Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror dette bunner i at du faktisk ikke aksepterer det selv, ikke hva "alle andre gjør eller ikke gjør".

"Jeg ville ikke taklet det selv", hva skal de menneskene som har diagnosen gjøre mener du?  Streike? De jobber med å akseptere seg selv,  da spiller det liten rolle hva "alle andre" mener og tror.

Jeg ville ikke takle å ha på papiret en diagnose jeg vet flere i helsevesenet ser ned på.  Selv tror jeg det er en diagnose som er mer avansert enn mange av de tror.  Jeg tror også det ligger mye genetisk bak.  

Jeg kan bare svare for meg selv.  Jeg synes det er bra for alle de andre som aksepterer det. 

Jeg burde vel egentlig snart stå på egne ben.  Tror jeg er kommet så langt jeg kan komme.  Fungerer ihvertfall i jobb. Og har bedre perioder.

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

12

• ISW

7

• XbellaX

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Hvis alt kan forklares med bipolar lidelse så ser du ut til å tenke at da er du skyldfri, alt stammer fra noe i hjernen som er utenfor din kontroll. Hvis noe kan forklares som trekk av eupf, så ser du ut til å ende opp med at da handler det om skyld og at andre med rette kan se ned på deg."

Jeg er redd at mange i helsetjenesten tror det.  Selv tror jeg det er mer avansert.

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke takle å ha på papiret en diagnose jeg vet flere i helsevesenet ser ned på. Selv tror jeg det er en diagnose som er mer avansert enn mange av de tror. Jeg tror også det ligger mye genetisk bak.

Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg synes det er bra for alle de andre som aksepterer det.

Jeg burde vel egentlig snart stå på egne ben. Tror jeg er kommet så langt jeg kan komme. Fungerer ihvertfall i jobb. Og har bedre perioder.

Det vil jo ikke stå i papirene at du har denne diagnosen? Det vil kanskje stå noe om symptomene (trekkene) ja.. Men ikke at du har EUPF/oppfyller kriteriene for denne diagnosen. Du har jo dessuten bare noen få trekk?

Jeg leste min journal fra levanger. Der visste min behandler om meg på dol. Han kjente til mine reaksjoner og adferd på dol (jeg var åpen om det - selv om det var svært tøft å snakke om det den gang, men jeg hadde bestemt meg for "just do it!"). Det sto ikke noe om dol, men noe om hvilke plager jeg hadde.

Likevel oppfylte jeg ikke kriteriene for diagnosen. Det sto heller ikke at jeg hadde trekk av de andre pf'ene. Kun hoveddiagnosene Som var unnvikende pf og sosial angst.

Likeledes fra to andre dps'er.

Jeg forstår at du synes dette er veldig tøft, men jeg har en følelse av at du overdriver konsekvensene.. Bare vel ment som et innspill til deg!

Endret av hww
Skrevet

@eller: Jeg uttrykker meg tydeligvis ikke slik at du forstår hva jeg mener. Jeg er ikke opptatt av at du nødvendigvis skal informere folk rundt deg om dine psykiske vansker, men jeg synes det er trist at du ikke i hverdagen kommuniserer med folk som står deg nær (så som ektefelle eller nære venner) når du har det vanskelig og i stedet tidvis velger å låse deg inne på badet for å skjære deg i huden. Jeg tenker at du gjør deg selv ekstra ensom eksistensielt sett på denne måten. Kontakt med andre mennesker kan både avlede og bidra til automatisk følelsesregulering i en del situasjoner.

Skrevet (endret)

Postet dobbelt

Endret av frosken
Skrevet

@eller: Jeg uttrykker meg tydeligvis ikke slik at du forstår hva jeg mener. Jeg er ikke opptatt av at du nødvendigvis skal informere folk rundt deg om dine psykiske vansker, men jeg synes det er trist at du ikke i hverdagen kommuniserer med folk som står deg nær (så som ektefelle eller nære venner) når du har det vanskelig og i stedet tidvis velger å låse deg inne på badet for å skjære deg i huden. Jeg tenker at du gjør deg selv ekstra ensom eksistensielt sett på denne måten. Kontakt med andre mennesker kan både avlede og bidra til automatisk følelsesregulering i en del situasjoner.

