Gå til innhold

Frivillig innlagt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg valgte å legge meg inn frivillig på psykiatrisk akuttpost etter en svært vanskelig situasjon. Jeg gikk med på denne innleggelsen fordi jeg fikk beskjed om at jeg når som helst kunne skrive meg selv ut igjen. Dagen etter fant jeg ut at innleggelse ikke var noe for meg, jeg følte meg så innestengt, overvåket og redd (Ja, jeg forstår jo hvorfor de holder et øye med pasientene). 

For å gjøre historien kort var det visst ikke bare å skrive seg ut, og jeg fikk valget mellom å være der ut helgen eller at de tok kontakt med et familiemedlem som kunne hente meg og passe på meg resten av helgen. Jeg valgte selvsagt det andre valget da jeg ikke ønsket å være innlagt noe lenger, men føler jeg ble veldig uansvarliggjort. 

Nå lurer jeg litt på om dette er lov? Eller normal praksis?

Jeg er i begynnelsen av 20-årene, så over mydig alder og bor alene. Jeg var og er ikke psykotisk. 

Anonymous poster hash: 95613...685
Skrevet (endret)

Hei, 

Jeg valgte å legge meg inn frivillig på psykiatrisk akuttpost etter en svært vanskelig situasjon. Jeg gikk med på denne innleggelsen fordi jeg fikk beskjed om at jeg når som helst kunne skrive meg selv ut igjen. Dagen etter fant jeg ut at innleggelse ikke var noe for meg, jeg følte meg så innestengt, overvåket og redd (Ja, jeg forstår jo hvorfor de holder et øye med pasientene). 

For å gjøre historien kort var det visst ikke bare å skrive seg ut, og jeg fikk valget mellom å være der ut helgen eller at de tok kontakt med et familiemedlem som kunne hente meg og passe på meg resten av helgen. Jeg valgte selvsagt det andre valget da jeg ikke ønsket å være innlagt noe lenger, men føler jeg ble veldig uansvarliggjort. 

Jeg er i begynnelsen av 20-årene, så over mydig alder og bor alene. Jeg var og er ikke psykotisk. 

Virker som om de bare hadde omsorg for deg.

Endret av stjernestøv
Skrevet

Det var mest sannsynlig på bakgrunn av din sykehistorie og i frykt for at du kunne skade deg selv.

Skrevet

Hei, 

Det er ikke bare bare å skrive seg ut i en helg. De må ha lege der, og trur ikke vakthavende lege gjør sånne ting i helgene. Folk kan bli lagt inn, forflyttet i avdelinger, men ikke skrevet ut.

Det har med det ansvaret de har for deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes to lovlige måter å holde deg tilbake på:

1. Konvertering etter Psykisk helsevernloven §3-4.2

Her kreves at personen er psykotisk og at det foreligger en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.

2. Nødrett. Straffeloven §47. Kan brukes uavhengig av om vedkommende er psykotisk eller ikke.

Du kan Google "nødrett".

Skrevet

Her kreves at personen er psykotisk og at det foreligger en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.

2. Nødrett. Straffeloven §47. Kan brukes uavhengig av om vedkommende er psykotisk eller ikke.

Du kan Google "nødrett".

NHD. kan psykotiske mennesker som ikke er fare for seg selv eller andre være i friheten?

Og hva er liksom ''erstatningen'' til disse som opplever tvang. Å bli behandlet på en slik måte i psykiarien, og bli torturert av ansatte, skjønner ikke hva de får igjen for det. Ikke får de omsorg støtte ellerno, jeg har erfaring med å sitte i fengsel og psykiatri, og i psykiatri føles det som om du har gjort noe veldig galt og blir straffet.

Anonymous poster hash: 109c7...104

Skrevet

Du kan Google "nødrett".

http://www.erfaringskompetanse.no/meninger/kronikker/selvmord-i-psykiatrien

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Nar-psykiatri-blir-en-byrde-6470245.html

skam dere

Skrevet

Takk for svar alle sammen!  :)

Da benyttet de seg av nødrett antar jeg. Det betyr vel egentlig at jeg fortsatt var frivillig innlagt? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...