Gå til innhold

Mindre hardt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke vær bekymret!

Vi med asperger oppfyller ingen av oss alle symptomer.

Aspergere her inne kan både theory of mind og ironi og har ikke bokstavelig forståelse, jeg hadde alt!! :-(

Men jeg har lært meg bedre theory of mind, skreven ironi og ikke misforstå like mye skrevet bokstavelighet,

fordi på net får jeg tid å tenke,

men jeg har andre ting som ikke passer med asperger helt sikkert:-)

Sånn er det man oppfyller noe, ikke alt,

jeg var selv en prototype/skoleeksempel på asperger, kunnskapen jeg har skaffet meg gjør at jeg nå til forskjell fra før, har lært meg, i expressfart ordspråk, sitater, måter å si ting på, jeg har forholdsvis god hukommelse på ting som opptar meg, derfor har jeg memorert gjennom min tid på dol, både ting jeg ikke bør gjøre/ skrive/si, fordi det virker påfallende, eller ting jeg bør kjapt forstå for å virke mindre påfallende.

Jeg var veldig opptatt av datoer og klokkeslett, jeg er det enda, men jeg unngår å skrive/si slike ting...(fordi noen på dol gjorde meg oppmerksom på det)

jeg omtaler mine "venner" med titler og alle navn, noe en asperger-venn sa var komisk, da prøver jeg la være.

Jeg skrev før alltid, alle mine innlegg, med ordene Hei! først, da også dette virket påfallende prøvde jeg justere på det også.

I RL forstår jeg ikke ironi...jeg er ikke kjapp nok til å forstå det, på net, fordi vi skriver, kan jeg få tid å tenke meg om, nok tid.

I RL oppfatter jeg bokstavelig, på net, når jeg skriver får jeg tiden jeg trenger på å forsøke å forstå...'

osv osv...

Asperger kommer i ulike varianter og grader... mens noen får diagnosen som voksen, er vi noen som barn slet med kommunikasjon i slik grad at de mistenkte feks barneautisme. Slett ikke alle med asperger er der, likevel har vi tross det alle en mild form for autisme, enten vi kaller det asperger eller HFA :-)

Takk :)

Husker du alltid skrev hei og husker at noen kommenterte det, da sluttet du. Jeg er veldig usikker på hva jeg har lært meg og hva som kommer naturlig, men jeg tror jeg har lært meg det meste.

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

22

• Trine

18

• slabbedask

9

• stjernestøv

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Jeg er veldig usikker på hva jeg har lært meg og hva som kommer naturlig, men jeg tror jeg har lært meg det meste.

Det har jeg lurt mye på. Hvordan skiller man mellom "lære seg" og "komme naturlig"?

Skrevet

Det har jeg lurt mye på. Hvordan skiller man mellom "lære seg" og "komme naturlig"?

Skulle gjerne hatt svar på det. Jeg lurer på om det er derfor jeg har så problemer med å lære, fordi jeg bruker opp energien på å lære alt det som kommer naturlig for andre. Men hvordan vet man sånt sikkert?

Skrevet

Det som kommer naturlig trenger man ikke tenke så mye over/slite med.

For eksempel jeg er vanligvis høflig mot andre og klarer ganske godt sette meg inn i andres situasjon, og si de "riktige tingene", altså ikke være for direkte, men det kommer mer naturlig for meg. Jeg har lært det, men jeg sliter ikke eller blir så sliten av å være sånn.

En som bare har lært det uten å få det til naturlig vil kanskje synes det er mer slitsomt prøve å være så høflig som folk vil ha det til, klare å si ting riktig uten å såre osv.

Men jeg vet ikke. Men bare noe jeg tror skiller det.

Skrevet (endret)

Skulle gjerne hatt svar på det. Jeg lurer på om det er derfor jeg har så problemer med å lære, fordi jeg bruker opp energien på å lære alt det som kommer naturlig for andre. Men hvordan vet man sånt sikkert?

Hvordan lære da mener du?

Jeg for eksempel sliter med å lære vanskelige ting, men klarer meg selvom bra sosialt.

Endret av Caylee
Skrevet

Hvordan lære da mener du?

Jeg for eksempel sliter med å lære vanskelige ting, men klarer meg selvom bra sosialt.

Dersom man tenker mye på hva mennesker sier og gjør og prøver å forstå hvorfor for å lære det sosiale så tenker jeg at det kanskje kan være vanskelig å også klare å konsentrere seg om f.eks skole. Det har ikke så mye å si for meg om det er lett eller vanskelig, jeg får ikke med meg det jeg leser eller det læreren sier.

Skrevet

Dersom man tenker mye på hva mennesker sier og gjør og prøver å forstå hvorfor for å lære det sosiale så tenker jeg at det kanskje kan være vanskelig å også klare å konsentrere seg om f.eks skole. Det har ikke så mye å si for meg om det er lett eller vanskelig, jeg får ikke med meg det jeg leser eller det læreren sier.

Jeg er veldig oppmerksom på om de i klassen sier hei, og legger merke til meg på en god måte. Hvis jeg oppdager et signal om at det er omvendt som foreksempel at de pleier si hei, men ikke akuratt den dagen, kan jeg bli bekymret helt til jeg får bekreftelse på motsatt. Men det kommer av noe helt annet enn det du mener tror jeg.