Jeg vet det kan være avledene og snakke med andre mennesker.  Det er ikke uvanlig at jeg tar en telefon til et nært familimedlem.  Ikke for å fortelle at jeg har det så veldig vondt, men som du skriver å bli litt avledet.  Tenke på andre ting.  Men det er ikke alltid jeg har anledning til det, samtidig som jeg prøver å begrense det. 

Skrevet

I mitt hode så er det vanskelige pasienter på den måten at de ikke har innsikt og skylder på alle andre. Jeg har hatt en veninne som det bare var kaos med og hun var verdens mest bitre person ( oj, kanskje jeg kaster stein i glasshus nå :). Uansett, så var det bare styr og drama rundt henne hele tiden. Hun var voksen, men oppførte seg som en umoden tenåring, og prøvde du å si noe som ikke falt i smak, så var det over ut med deg. Jeg har i alle fall tenkt at det kan være EUPF..

Hvis det stemmer at jeg har både BP og trekk av EUPF så kan jeg ihvertfall si at jeg ikke har mer kontroll over det ene enn det andre.  Adferd skal en vel til dels kunne kontrollere, men det er sterke følelser og føles ikke som du kan kontrollere det.  Jeg vet ikke om de med mani heller alltid har den beste måten å oppføre seg på.  Jeg uttagerer aldri på en måte som andre merker. 

Skrevet

Hvis det stemmer at jeg har både BP og trekk av EUPF så kan jeg ihvertfall si at jeg ikke har mer kontroll over det ene enn det andre.  Adferd skal en vel til dels kunne kontrollere, men det er sterke følelser og føles ikke som du kan kontrollere det.  Jeg vet ikke om de med mani heller alltid har den beste måten å oppføre seg på.  Jeg uttagerer aldri på en måte som andre merker. 

Da jeg hadde mani slåss jeg med folk på gaten og samme med pleierne da jeg var innlagt

måtte puttes i belter og få sprøyte i rompa

Skrevet (endret)

Det vil jo ikke stå i papirene at du har denne diagnosen? Det vil kanskje stå noe om symptomene (trekkene) ja.. Men ikke at du har EUPF/oppfyller kriteriene for denne diagnosen. Du har jo dessuten bare noen få trekk?

Jeg leste min journal fra levanger. Der visste min behandler om meg på dol. Han kjente til mine reaksjoner og adferd på dol (jeg var åpen om det - selv om det var svært tøft å snakke om det den gang, men jeg hadde bestemt meg for "just do it!"). Det sto ikke noe om dol, men noe om hvilke plager jeg hadde.

Likevel oppfylte jeg ikke kriteriene for diagnosen. Det sto heller ikke at jeg hadde trekk av de andre pf'ene. Kun hoveddiagnosene Som var unnvikende pf og sosial angst.

Likeledes fra to andre dps'er.

Jeg forstår at du synes dette er veldig tøft, men jeg har en følelse av at du overdriver konsekvensene.. Bare vel ment som et innspill til deg!

Det er mulig, men jeg vet ikke om jeg føler meg trygg på det. Dette er vanskelig og jeg føler meg bare usikker til alt. Vil helst klare meg selv. Holde alt for meg selv. Endret av eller
Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg tror ikke folk flest vet hva eupf er. Jeg tipper det er oppførselen evt skaper problemer for noen, og ikke merkelappen.

Skrevet

Jeg tror ikke folk flest vet hva eupf er. Jeg tipper det er oppførselen evt skaper problemer for noen, og ikke merkelappen.

Folk flest vet nok ikke hva eupf er. Men de fleste som jobber innen helsevesenet og ihvertfall innen psykiatri vet det nok.

Skrevet

Merkelappen kan nok skape noen problemer i forhold til helsepersonell.

Gjest Gargamel
Skrevet

Ok. Sånn burde det ikke være.

Skrevet (endret)

Jeg tror merkelapper definitivt kan få konsekvenser . Det bør derfor ikke være med letthet slike diagnoser settes. Bør være mønster som viser seg over tid. Jeg har lest det er etisk ukorrekt blant annet å sette den på ungdom under modning og personer i krise og depresjon uten tidligere utagerende episoder i sin journal / og som har fremstått stabile tidligere .

