kittykatt90 Skrevet 29. januar 2015 Skrevet 29. januar 2015 Jeg har vært innlagt på psykiatrisk avdeling på sykehus for noen år siden + vært i kontakt med legevakten ang selvmordstanker og andre psykiske vansker. Det jeg lurer på er hvem som kan ha tilgang på journalen min fra de episodene? Er det bare det aktuelle sykehuset/ legevakt eller kan alle sykehus/ legevakter i landet få tilgang på dette? Blir veldig takknemlig for svar! 0 Siter
DoleMari Skrevet 29. januar 2015 Skrevet 29. januar 2015 Jeg kan svare ut fra det jeg vet, og det er at ingen andre sykehus enn der du var innlagt har tilgang til journalen. Med mindre du blir innlagt på et annet sykehus og de trenger å innhente journalen din for å få opplysninger fra der du var innlagt den gang. Jeg tror heller ikke legevakter har felles journalsystem. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. januar 2015 Skrevet 29. januar 2015 Kun den psykiatriske avdelingen har tilgang til din sykehusjournal. Hvis du ikke er pasient nå eller har klaget på behandlingen, er det ingen som har tilgang til journalen din. Ingen skal/kan lese journalen hvis de ikke har bruk for det. Bruk for det har en 1) om du er under behandling, 2) hvis du har klaget, og en må inn i journalen for å svare på klagen. Om du klager, vil også Fylkesmannen (FYlkeslegen) be om journalkopi. Noen legevakter har felles journalsystem for den legevakten (ingen andre har tilgang til den). Andre steder bruker hver legevaktslege sitt eget journalsystem. 0 Siter
Caylee Skrevet 29. januar 2015 Skrevet 29. januar 2015 Kun den psykiatriske avdelingen har tilgang til din sykehusjournal. Hvis du ikke er pasient nå eller har klaget på behandlingen, er det ingen som har tilgang til journalen din. Ingen skal/kan lese journalen hvis de ikke har bruk for det. Bruk for det har en 1) om du er under behandling, 2) hvis du har klaget, og en må inn i journalen for å svare på klagen. Om du klager, vil også Fylkesmannen (FYlkeslegen) be om journalkopi. Noen legevakter har felles journalsystem for den legevakten (ingen andre har tilgang til den). Andre steder bruker hver legevaktslege sitt eget journalsystem. Hvordan kan det være sant når behandleren jeg har nå har tilgang på hele journalen min? Absolutt hele? Jeg har aldri godtatt eller noe lignende heller. Trodde det var automatisk? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. januar 2015 Skrevet 29. januar 2015 Hvordan kan det være sant når behandleren jeg har nå har tilgang på hele journalen min? Absolutt hele? Jeg har aldri godtatt eller noe lignende heller. Trodde det var automatisk? Vanligvis kommer de beste svarene etter spørsmål med utfyllende opplysninger. Jobber din behandler på samme institusjon/HF som der du tidligere er behandlet? Har du vært behandlet på tvang? 0 Siter
Caylee Skrevet 29. januar 2015 Skrevet 29. januar 2015 Vanligvis kommer de beste svarene etter spørsmål med utfyllende opplysninger. Jobber din behandler på samme institusjon/HF som der du tidligere er behandlet? Har du vært behandlet på tvang? Nei, behandleren gjør ikke det. Ja, men det har ingenting å si. Det har etterpå vært frivillig så det skal ikke ha noen sammenheng 0 Siter
frosken Skrevet 29. januar 2015 Skrevet 29. januar 2015 Nei, behandleren gjør ikke det. Ja, men det har ingenting å si. Det har etterpå vært frivillig så det skal ikke ha noen sammenheng Er du sikker på at de ikke er underlagt samme Helseforetak? I Oslo vil jo f.eks. ganske mange institusjoner være en del av Oslo universitetssykehus HF. 0 Siter
Caylee Skrevet 29. januar 2015 Skrevet 29. januar 2015 Er du sikker på at de ikke er underlagt samme Helseforetak? I Oslo vil jo f.eks. ganske mange institusjoner være en del av Oslo universitetssykehus HF. Jo på en måte.Men det har forsatt vært frivillig. Jeg sluttet der de henvendte meg siden det var frivilig. Og ca 2 måneder senere skjedde det noe så jeg fikk hjelp til å søke et annet sted. så avdeelingen har ikke det stedet noe med å gjøre 0 Siter
frosken Skrevet 29. januar 2015 Skrevet 29. januar 2015 Jo på en måte.Men det har forsatt vært frivillig. Jeg sluttet der de henvendte meg siden det var frivilig. Og ca 2 måneder senere skjedde det noe så jeg fikk hjelp til å søke et annet sted. så avdeelingen har ikke det stedet noe med å gjøre Nei, men kanskje er avdelingen og det stedet du nå går i behandling begge en del av Oslo universitetssykehus. Mange av poliklinikkene i Oslo er det. 0 Siter
larimar Skrevet 29. januar 2015 Skrevet 29. januar 2015 Må man da kontakte hver enkelt sted man har vært i kontakt med for å få journalen? Eller får man hele greien hos fastlegen? 0 Siter
Caylee Skrevet 29. januar 2015 Skrevet 29. januar 2015 Nei, men kanskje er avdelingen og det stedet du nå går i behandling begge en del av Oslo universitetssykehus. Mange av poliklinikkene i Oslo er det. Sant...ekkelt å tenke på. Så.. hvis de "hører isammen" så er det grunnen man kan se hele journalen? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.