Gå til innhold

Hvordan bestemme dosering av Seroquel mot angst/depresjon/tankespinn

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg har stått en uke på 700mg, som ga litt, men ikke mye effekt. Deretter tok jeg 900mg i tre dager, før jeg hoppet opp til 1100mg for å ha prøvd det også. Jeg får ca 30nnol/l per 100mg inntatt - derfor de høye dosene.

Jeg synes det er litt vanskelig å avgjøre hvor mye medisinen virker på de ulike dosene. Jeg er fullstendig dautrøtt etter gårsdagens dose på 1100mg og slitet med st øynene bare lukker seg foran pcen på jobb.

Hvor lenge bør man stå på en gitt dose, før man evt justerer opp eller ned? Altså tiden det tar før man bør ha fått det medisinen er i stand til å gi på den gitte dosen?

Skrevet

Legger til grunn at legen din har gitt deg lov til å bestemme doseringen på egen hånd.

Jeg ville vært litt forsiktig med å bare gå høyere og høyere så raskt. Ja, AP virker raskere enn AD, men jeg ville likevel gitt det litt tid. Det skjer jo naturlige svingninger i humør, tankespinn og angst fra dag til dag, og det er vanskelig å vite eksakt hva som skyldes medisineringen og hva som skyldes andre forhold. Nå trapper du jo i tillegg opp Zoloft, og hvis du får god effekt så er det lett å havne i den situasjonen hvor du blir usikker på hva som skyldes hva.

Du fikk jo litt effekt på 700, og det er jo bra. Jeg ville heller ligget i området der (700-900) mens du evaluerer om du får effekt av Zoloft, og tatt en prat med legen din etterpå om hvilket som eventuelt skal trappes opp. 

YoplaitDouble
Skrevet

Ja, det er kanskje litt i raskeste laget :)

Tar ned igjen til 7-900 og måler serum neste uke. Da har jeg stått lenge nok på Zoloft 400mg til å få målt denne også.

Jeg føler meg på ingen måte grønnsak på 1100mg. Har fortsatt angst, men noe redusert tankespinn og uro. Kanskje greit å hvertfall gå ned til 900 og måle der. Ender forsåvidt nok litt høyere enn jeg skal i serumverdi på 1100 - tatt i betraktning at maksdose er 300mg for min diagnose. Som antagelig blir rundt 300nmol/l om man legger maksdoser og maks serum parallelt med hverandre langs en akse. Sikkert lurt å vente og se hva 900 gir først. Har jo fått den lite morsomme munntørrheten som jeg slet med på Efexor også nå. Tror Seroquel i hovedsak er skyldneren.

Skrevet

Ja, det er kanskje litt i raskeste laget :)

Tar ned igjen til 7-900 og måler serum neste uke. Da har jeg stått lenge nok på Zoloft 400mg til å få målt denne også.

Jeg føler meg på ingen måte grønnsak på 1100mg. Har fortsatt angst, men noe redusert tankespinn og uro. Kanskje greit å hvertfall gå ned til 900 og måle der. Ender forsåvidt nok litt høyere enn jeg skal i serumverdi på 1100 - tatt i betraktning at maksdose er 300mg for min diagnose. Som antagelig blir rundt 300nmol/l om man legger maksdoser og maks serum parallelt med hverandre langs en akse. Sikkert lurt å vente og se hva 900 gir først. Har jo fått den lite morsomme munntørrheten som jeg slet med på Efexor også nå. Tror Seroquel i hovedsak er skyldneren.

For meg er det nesten helt underlig hvordan Zeldox rett og slett "dreper" angsten og tankespinnet. Jeg kan før jeg tar en kapsel ha en hel masse angst, og 2 timer etterpå kan jeg lure på hva pokker jeg var så engstelig for, og se på hele problemstillingen som idiotisk. Så det er mulig å få bukt med dette med medisiner.

YoplaitDouble
Skrevet

For meg er det nesten helt underlig hvordan Zeldox rett og slett "dreper" angsten og tankespinnet. Jeg kan før jeg tar en kapsel ha en hel masse angst, og 2 timer etterpå kan jeg lure på hva pokker jeg var så engstelig for, og se på hele problemstillingen som idiotisk. Så det er mulig å få bukt med dette med medisiner.

Jeg regner med du bruker Zeldox off-label i ditt tilfelle, ikke sant? Står du på doser som egentlig er ment for schizofreni, etc.?

For min del virker det som om jeg med 1100mg kom opp i såpass høyt nivå at noe dopamin-demping har startet. Men så kraftig som du beskriver det virker det ikke hos meg, foreløpig. Jeg er egentlig litt fristet til å beholde 1100mg litt videre... Men, da jeg målte 100mg til 30 nmol/l 12 timer etter var dette med tablett. Nå bruker jeg jo nesten bare depot, så om jeg måler 12 timer etter igjen vil jeg jo få høyere verdi enn dette, siden depoten omtrent er på maks nivå når jeg tar blodprøven morgenen etter. Så nå blir jeg litt usikker på hva jeg gjør. Er det ikke egentlig helt feil å måle depot 12 timer etter inntak?

Skrevet

Jeg regner med du bruker Zeldox off-label i ditt tilfelle, ikke sant? Står du på doser som egentlig er ment for schizofreni, etc.?

For min del virker det som om jeg med 1100mg kom opp i såpass høyt nivå at noe dopamin-demping har startet. Men så kraftig som du beskriver det virker det ikke hos meg, foreløpig. Jeg er egentlig litt fristet til å beholde 1100mg litt videre... Men, da jeg målte 100mg til 30 nmol/l 12 timer etter var dette med tablett. Nå bruker jeg jo nesten bare depot, så om jeg måler 12 timer etter igjen vil jeg jo få høyere verdi enn dette, siden depoten omtrent er på maks nivå når jeg tar blodprøven morgenen etter. Så nå blir jeg litt usikker på hva jeg gjør. Er det ikke egentlig helt feil å måle depot 12 timer etter inntak?

Ja, det er off-label. Legen skriver "mot angst og uro" på etiketten, han insisterte kraftig på å ha dette med "uro" med - så mulig det er et kriterium for å skrive det ut. Det er jo så sin sak, men for at det skal skrives på blå, så bruker han refusjonskode F3, som egentlig er stemningslidelse, og spesifikt "moderate til alvorlige maniske episoder" (som er det eneste foruten schizo som Zeldox er godkjent for). 

Dette med depottabletter og serumkonsentrasjon vet jeg faktisk ikke :) Du får ta prøven og se hva du får, tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...