Gå til innhold

NHD er dette GA eller noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har diagnosen paranoid schizofreni, mest plaget er jeg av tvangslidelse som kan ta veldig av. Jeg har god effekt av zyprexa på schizofrenien. Men det jeg ikke blir kvitt, er veldige bekymringer. Det kan være om alt mulig i grunn. For eksempel har jeg nå tatt en soppmedisin som jeg har utsatt å ta i 7 måneder siden jeg fikk den, og kjempet med meg selv for å ta den da jeg leste bivirkningslisten. Jeg bekymrer meg om alt mulig, for eksempel i går stod det en artikkel om papegøyesyken i aftenposten, og det har preget dagen min i dag, og jeg føler meg utsatt pga att jeg har en fugl som kjæledyr. Andre dager så kan jeg bekymre meg for om naboen hører meg spille musikk for høyt, eller om jeg sa noe dumt, og virket dumt til en jeg traff som jeg kjenner, eller skal gjøre en handel med osv.

Helseangst er veldig vanlig, jeg har gått til legen med ting som har vært en bagatell eller ingenting, men jeg får katastrofescenarioer i hodet, over de minste kroppslige symtpom. Jeg føler en kronisk uro som gir meg noe fælt å bekymre meg for hver eneste dag, det kan være alt ifra tvangstanker til ren helsebeymring og sosiale bekymringer. En gåtur kan gi meg stor angst fordi jeg synes boligområdet går til helvette osv. Dette er intens bekymring, som i allefall tar ett par timer av min hverdag. For ocd får jeg 200 mg zoloft, men dette tar ikke noe av bekymringene.

Er det noe jeg kan ta som kan hjelpe? Jeg har sluttet med rivotril, grunnet red for å bli avhengig. Kan det være noe som hjelper på denne flytende angsten, som bytter tema ofte, da evnt noe verre dukker opp, eller noe kroppslig viser seg og ikke være farlig..

Anonymous poster hash: db5ad...f0b
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke vanlig å diagnostisere angstlidelser hos en person med schizofreni. Vanligvis blir slike symptomer tilskrevet grunnlidelsen.

Skrevet

Ok, takk for svar.

Skrevet

Ok, takk for svar.

Wow. Jeg har også tvangslidelse og er muligens paranoid psykotisk. Er paranoid psykose og paranoid shiz det samma?

Anonymous poster hash: c004c...47e

Skrevet

Det er er ikke det samme nei. Schizofreni har en rekke andre symptomer også, såkalte negative symptomer som ambivalens, affektavflatning, autisme og løse assisasjoner.

Skrevet

Det er er ikke det samme nei. Schizofreni har en rekke andre symptomer også, såkalte negative symptomer som ambivalens, affektavflatning, autisme og løse assisasjoner.

Et symptom på Schizofreni er autisme? Hvor har du det fra?

Anonymous poster hash: 67bf5...e70

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det har ..f0b fra Bleuler som listet nettopp disse fire grunnsymptomer ved schizofreni - også kalt de fire A-er.

Skrevet (endret)

Det har ..f0b fra Bleuler som listet nettopp disse fire grunnsymptomer ved schizofreni - også kalt de fire A-er.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schizofren_autism

Her står det: Schizofren autism är inte detsamma som den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen autism.

Stemmer det?

Endret av slabbedask

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...