Gå til innhold

Kan du ha placeboeffekt i et halvt til et år?

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det kan du ikke ha.

Skrevet

Nei, det kan du ikke ha.

Ok. Da må jeg gå ut i fra at lithium gav effekt, selv om det til slutt av en eller annen grunn avtok. Det er ingenting annet som har gjort meg stabil over så lang tid.

Skrevet

Jeg har forsøkt å svare deg på en del tråder nå, men jeg sitter med et inntrykk av at du lar dette gå litt inn det ene øret og ut det andre. Jeg skal prøve med ett råd til (det er i alle fall godt ment, vet ikke om det er godt men..)

Kan du ikke prøve å "melde deg litt ut" av leting etter diagnoser, medisinering, fokus på sykdom, tolking av symptomer, tolking av uttalelser, og alt som hører med til dette, og overlate det til legen din?

Synes du driver verre med dette enn da jeg hadde helseangst på det verste.

Hvis du fokuserer på å leve et mest mulig normalt liv, og overlater til legen din alt dette, så tror jeg du vil fjerne en enorm byrde fra skuldrene dine.

Skrevet

Jeg har forsøkt å svare deg på en del tråder nå, men jeg sitter med et inntrykk av at du lar dette gå litt inn det ene øret og ut det andre. Jeg skal prøve med ett råd til (det er i alle fall godt ment, vet ikke om det er godt men..)

Kan du ikke prøve å "melde deg litt ut" av leting etter diagnoser, medisinering, fokus på sykdom, tolking av symptomer, tolking av uttalelser, og alt som hører med til dette, og overlate det til legen din?

Synes du driver verre med dette enn da jeg hadde helseangst på det verste.

Hvis du fokuserer på å leve et mest mulig normalt liv, og overlater til legen din alt dette, så tror jeg du vil fjerne en enorm byrde fra skuldrene dine.

Jeg er egentlig enig med deg. Men enten jeg spør på dol eller ei så klarer jeg ikke å legge fra meg grublingen. Da blir det at jeg går med tankene og spørsmålene alene. Det er jo ikke ofte jeg er hos legen. Det eneste som er effektivt er om jeg blir hektet på noe annet å gruble på.

Skrevet

Jeg skrev for noen dager siden om boken "Get out of your Mind and Into Your Life".

Akkurat nå og for deg tror jeg dette er rådet for de neste to måneder: "Get out of DOL, and Into Your Life"

DOLbruken limer deg fast i bekymringene.

Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg. Men enten jeg spør på dol eller ei så klarer jeg ikke å legge fra meg grublingen. Da blir det at jeg går med tankene og spørsmålene alene. Det er jo ikke ofte jeg er hos legen. Det eneste som er effektivt er om jeg blir hektet på noe annet å gruble på.

Dr. Barexstein på Lommelegen skrev ganske klokt til meg en gang:

"Jeg ønsker for eksempel ikke å bruke min knapt tilmålte tid på jord på å lese om Toyotamotorer, når der finnes personer som kan alt om dette allerede, på merkeverkstedet mitt. Jeg ville jo uansett ikke bli like flink som gutta på merkeverkstedet allikevel, og velger derfor heller det å nyte det å bare sette bilen fra seg, stole på det de sier og gjør, og hente bilen igjen og kjøre videre, inntil evt nye symptomer fra bilen forteller meg at jeg bør ta den på verksted igjen. Når jeg velger å forholde meg slik til dette, så vet jeg samtidig meget godt at de kan faktisk overse noe, de kan utføre en reparasjon dårlig, og jeg kan kjøre utfor og bli drept på vei hjem fra merkeverkstedet pga slike forhold. Denne usikkerheten må jeg, dvs velger jeg faktisk å leve med, bl.a. fordi jeg tenker at jeg uansett ikke har noe særlig større sjanse for å få gjort korrekte vurderinger og reparasjoner enn nettopp på et merkeverksted."

På samme måte kan du nyte det privilegium det er å la psykiateren din ta seg av din psykiske helse. Du (og jeg) blir aldri like flinke som en spesialist i psykiatri likevel, de blir på en måte "merkeverkstedet" vårt..

Skrevet

Jeg skrev for noen dager siden om boken "Get out of your Mind and Into Your Life".

Akkurat nå og for deg tror jeg dette er rådet for de neste to måneder: "Get out of DOL, and Into Your Life"

DOLbruken limer deg fast i bekymringene.

Jeg tror du har rett.  Jeg vet ikke om jeg klarer det. 

Jeg har mye glede og nytte av dol, så hvorfor skal ikke jeg kunne ha et fornuftig bruk slik som andre.  Jeg blir alltid så intens i det jeg blir opptatt av, samme hva det er. Er og blir en grubler.

Men jeg skal forsøke å holde meg unna.

Skrevet

Jeg tror du har rett.  Jeg vet ikke om jeg klarer det. 

Jeg har mye glede og nytte av dol, så hvorfor skal ikke jeg kunne ha et fornuftig bruk slik som andre.  Jeg blir alltid så intens i det jeg blir opptatt av, samme hva det er. Er og blir en grubler.

Men jeg skal forsøke å holde meg unna.

Kanskje det ville vært slik om du brukte dol til å fokusere på andre eller andre ting enn deg selv? At du fokuserte utover, mener jeg..

