Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lest en del etter at NHD ymtet frempå om trekk av EUPF

Har prøvd å se hvilke trekk jeg kjenner meg igjen i

• 1. Desperate anstrengelser for å unngå å bli forlatt. 

Svar: Har ikke noe problemer med det

• 2. Et mønster med ustabile og intense mellommenneskelige forhold som er kjennetegnet ved veksling mellom idealisering og devaluering.

Svar: Har ingen problemer med mellommenneskelige forhold

• 3. Vedvarende ustabilt selvbilde og identitetsfølelse. 

Svar: Ustabilt selvbilde i dårlige perioder

• 4. Impulsivitet på minst to selvskadende områder som for eksempel sløsing med penger, seksualitet, rusmisbruk, vill bilkjøring og overspising. 

Svar: Ingen problemer her.  En slankekur gikk over til overspising en gang i ungdommen.

• 5. Gjentatte selvmordsforsøk, demonstrasjoner, trusler om selvskadende atferd, eller selvskadende atferd.  

Svar: Selvskading i perioder.  Men aldri som noen andre merker.

• 6. Stemningsmessig ustabilitet (på fagspråket kalles det affektiv ustabilitet) på grunn av markert tendens til følelsesmessige reaksjoner (for eksempel intens episodisk nedstemthet, irritabilitet, eller angst som vanligvis varer noen få timer og bare sjelden mer enn noen få dager). 

Svar: Her kan det ligge litt.

• 7. Kronisk tomhetsfølelse.

Svar:  Ikke kronisk, men i depressive perioder kan det nok forekomme.

• 8. Upassende, intenst sinne og/eller vansker med å kontrollere sinne.
  •  
  • Svar: Har ingen problemer på det området.  Kanskje noen ganger med de nærmeste når jeg var ung.
  •  
  • 9. Stressutløste paranoide tanker. 

Svar: Har ingen problemer på det området.

Jeg har alltid forstått det slik at EUPF ikke forekommer i perioder, men alltid er til stede.  Jeg føler meg veldig usikker på diagnoser nå.  Har jeg rett diagnose? Kanskje jeg ikke har BP. Jeg passer kanskje ikke helt inn i noen diagnoser. Jeg føler meg usikker på medisineringen.    

Endret av eller
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

12

• ISW

7

• XbellaX

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med dette innlegget. Du spør NHD gang på gang hva han mener mht diagnose, men han har jo sagt helt konkret hva han mener (i går tror jeg det var). Hvorfor fortsetter du å spinne på dette temaet?

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med dette innlegget. Du spør NHD gang på gang hva han mener mht diagnose, men han har jo sagt helt konkret hva han mener (i går tror jeg det var). Hvorfor fortsetter du å spinne på dette temaet?

Det var vel galt det også. De får heller slette innlegget.

Men jeg håpet på svar basert på mer fakta. Dette er vanskelig og jeg føler meg veldig usikker. Men jeg skal prøve å holde det for meg selv.

Skrevet

Det var vel galt det også. De får heller slette innlegget.

Men jeg håpet på svar basert på mer fakta. Dette er vanskelig og jeg føler meg veldig usikker. Men jeg skal prøve å holde det for meg selv.

Hva slags fakta?

Skrevet

Hva slags fakta?

Hva jeg kjenner meg igjen i. Der prøvde jeg å svare åpent og ærlig.

Enkelte ganger lurer jeg på hva som egentlig er greit å skrive om på dol.

Skrevet

Hva jeg kjenner meg igjen i. Der prøvde jeg å svare åpent og ærlig.

Enkelte ganger lurer jeg på hva som egentlig er greit å skrive om på dol.

Jeg synes du fikk et veldig konkret svar av nhd i går, men jeg blir usikker på om du har tatt deg tid til å lese det ordentlig. Han svarer jo der direkte på noe av det du spør om i denne tråden.

Skrevet

Jeg synes du fikk et veldig konkret svar av nhd i går, men jeg blir usikker på om du har tatt deg tid til å lese det ordentlig. Han svarer jo der direkte på noe av det du spør om i denne tråden.

Jeg leste svarene flere ganger. Men jeg synes fremdeles det er vanskelig og jeg føler meg veldig usikker. Akkurat det spurte jeg ikke direkte om nå, men jeg skrev hvordan det var. Men jeg forstår at vi skal være forsiktig med å skrive hvordan vi har det.

Skrevet

Hos meg har de skrevet i papirene at jeg har ustabile og umodne trekk ved manisk fase. så går an å ha det i sykdomsperioder.

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i ett av punktene i EUPF-diagnosen (frykt for å bli forlatt). Men ingen andre og jeg har ikke EUPF.

Jeg kan forstå hva NHD mener når han sier at du kan ha trekk av EUPF, men det betyr jo ikke at du har EUPF. En helt annen ting er at EUPF virker som kanskje den mest stigmatiserte diagnosen i en allerede rimelig stigmatisert psykiatri. Skjønner av den grunn at en del er ganske panisk redde for å få dette "stempelet".