Skjønner. Høres ikke noe bra ut. Men bra du slipper forholde deg til slikt nå

Skrevet

Jeg er veldig oppmerksom på om de i klassen sier hei, og legger merke til meg på en god måte. Hvis jeg oppdager et signal om at det er omvendt som foreksempel at de pleier si hei, men ikke akuratt den dagen, kan jeg bli bekymret helt til jeg får bekreftelse på motsatt. Men det kommer av noe helt annet enn det du mener tror jeg.

Hvordan er reglene for når man sier "hei"?

Skrevet

Vet ikke reglene.. Men kanskje når man møter hverandre på morgningen eller noe.

Skrevet

første gang per dag du møter noen du kjenner brukbart godt skal du si hei eller nikke eller andre ting din lokale subgruppe mener er kult (for eksempel i ghettoer så har man rare "kule" håndbehevgelser istedenfor å si hei)

Skrevet (endret)

Vet ikke reglene.. Men kanskje når man møter hverandre på morgningen eller noe.

Men hvis man allerede har sagt hei på morningen, og møter samme person senere på dagen. Hva gjør man da? Sier hei igjen, nikker, ser en annen vei, eller gjør ingen ting? Dette er komplisert.

Endret av slabbedask
Skrevet

Man sier hei hvis den andre personen sier hei. Om jeg ser noen jeg kjenner litt i butikken f.eks så gjør jeg så godt jeg kan for å unngå at den andre personen ser meg. Orker ikke den hei-problematikken og om jeg må si hei så kommer det ikke ut noen lyd også tenker jeg at de tror at jeg ikke gadd si hei, men jeg sa hei, lyden kom bare ikke ut. Også tror jeg at jeg smiler. Men er det værste er om de vil prate. Da dør jeg litt :P

Men hvis man allerede har sagt hei på morningen, og møter samme person senere på dagen. Hva gjør man da? Sier hei igjen, nikker, ser en annen vei, eller gjør ingen ting? Dette er komplisert.

Titter ned i bakken og later som man ikke ser vedkommende.

Skrevet

første gang per dag du møter noen du kjenner brukbart godt skal du si hei eller nikke eller andre ting din lokale subgruppe mener er kult (for eksempel i ghettoer så har man rare "kule" håndbehevgelser istedenfor å si hei)

Hva er brukbart godt?

Noen av de jeg trener med syns det er litt kult at jeg bare plutselig er der uten at noen legger merke til at jeg kommer. Man slipper unna mange "hei" når man kommer snikende :P

Skrevet

Det spørs vel stedet og sammenhengen. I klassen kjenner vi hverandre godt. Det er godt miljø. Møter jeg noen jeg kommer ekstra godt overens på forskjellige steder begyner vi å snakke om noe. Er noen jeg har blitt venn med, de pleier jeg være med noen steder noenganger som for eksempel å gå ut å ta frisk luft og da prater man

Er også andre situasjoner ingen prater, men gjør jo ingenting

Skrevet

Man sier hei hvis den andre personen sier hei. Om jeg ser noen jeg kjenner litt i butikken f.eks så gjør jeg så godt jeg kan for å unngå at den andre personen ser meg. Orker ikke den hei-problematikken og om jeg må si hei så kommer det ikke ut noen lyd også tenker jeg at de tror at jeg ikke gadd si hei, men jeg sa hei, lyden kom bare ikke ut. Også tror jeg at jeg smiler. Men er det værste er om de vil prate. Da dør jeg litt :P

Titter ned i bakken og later som man ikke ser vedkommende.

Uff butikk situasjoner er ille.

Treffer jeg på noen jeg ikke vil møte, later jeg som jeg ikke ser personen.. Hater å møte folk sånn

Skrevet

Uff butikk situasjoner er ille.

Treffer jeg på noen jeg ikke vil møte, later jeg som jeg ikke ser personen.. Hater å møte folk sånn

Vil ikke møte på noen i butikken jeg. Small talk er no dritt :P sånt får jeg ikke til.

Ja det er bra, men spørs jo hvor lenge jeg slipper unna.

Skrevet

Vil ikke møte på noen i butikken jeg. Small talk er no dritt :P sånt får jeg ikke til.

Det er det og jeg hilser ikke før folk har hilst på meg, lurer på om mange tenker sånn. Traff legen min på butikken og han hilste ikke.

Skrevet

LOL, dette virker kjent  :ph34r:

Skrevet

Det er det og jeg hilser ikke før folk har hilst på meg, lurer på om mange tenker sånn. Traff legen min på butikken og han hilste ikke.

Hmm...kanskje det er mange som er sånn, eller kanskje legen ikke la merke til deg. Tror mange går i sin egen verden når de er i butikken og om legen har mange pasienter så kanskje han ikke koblet at det var deg.

Skrevet

LOL, dette virker kjent  :ph34r:

Hva skal man si, godt jeg ikke er alene om det :rolleyes: men jeg unner deg det ikke for det er litt slitsomt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...