Vet ikke altså. Men nå vet jo nhd hva han snakker om, og jeg synes du skal tenke over rådet hans..

Skrevet

Kanskje det ville vært slik om du brukte dol til å fokusere på andre eller andre ting enn deg selv? At du fokuserte utover, mener jeg..

Vet ikke altså. Men nå vet jo nhd hva han snakker om, og jeg synes du skal tenke over rådet hans..

Jeg skal forsøke å holde meg unna.  Det blir ikke lett å stå alene med tankene og ihvertfall ikke nå når jeg har fått enda mer å gruble på.  Det beste er om jeg klarer det NHD skrev.  Men nå kjenner jeg meg på veg ned. 

Skrevet

Hva gjør jeg nå når jeg ikke orker mer?  Har kjempet med trangen til å gjemme meg bort å kutte meg i hele kveld.  Men skal snart ta blodprøver å det er så flaut at det foreløpig har holdt meg igjen.  Selvfølelsen er på bånn.  Det presser på i brystet og følelsene er kaotiske.  Jeg orker ikke mer.  Skal prøve å holde meg borte fra dol, men hva gjør jeg da?  Det er så enkelt for dere som sier at du skal holde ut smerten.  Jeg er dessverre ikke så sterk som dere.

Skrevet

Hva gjør jeg nå når jeg ikke orker mer?  Har kjempet med trangen til å gjemme meg bort å kutte meg i hele kveld.  Men skal snart ta blodprøver å det er så flaut at det foreløpig har holdt meg igjen.  Selvfølelsen er på bånn.  Det presser på i brystet og følelsene er kaotiske.  Jeg orker ikke mer.  Skal prøve å holde meg borte fra dol, men hva gjør jeg da?  Det er så enkelt for dere som sier at du skal holde ut smerten.  Jeg er dessverre ikke så sterk som dere.

Er det noen spesiell grunn til at dette skjer nå?

Skrevet

Fest en strikk rundt håndleddet ditt, strekk den ut og la den treffe huden, gang på gang. Kom deg ut, ikke sitt på nettet og gi næring til uroen og trangen. Gå en rask tur, eller vask gulvene eller badet. Slit ut kroppen din med aktivitet og bad i endorfiner. 

Ingen har sagt at det er enkelt, men det er mulig.

Skrevet

Er det noen spesiell grunn til at dette skjer nå?

Diagnose og at jeg ikke engang mestrer å bruke dol på en fornuftig måte gir meg selvforakt. Angst for å stå alene.

Skrevet

Fest en strikk rundt håndleddet ditt, strekk den ut og la den treffe huden, gang på gang. Kom deg ut, ikke sitt på nettet og gi næring til uroen og trangen. Gå en rask tur, eller vask gulvene eller badet. Slit ut kroppen din med aktivitet og bad i endorfiner. 

Ingen har sagt at det er enkelt, men det er mulig.

Det med strikken har aldri fungert på meg.  Men jeg har prøvd å få gjort litt i huset.

Skrevet

Diagnose og at jeg ikke engang mestrer å bruke dol på en fornuftig måte gir meg selvforakt. Angst for å stå alene.

Jeg tror det ville vært bra for deg å fokusere utover. Finn også andre ting å gruble på enn ditt indre. Likee du å løse oppgaver? Hva med sjakk Feks? Jeg tror du ville fått det mye bedre og vært mindre urolig og destruktiv om du fokuserer utover.

I hvertfall er det slik for meg.

Sier ikke det er lett. Men jeg merker for min del på deg at du blir gradvis verre når du starter å gruble på ditt indre. Det er mitt inntrykk - men jeg kan ta feil selvsagt.

Skrevet

Jeg tror det ville vært bra for deg å fokusere utover. Finn også andre ting å gruble på enn ditt indre. Likee du å løse oppgaver? Hva med sjakk Feks? Jeg tror du ville fått det mye bedre og vært mindre urolig og destruktiv om du fokuserer utover.

I hvertfall er det slik for meg.

Sier ikke det er lett. Men jeg merker for min del på deg at du blir gradvis verre når du starter å gruble på ditt indre. Det er mitt inntrykk - men jeg kan ta feil selvsagt.

Jeg har prøvd det meste.

Det er aldri for sent å gi opp. Den traff meg. Kanskje på tide å innse realitetene.

Skrevet

Den gyldne middelvei er ofte en bra vei.

Hva med DOL en time per døgn, for  eksempel 19-20?

Skrevet

Har du tenkt noe på svaret til Isw da? Det om å la merkeverkstedet (psykiater) ta seg av de oppgavene som du grubler så mye på?

Kan du prøve å slippe kontrollen og overlate den til psykiateren som er eksperter på dette?

Og kan det nhd foreslår idag være en løsning for deg?

Skrevet

Har du tenkt noe på svaret til Isw da? Det om å la merkeverkstedet (psykiater) ta seg av de oppgavene som du grubler så mye på?

Kan du prøve å slippe kontrollen og overlate den til psykiateren som er eksperter på dette?

Og kan det nhd foreslår idag være en løsning for deg?

Å begrense bruken er selvsagt en løsning, men jeg har prøvd det mange ganger før.  Klarte det ikke idag da jeg ble både provosert og engasjert.  Og enda mer skremt av hele diagnosen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...