Skrevet

Siden du lenge har vært så opptatt av dette (EUPF) - hvorfor ber du ikke din psykiater om å bli utredet for dette (EUPF)?

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i ett av punktene i EUPF-diagnosen (frykt for å bli forlatt). Men ingen andre og jeg har ikke EUPF.

Jeg kan forstå hva NHD mener når han sier at du kan ha trekk av EUPF, men det betyr jo ikke at du har EUPF. En helt annen ting er at EUPF virker som kanskje den mest stigmatiserte diagnosen i en allerede rimelig stigmatisert psykiatri. Skjønner av den grunn at en del er ganske panisk redde for å få dette "stempelet".

kjenner en person som nekter på at diagnosen stemmer selv om hun spiser gafler.

Skrevet (endret)

Det gjør godt å lese at noen forstår litt av det som rører seg nå.  Ja jeg er redd stempelet.  Samtidig er jeg usikker og forvirret av alt nå.  

Endret av eller
Skrevet

Siden du lenge har vært så opptatt av dette (EUPF) - hvorfor ber du ikke din psykiater om å bli utredet for dette (EUPF)?

Redd for å få et stempel på papiret.  Må bare skjerpe meg hvis det er det.

Skrevet

Det gjør godt å lese at noen forstår litt av det som rører seg nå.  Ja jeg er redd stempelet.  Samtidig er jeg usikker og forvirret av alt nå.

Skjønner deg godt.

EUPF blir jo ofte av andre sett på som "tåpelig" og "dramatiserende". Eksempelvis: Din jævla idiot, sitter du og kutter deg selv nå igjen bare fordi du opplever litt motgang i livet? (Et eksempel - ikke mitt syn).

Det skyldes jo uansett ikke svakhet, men at man har blitt skadet av grusomme hendelser i livet.

Jeg kjenner til flere som i utgangspunktet har fått diagnosen EUPF, men som senere har blitt endret til PTSD eller BP. Det er nok ingen lett diagnose å stille sikkert, og den kan minne om en masse annet. Og som jeg tidligere skrev, jeg har trekk fra flere PF (tvangspreget og unnvikende) men jeg har ingen av de. Tror det er ganske vanlig å ha trekk fra PF uten å ha selve diagnosen.

Skrevet

Skjønner deg godt.

EUPF blir jo ofte av andre sett på som "tåpelig" og "dramatiserende". Eksempelvis: Din jævla idiot, sitter du og kutter deg selv nå igjen bare fordi du opplever litt motgang i livet? (Et eksempel - ikke mitt syn).

Det skyldes jo uansett ikke svakhet, men at man har blitt skadet av grusomme hendelser i livet.

Jeg kjenner til flere som i utgangspunktet har fått diagnosen EUPF, men som senere har blitt endret til PTSD eller BP. Det er nok ingen lett diagnose å stille sikkert, og den kan minne om en masse annet. Og som jeg tidligere skrev, jeg har trekk fra flere PF (tvangspreget og unnvikende) men jeg har ingen av de. Tror det er ganske vanlig å ha trekk fra PF uten å ha selve diagnosen.

Jeg kan ikke skylde på at jeg er blitt skadet. Hadde en trygg og god oppvekst, selv om jeg gikk mye alene på skolen.

Skrevet

Jeg kan ikke skylde på at jeg er blitt skadet. Hadde en trygg og god oppvekst, selv om jeg gikk mye alene på skolen.

Men nå har du jo trolig ikke EUPF heller da :-)

Det er dessuten ikke alltid noen klar grunn til sykdommer. Man kan få hjerteinfarkt uten å verken røyke eller spise usunt. Det samme gjelder psykiske sykdommer.

Skrevet

Men nå har du jo trolig ikke EUPF heller da :-)

Det er dessuten ikke alltid noen klar grunn til sykdommer. Man kan få hjerteinfarkt uten å verken røyke eller spise usunt. Det samme gjelder psykiske sykdommer.

Men hvorfor har eupf fått et så dårlig stempel blandt helsearbeidere?

Skrevet

Jeg leste svarene flere ganger. Men jeg synes fremdeles det er vanskelig og jeg føler meg veldig usikker. Akkurat det spurte jeg ikke direkte om nå, men jeg skrev hvordan det var. Men jeg forstår at vi skal være forsiktig med å skrive hvordan vi har det.

Jeg vet ikke hvorfor du oppfatter min kommentar som at du skal være forsiktig med å skrive hvordan du har det generelt sett. Jeg stiller meg tvilende til diagnosegrublingen din, men det betyr ikke at jeg mener du ikke kan skrive om hvordan du har det.

Skrevet

Fordi noen med eupf kommer lett i konfikt med andre

Anonymous poster hash: fed8d...e3f

Skrevet

Det blir ikke forstått på den måten av _alle_ helsearbeidere. De som jobber med pasientgruppen synes ofte det er en svært spennende gruppe å jobbe med. Men folk meg mindre innsikt i denne typen problematikk, sliter med å forstå og forholde seg til blant annet de sterke følelsesuttrykkene mange tilkjennegir.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...