Gå til innhold

Leger/psykiatere er genier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klarer leger/psykiatere holde styr på så mange medsiner, symptomer, behandlinger + masse masse somatisk?

Er de genier? Siden de har så god hukommelse og klarer lære så mye?

Jeg vil gjerne vite hemmeligheten. Jeg vil lære fortere, og huske mer så jeg blir et geni.

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

23

• Toga

8

• Trine

6

• stjernestøv

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det har en sammenheng med "godt evnenivå", men mest hardt arbeid.

Skrevet

Hvordan klarer leger/psykiatere holde styr på så mange medsiner, symptomer, behandlinger + masse masse somatisk?

Jeg vil gjerne vite hemmeligheten. Jeg vil lære fortere, og huske mer så jeg blir et geni.

De må ha god hukommelse, det må jo de som synger ha også for å huske alle tekstene. Er imopnert over de i hver gang vi møtes, for en hukommelse. Det må nok legene ha også.

Skrevet

God hukommelse != Geni

Skrevet

Det har en sammenheng med "godt evnenivå", men mest hardt arbeid.

Hardt arbeid har nok mye å si, men noen lærer mye fortere enn andre. Og tar ting mye fortere til seg. Jeg vil vite om NHD er et geni. Jeg vil vite om hvordan han klart bli så smart. Jeg vil også bli så smart at jeg kan skjønne alt fort.

Skrevet

De må ha god hukommelse, det må jo de som synger ha også for å huske alle tekstene. Er imopnert over de i hver gang vi møtes, for en hukommelse. Det må nok legene ha også.

Spørsmålet er bare hvordan får man så god hukommelse. Hadde jeg funnet hemmeligheten på det hadde alt blitt så mye enklere

Skrevet

Hardt arbeid har nok mye å si, men noen lærer mye fortere enn andre. Og tar ting mye fortere til seg. Jeg vil vite om NHD er et geni. Jeg vil vite om hvordan han klart bli så smart. Jeg vil også bli så smart at jeg kan skjønne alt fort.

NHD er ikke et geni. :)

Som sagt, det er en kombinasjon av "godt evnenivå", og hardt arbeid.

Skrevet

Spørsmålet er bare hvordan får man så god hukommelse. Hadde jeg funnet hemmeligheten på det hadde alt blitt så mye enklere

De er sikkert født med det.

Skrevet

Min erfaring med leger er at de benytter dataverktøy til hukommelse slik som de fleste av oss.

Skrevet

I forbindelse med studier handler det ikke om å være geni men å lære seg gode studieteknikker. Jeg kan f.eks anbefale tankekart, søk og les om det.

Skrevet

Det er ikke annet enn omtrent dette:

Gode evner, konkurranseinstinkt, mange kunne blitt mestere i feks langrenn el.l., og evnen til å arbeide hardt!

Genier... det er noe annet, de har gjerne noe mindre greit i tillegg pluss litt hell ;)

Men selvsagt noen leger er genier, men det skyldes da mer ekstrem lidenskap og ikke-evne til å slutte kl 16.00.

De går mer etter prinsipper, enn lønn:-)

jeg skal til en slik nå håper jeg,

hvis jeg ble lege ville jeg vært lite interessert i lønn, men utelukkende faget, da nærmer man seg lidenskap, og videre kommer genier.

Skrevet

Leger er ikke genier. Da jeg var på etterkontroll på sykehuset en stund etter at jeg hadde vært lagt inn der pgs nyresvikt, tittet legen i en blå håndbok og sa "tja, udefinert nedsatt nyrefunksjon, høres det greit ut syns du?" Jo, ja, altså på papiret jeg fikk da jeg ble skrevet ut sto det nyresvikt, men udefinert nedsatt nyrefunksjon er sikkert fint det også :P Selv jeg kunne gitt meg den diagnosen. Nyrene fungerer ikke - vi vet ikke hvorfor - nyrene fungerer igjen - flaks for oss - diagnose - udefinert nedsatt nyrefunksjon.

Skrevet

God hukommelse != Geni

Nettopp.

Du trenger ikke å bli geni, og blir det heller ikke, men kan oppnå gode resultater likevel. Mye har med konsentrasjon (stenge ute forstyrrende inntrykk) og måten å lese på også, klare å ta tak i det vesentlige og hoppe over resten. Se http://www.hurtiglesing.no/ .

Mange lærebøker inneholder massevis av svada og få facts du trenger til eksamen. Se tidligere eksamensoppgaver og finn tak i hva som spørres mest etter.

Anonymous poster hash: 67a8b...576

Gjest Gargamel
Skrevet

Kravet for å komme inn på studiet er ekstremt høyt.

Jeg kjenner to fra skoletiden som har blitt leger. De to har evner en del over middels (la oss blant si beste 4-5 i klassen på vgs)  men jobbet ekstremt hardt, tok opp fag etc for å komme inn. Den ene kom ikke inn i Norge (tror jeg) og studerte i utlandet. Dette er folk som først og fremst er ekstremt ambisiøse og hardtarbeidende. Ikke genier som surfer på klisterhjerne og uhyggelig høy IQ.

Enig i at enkelte leger virker dumme, men jevnt over er de ikke det.

Skrevet

NHD er ikke et geni. :)

Som sagt, det er en kombinasjon av "godt evnenivå", og hardt arbeid.

Sikker på det?

Skrevet

De er sikkert født med det.

Ja dessverre. Jeg er ikke født med noe talent

Skrevet

Min erfaring med leger er at de benytter dataverktøy til hukommelse slik som de fleste av oss.

Det er nok sant, men de har jo fullført studier i mange år. Er mye å huske og lære

Skrevet

I forbindelse med studier handler det ikke om å være geni men å lære seg gode studieteknikker. Jeg kan f.eks anbefale tankekart, søk og les om det.

Har prøvd tankekart, jeg får det bare ikke til

Skrevet

Det er ikke annet enn omtrent dette:

Gode evner, konkurranseinstinkt, mange kunne blitt mestere i feks langrenn el.l., og evnen til å arbeide hardt!

Genier... det er noe annet, de har gjerne noe mindre greit i tillegg pluss litt hell ;)

Men selvsagt noen leger er genier, men det skyldes da mer ekstrem lidenskap og ikke-evne til å slutte kl 16.00.

De går mer etter prinsipper, enn lønn:-)

jeg skal til en slik nå håper jeg,

hvis jeg ble lege ville jeg vært lite interessert i lønn, men utelukkende faget, da nærmer man seg lidenskap, og videre kommer genier.

Det er sant. Mange som er flinke er nok veldig motiverte og vil virkelig oppnå de beste karakterene.

Høres bra ut tenke slik at lønn ikke er viktigst, mange leger tenker motsatt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...