Gå til innhold

Oppstart på 400 mg Lamical. NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere brukt Lamictal 2 x 200mg mot problemer med stemningsskifte, men har ikke diagnose bipolar, men tilbakevennende dype depresjoner. Seponerte Lamictal over lang tid, og var ferdig med dette for ca halvannet år siden. Er nå deprimert og har selvmordstanker. Innleggelse på akuttpsykiatrisk har blitt foreslått av både fastlege og psykolog, men jeg vil unngå dette i det lengste. Har takket ja til oppstart på Lamictal igjen, og er satt rett på døgndose 400 mg, fordelt på to doser. Er dette en ok dose å starte rett på? Jeg har tidligere vært følsom for nedtrapping, med bivirkning i form av svimmelhet, kvalme etc.

Jeg skulle gjerne ha startet på disse umiddelbart, og føler at å melde legen om dette i helga vil være feil. Så jeg håper at NHD kanskje kan svare hvis han er innom ila helga.

Anonymous poster hash: 01275...751
Skrevet (endret)

Det går ikke ifølge Felleskatalogen: "Gjenopptatt behandling: Når intervall siden lamotriginseponering overstiger 5 halveringstider, bør lamotrigin generelt titreres til vedlikeholdsdose i samsvar med gitt doseringsplan."

Det står mer om doseringsplan her: http://felleskatalogen.no/medisin/lamictal-glaxosmithkline-560748

(Men merk det står "generelt titreres" der, altså det kan være unntak.)

(Og selvsagt kan det være feil det som står i Felleskatalogen.)

Endret av Toga
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du må starte med vanlig opptrapping fra 25 mg.

Skulle du likevel trosse dette rådet og starte på en høyere dose fordi du har tabletter i huset, må du starte så lavt som mulig. F.eks er 200 x 1 langt mindre skummelt enn x 2. Faren er utvikling av utslett.

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg har hentet ut resepten, den var på 200 mg, så jeg får avvente oppstart til over helga.

Anonymous poster hash: 01275...751

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...