Gå til innhold

Langtidsbruk av SSRI

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Du KAN IKKE ha både as og personlighetsforstyrrelse!!

Anonymous poster hash: f8dac...486

tvangspreget pf (og schizoid pf) kan en vel ikke ha samtidig med AS nei, de andre PFene går greit tror jeg

Endret av Trollings
Skrevet

tvangspreget pf (og schizoid pf) kan en vel ikke ha samtidig med AS nei, de andre PFene går greit tror jeg

Hvis man har to diagnoser, er man dobbelt så psyk da? Eller hvordan funker det, har ikke helt skjønt det der jeg. Om man har to sykdommer, eller om man har en sykdom som delvis arter seg som begge.

Skrevet

Hvis man har to diagnoser, er man dobbelt så psyk da? Eller hvordan funker det, har ikke helt skjønt det der jeg. Om man har to sykdommer, eller om man har en sykdom som delvis arter seg som begge.

At man har to eller flere diagnoser betyr vel bare at man sliter på flere områder?

Skrevet

At man har to eller flere diagnoser betyr vel bare at man sliter på flere områder?

Hvorfor sier alle at de "har" det og det, da?

Skrevet

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?

Skrevet

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?

Eneste psykiatriske diagnose jeg vet om som en kan observere årsaken til, er Downs syndrom. Da gir det ikke mening å si at man "har" det og det.

Skrevet

Eneste psykiatriske diagnose jeg vet om som en kan observere årsaken til, er Downs syndrom. Da gir det ikke mening å si at man "har" det og det.

Downs syndrom er ikke en psykiatrisk diagnose.

Skrevet

Downs syndrom er ikke en psykiatrisk diagnose.

Da kan man ikke observere årsaken for noen psykiatrisk diagnose som jeg vet om.

Skrevet

Det er kunstige inndelinger som ikke beskriver "en sykdom" men at en har "problemer" innenfor et menneskedefinert område, og at disse er store nok til å kvalifisere for merkelappen man setter. Da kan en si at en har merkelappen, selv om det selvsagt ikke sier mer enn at en opplever problemer innenfor et område som er over minimumskravet for merkelappen. Folk med samme merkelapp kan ha veldig forskjellige utfordringer og alvorlighetsgrad

At det er stor forskjell på utfordringene folk med samme merkelapp har er nok en viktig grunn til at det viser seg å være veldig varierende utbytte folk har av behandlingen de får som jo går på å få best mulig resultat i snitt for folk med disse merkelappene

Skrevet

Det er kunstige inndelinger som ikke beskriver "en sykdom" men at en har "problemer" innenfor et menneskedefinert område, og at disse er store nok til å kvalifisere for merkelappen man setter. Da kan en si at en har merkelappen, selv om det selvsagt ikke sier mer enn at en opplever problemer innenfor et område som er over minimumskravet for merkelappen. Folk med samme merkelapp kan ha veldig forskjellige utfordringer og alvorlighetsgrad

At det er stor forskjell på utfordringene folk med samme merkelapp har er nok en viktig grunn til at det viser seg å være veldig varierende utbytte folk har av behandlingen de får som jo går på å få best mulig resultat i snitt for folk med disse merkelappene

Ja man kan ha diagnosen depresjon, men all den tid man ikke har noen mulighet for å observere årsaken til symptomene, så vet en egentlig ikke med sikkerhet hva det dreier seg om. Da mener jeg det er feil å si at man har depresjon. Ja, man har symptomer på depresjon (depresjon per definisjon), og man har diagnosen depresjon, men ikke depresjon.

Det er ikke bare semantikk. Det gir en illusjon om at man nødvendigvis vet mer om disse sykdommene enn man gjør. Det finnes f.eks. en hypotetisk forklaring på depresjon, som innebærer nevrotransmittere, spesielt serotonin. En kan ikke observere dette hos en pasient. Da er det feil å si at det nødvendigvis er årsaken til at man har diagnosen depresjon på bakgrunn av at man har symptomene på det som er definert som depresjon.

Skrevet

Jeg vet ganske mye om asperger - blant annet at SSRI ikke hjelper.

Ja det stemmer,

Hvis man har asperger, har man mer å hente på tilpasning av hverdagen, slik at man reduserer stress, tilrettelegging av skole og studier for både redusere stress, men også gi tilpasset aktivitet og mestring.

Slik igjen forhindrer man grobunn for ensomhet, tristhet, grubling, økt engstelse, mer uro, isolering osv...

mange trenger også langt mer hjelp enn de får i hverdagen, rett og slett av typen praktisk bistand og veiledning for hvordan greie et selvstendig voksenliv, alt for mange blir kastet ut i dette, for mange med dårlige erfaringer som igjen skaper uro, engstelse, depresjon osv...

Forståelsevansker, vansker med å se helhet, uro ved endring/er, rigiditet, bokstavelig oppfattelse, fører til at uten hjelp kan man bare vente på at psykiske symptomer kommer av ulike typer og i ulik grad. Når en utviklingsforstyrrelse ligger til grunn til alt dette, bør man starte med den hjelp som har vist seg å være god for mennesker med autisme.

Jeg har god erfaring med å tilrettelegge hverdagen for mennesker med asperger, og da klarer de seg bra, og problemene løses som regel med stressreduksjon og forklaringer på feks. hvorfor endringer kan komme til å inntreffe.

De aspergerne jeg hjelper og kjenner, lærer fort bare de får gode forklaringer som de forstår.

Skrevet

Hva tenker du gråstein?

Jeg er sikker på at gråstein er ganske enig i det du skrev ovenfor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...