Gå til innhold

Hvem har oversikt over journalen? NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært innlagt på psykiatrisk avdeling på sykehus for noen år siden + vært i kontakt med legevakten ang selvmordstanker og andre psykiske vansker. Det jeg lurer på er hvem som kan ha tilgang på journalen min fra de episodene? Er det bare det aktuelle sykehuset/ legevakt eller kan alle sykehus/ legevakter i landet få tilgang på dette? Blir veldig takknemlig for svar!

Skrevet

Jeg kan svare ut fra det jeg vet, og det er at ingen andre sykehus enn der du var innlagt har tilgang til journalen. Med mindre du blir innlagt på et annet sykehus og de trenger å innhente journalen din for å få opplysninger fra der du var innlagt den gang.

Jeg tror heller ikke legevakter har felles journalsystem.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kun den psykiatriske avdelingen har tilgang til din sykehusjournal. Hvis du ikke er pasient nå eller har klaget på behandlingen, er det ingen som har tilgang til journalen din. Ingen skal/kan lese journalen hvis de ikke har bruk for det. Bruk for det har en 1) om du er under behandling, 2) hvis du har klaget, og en må inn i journalen for å svare på klagen. Om du klager, vil også Fylkesmannen (FYlkeslegen) be om journalkopi.

Noen legevakter har felles journalsystem for den legevakten (ingen andre har tilgang til den). Andre steder bruker hver legevaktslege sitt eget journalsystem.

Skrevet

Kun den psykiatriske avdelingen har tilgang til din sykehusjournal. Hvis du ikke er pasient nå eller har klaget på behandlingen, er det ingen som har tilgang til journalen din. Ingen skal/kan lese journalen hvis de ikke har bruk for det. Bruk for det har en 1) om du er under behandling, 2) hvis du har klaget, og en må inn i journalen for å svare på klagen. Om du klager, vil også Fylkesmannen (FYlkeslegen) be om journalkopi.

Noen legevakter har felles journalsystem for den legevakten (ingen andre har tilgang til den). Andre steder bruker hver legevaktslege sitt eget journalsystem.

Hvordan kan det være sant når behandleren jeg har nå har tilgang på hele journalen min? Absolutt hele? Jeg har aldri godtatt eller noe lignende heller. Trodde det var automatisk?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvordan kan det være sant når behandleren jeg har nå har tilgang på hele journalen min? Absolutt hele? Jeg har aldri godtatt eller noe lignende heller. Trodde det var automatisk?

Vanligvis kommer de beste svarene etter spørsmål med utfyllende opplysninger.

Jobber din behandler på samme institusjon/HF som der du tidligere er behandlet?

Har du vært behandlet på tvang?

Skrevet

Vanligvis kommer de beste svarene etter spørsmål med utfyllende opplysninger.

Jobber din behandler på samme institusjon/HF som der du tidligere er behandlet?

Har du vært behandlet på tvang?

Nei, behandleren gjør ikke det.

Ja, men det har ingenting å si. Det har etterpå vært frivillig så det skal ikke ha noen sammenheng

Skrevet

Nei, behandleren gjør ikke det.

Ja, men det har ingenting å si. Det har etterpå vært frivillig så det skal ikke ha noen sammenheng

Er du sikker på at de ikke er underlagt samme Helseforetak? I Oslo vil jo f.eks. ganske mange institusjoner være en del av Oslo universitetssykehus HF.

Skrevet

Er du sikker på at de ikke er underlagt samme Helseforetak? I Oslo vil jo f.eks. ganske mange institusjoner være en del av Oslo universitetssykehus HF.

Jo på en måte.Men det har forsatt vært frivillig. Jeg sluttet der de henvendte meg siden det var frivilig. Og ca 2 måneder senere skjedde det noe så jeg fikk hjelp til å søke et annet sted. så avdeelingen har ikke det stedet noe med å gjøre

Skrevet

Jo på en måte.Men det har forsatt vært frivillig. Jeg sluttet der de henvendte meg siden det var frivilig. Og ca 2 måneder senere skjedde det noe så jeg fikk hjelp til å søke et annet sted. så avdeelingen har ikke det stedet noe med å gjøre

Nei, men kanskje er avdelingen og det stedet du nå går i behandling begge en del av Oslo universitetssykehus. Mange av poliklinikkene i Oslo er det.

Skrevet

Må man da kontakte hver enkelt sted man har vært i kontakt med for å få journalen? Eller får man hele greien hos fastlegen?

Skrevet

Nei, men kanskje er avdelingen og det stedet du nå går i behandling begge en del av Oslo universitetssykehus. Mange av poliklinikkene i Oslo er det.

Sant...ekkelt å tenke på. Så.. hvis de "hører isammen" så er det grunnen man kan se hele journalen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...