Gå til innhold

Tilbakevendene depresjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dette noe med BP å gjøre?

Anonymous poster hash: 7ee81...fe6

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle med tilbakevendende depresjoner bør utredes med tanke på BP. Særlig de som har dårlig effekt av medisiner, de som har episodisk alkoholmisbruk og de som er utpregede plussvarianter når de ikke er deprimerte.

En antar at minst halvparten av de med tilbakevendende depresjoner er udiagnostiserte BP.

Skrevet

Hvis man feks har hatt kun en (hypo)mani i livet og tilbakevendende depresjon er problemet; har det så mye å si om det heter det ene eller det andre?

Skrevet

Nhd;

Utpreget plussvariant ... Hm..Betyr dette ressurssterk og mellom slagene tidvis temmelig fungerende ?

Hww: jeg tenker at for noen betyr det noe, for andre er det ikke så vesentlig .

Skrevet

Hvis man feks har hatt kun en (hypo)mani i livet og tilbakevendende depresjon er problemet; har det så mye å si om det heter det ene eller det andre?

Ikke hva det heter, men om en får kun AD eller SS.

Skrevet

Nhd;

Utpreget plussvariant ... Hm..Betyr dette ressurssterk og mellom slagene tidvis temmelig fungerende ?

Hww: jeg tenker at for noen betyr det noe, for andre er det ikke så vesentlig .

Det betyr ikke "temmelig" fungerende. Det betyr høyt fungerende både i yrke og sosialt.

Skrevet (endret)

Det betyr ikke "temmelig" fungerende. Det betyr høyt fungerende både i yrke og sosialt.

Det var ca det jeg mente . Vet ikke om jeg skal være personlig her , men sitter på en attest og div praksiskarakterer som viser et annet " jeg" enn den engstelige og Halv -paranoide ... Yrkesmessig/ sosialt..Eh..Som jeg tror jeg er nå når jeg tenker du har plassert meg i diagnostisk og virker litt " uvennlig". Mye raknet de siste to år. Klarer ikke presse meg selv lenger ...,lurer på om livet er ødelagt . Men jeg er ikke TS , så glem det..,

Endret av En namnlaus
Skrevet

@namnlaus: Alle som får depresjonsdiagnose, deg inkludert, skal aktivt spørres om "oppoversvinginger".

Dette er ikke noe de fleste deprimerte forteller om spontant. Det må aktivt etterspørres.

Skrevet

@namnlaus: Alle som får depresjonsdiagnose, deg inkludert, skal aktivt spørres om "oppoversvinginger".

Dette er ikke noe de fleste deprimerte forteller om spontant. Det må aktivt etterspørres.

jeg har bare fått positive tilbakemeldinger på oppoversvingninger generelt sett. Er du ikke ukritisk som hypoman? Når jeg knekkes, noe jeg har blitt en del i live pga sosial angst ( kanskje etter venninesvik i ungdomsalder/ små mobbing). Var et veldig lykkelig barn, sosial og hovedrollen i skolens teaterstykker.

Gått i terapi ca 2 år , oppoversvingning tematisert nå nylig av psykologspesialist ... Men aner ikke. Er visst mistenksom fortiden, skjønner ikke helt hvor mye selv. Jeg tror det mer er skam:(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...