er "hjernekonsentrasjonen" proporsjonal med serumverdien?

Det vil jeg tro. Den er sikkert ikke lik, men jeg vil tro den endres proporsjonalt.

Skrevet

Det vil jeg tro. Den er sikkert ikke lik, men jeg vil tro den endres proporsjonalt.

Men hvis "proporsjonen" varierer fra individ til individ, må man ikke heller se på klinisk respons enn labresultater?

Skrevet

Men hvis "proporsjonen" varierer fra individ til individ, må man ikke heller se på klinisk respons enn labresultater?

Legene ser jo mye på klinisk respons da. Hvis du responderer bra på 10 mikromol/L, så tror jeg ikke de setter deg opp til 40. 

Skrevet

Legene ser jo mye på klinisk respons da. Hvis du responderer bra på 10 mikromol/L, så tror jeg ikke de setter deg opp til 40.

Men er det bare å øke da, til 50-, hvis en ikke har noen respons?

Skrevet

Men er det bare å øke da, til 50-, hvis en ikke har noen respons?

Det må legen avgjøre. Hvis du ser på dr. Kvakkestad sin behandlingsalgoritme for bipolar 2 som jeg linket til ovenfor, så brukes det forskjellige behandlingsalternativer utfra ulike problemstillinger. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den kliniske respons er viktigst for doseringen.

Opp til 40 kan enhver lege dosere. Over dette nivå er en (super)spesialistoppgave.

Skrevet

Det må legen avgjøre. Hvis du ser på dr. Kvakkestad sin behandlingsalgoritme for bipolar 2 som jeg linket til ovenfor, så brukes det forskjellige behandlingsalternativer utfra ulike problemstillinger. 

Jeg har gitt opp det der jeg. Det er så mange forskjellige meninger blant de jeg har snakket med. Det er snakk om totalt ulike diagnoser, og noen mener en bør følge med på serumverdien, mens andre sier det kun brukes for å sjekke om man tar medisinen. En tidligere psykiater mente det ikke var noe rart at jeg trengte 100 mg Truxal for å sove, men han jeg fikk etterpå mente jeg burde slutte helt. Snart skal jeg begynne i gruppeterapi i stedet for spesialistkontakt, og da er det ikke engang mulig å endre på medisineringen siden fastlegen konsekvent ikke vil ha noe med psykofarmaka å gjøre. Jeg vet ikke om jeg trenger noen av medisinene mine, og det kan godt tenkes at jeg autoseponerer når jeg ikke lenger har spesialistkontakt.

Men men, det var helt off topic dette her, jeg beklager.

Serum.

Nei jeg vet ikke hvorfor jeg tok det opp i denne tråden. Det er bare sånn dritt. Selv om de hadde vært konsekvente hadde jeg heller ikke stolt på det, siden jeg er konsekvent skeptisk mot "sikre svar".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...