Gå til innhold

Hvorfor må alle si at man sikkert har for høye krav til seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver eneste person fra helsevesenet jeg har snakket med i det siste bare hopper til den konklusjonen føles det som. Jeg prøver å forklare at det ikke er tilfellet overhodet. At jeg ikke stiller for høye krav, at jeg hele tiden gjør feil og at jeg bare vil være på et akseptabelt nivå. Virker ikke som de godtar min forklaring på det. Hvordan kan jeg få dem til å forstå at det ikke er tilfellet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det er blitt en dullemote å si dette.

2. Du må konkretisere hva målene dine er. Kanskje er de for høye, kanskje er de helt ok.

Skrevet

1. Det er blitt en dullemote å si dette.

2. Du må konkretisere hva målene dine er. Kanskje er de for høye, kanskje er de helt ok.

Så de mener det egentlig ikke, de bare sier det for min del, og så kommer de frem til mer fornuftige forklaringer for seg selv? De er ikke for høye.

Skrevet

Jeg tror ikke målene dine er for høye, men jeg tror din selvforståelse av og til er lite saksvarende. Du vurderer din egen måloppnåelse som noe lavere enn den nok er.

Skrevet

Jeg tror ikke målene dine er for høye, men jeg tror din selvforståelse av og til er lite saksvarende. Du vurderer din egen måloppnåelse som noe lavere enn den nok er.

Jeg prøver å forklare at det ikke er slik at jeg har for høye krav. Jeg synes det er rart at det ble spurt om så mange ganger. Synes de burde se at jeg ikke har høye krav, i alle fall slik jeg fremstår. Jeg forsøkte å forklare at jeg bare vil gli inn i mengden. Likevel fortsatte de å spørre om det. 

Jeg vet du tror det, men er usikker på om det er slik. Jeg tror kanskje jeg bare ikke klarer prestere noe av det samfunnet forventer.

Skrevet

Jeg prøver å forklare at det ikke er slik at jeg har for høye krav. Jeg synes det er rart at det ble spurt om så mange ganger. Synes de burde se at jeg ikke har høye krav, i alle fall slik jeg fremstår. Jeg forsøkte å forklare at jeg bare vil gli inn i mengden. Likevel fortsatte de å spørre om det. 

Jeg vet du tror det, men er usikker på om det er slik. Jeg tror kanskje jeg bare ikke klarer prestere noe av det samfunnet forventer.

Jeg er enig med deg i at fokuset på at kravene dine er for store ikke er så relevant slik jeg kjenner deg. Jeg oppfatter det som at dine ønsker om å fungere i jobb er rimelige og gode målsettinger. Som du vet så tror jeg at du undervurderer dine egne prestasjoner, men det betyr ikke at jeg tror du fungerer så godt som du vil kunne gjøre når du er blitt litt mindre preget av dine psykiske vansker.

Skrevet

Jeg er enig med deg i at fokuset på at kravene dine er for store ikke er så relevant slik jeg kjenner deg. Jeg oppfatter det som at dine ønsker om å fungere i jobb er rimelige og gode målsettinger. Som du vet så tror jeg at du undervurderer dine egne prestasjoner, men det betyr ikke at jeg tror du fungerer så godt som du vil kunne gjøre når du er blitt litt mindre preget av dine psykiske vansker.

Jeg er redd det blir fokusert på feil ting, og at det er min feil at jeg ikke klarer få frem på en god måte at det overhodet ikke er slik. Men hvis det bare er en dullemote å spørre om slike ting flere ganger, så kan det hende at de ikke tror det i det hele tatt. Jeg prøver så godt jeg kan å avfeie det, og forklare at jeg ikke har for store krav til meg selv, heller kanskje for små.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...