Tror hvordan diagnosen og dens symptomer blir " ekspedert" i helsevesen er mye avhengig av menneskesyn og evne til å se mennesket i helhet . Etisk refleksjon bør være en prioritert verdi i psykiatrien og ikke minst i møte med mennesker som utfordrer og oppfører seg " dårlig".

Det slår meg at psykoterapi som fokuserer på mer enn bare adferd må være av betydning . Adferdsmønstre abstraheres i oppvekst og eupf kan og være respons på hvordan du er blitt sett og møtt her. Hvordan du over år har " lært" å forholde deg til dine emosjoner.I tillegg til arv.

Men dette var en antagelse ut fra lesning ...

Endret av En namnlaus
Skrevet

Ok. Sånn burde det ikke være.

Det burde ikke det.  Med en slik tilleggsdiagnose ville jeg være redd for å bli tatt mindre alvorlig.  Ser bare på enkelte av svarene i tråden her hvordan noen ser på den diagnosen.  Det høres nesten ut som de tror at de som har diagnosen velger det selv. Jeg kan ihvertfall ikke noe for at jeg har de følelser og reaksjoner jeg har. 

Skrevet

Hvorfor det?

Det er idiotisk. Ingen kan styre følelser.

Skrevet

Det burde ikke det.  Med en slik tilleggsdiagnose ville jeg være redd for å bli tatt mindre alvorlig.  Ser bare på enkelte av svarene i tråden her hvordan noen ser på den diagnosen.  Det høres nesten ut som de tror at de som har diagnosen velger det selv. Jeg kan ihvertfall ikke noe for at jeg har de følelser og reaksjoner jeg har. 

Det blir allikevel litt bakvendt dersom du lar frykten for at helsepersonell skal tenke et eller annet negativt om deg dersom det sto i din journal at du hadde trekk av eupf, bli noe som gjør at du ikke utforsker muligheten til å få det bedre i forhold til de plagene disse trekkene evt. gir deg. Hvorfor er en svært hypotetisk mulighet for mulig innslag av negativ reaksjon fra en eller annen person i fremtiden så skremmende at du ikke vil se etter muligheter for et bedre liv?

Skrevet

Hvorfor det?

Det er idiotisk. Ingen kan styre følelser.

Mennesker med mye utagering skaper ofte ganske sterke reaksjoner også hos de som er satt til å hjelpe dem. Du lever ikke fullstendig isolert fra dine medmennesker, din atferd kan også påvirke andre menneskers følelser. Tilsvarende kan det være vanskelig å forholde seg til mennesker som reagerer på uforutsigbart vis i kommunikasjon.

Man kan ikke styre sine følelser fullt ut, men man kan styre sine handlinger.

Skrevet

Mennesker med mye utagering skaper ofte ganske sterke reaksjoner også hos de som er satt til å hjelpe dem. Du lever ikke fullstendig isolert fra dine medmennesker, din atferd kan også påvirke andre menneskers følelser. Tilsvarende kan det være vanskelig å forholde seg til mennesker som reagerer på uforutsigbart vis i kommunikasjon.

Man kan ikke styre sine følelser fullt ut, men man kan styre sine handlinger.

Hvorfor skal det skape problemer for helsepersonell?

Jeg mente ikke handlinger, jeg mente følelser.

Skrevet

Det blir allikevel litt bakvendt dersom du lar frykten for at helsepersonell skal tenke et eller annet negativt om deg dersom det sto i din journal at du hadde trekk av eupf, bli noe som gjør at du ikke utforsker muligheten til å få det bedre i forhold til de plagene disse trekkene evt. gir deg. Hvorfor er en svært hypotetisk mulighet for mulig innslag av negativ reaksjon fra en eller annen person i fremtiden så skremmende at du ikke vil se etter muligheter for et bedre liv?

Hvorfor vet jeg ikke, jeg vet bare at det er slik.  Det ligger vel også litt grunnleggene i oss at vi ønsker andre skal synes om oss.  Det å vise de svake sidene er allerede tøft nok.  Hvis du da skal vise de svake sidene som du vet at mange ser ned på så er det enda tøffere. Jeg ønsker å bli respektert for den jeg er også i helsevesenet. Og det som er sagt må jeg også leve med etterpå.  Så angsten min for å få noe slikt på papiret er komplisert, og jeg klarer heller ikke helt å forklare det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...