AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Å bare spise en big mac burger om dagen og en appelsin og en banan? går ned i vekt på dette. Anonymous poster hash: bbbd1...ede 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403742-er-det-veldig-ille/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toga Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Ja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403742-er-det-veldig-ille/#findComment-3605683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gargamel Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Blir spennende å se hva ernæringsfysiologen svarer. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men for å være helt ærlig ser jeg ikke noe kjempestort problem med det. Dvs jeg tror ikke du får skjørbuk og dør etter fire uker eller noe sånt. Er det ikke altfor lite kalorier? Det er bare 495 kcal i en Big Mac. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403742-er-det-veldig-ille/#findComment-3605689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 At du går ned i vekt dersom det er kun det du spiser og ingenting annet har jeg ingen problemer med å skjønne. Men du gir jo ikke kroppen din den næringen den trenger. Hvorfor i all verden spiser du ikke noe sunnere enn burgere? En burger nå og da er helt greit, men burger hver dag og som det eneste du spiser blir feil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403742-er-det-veldig-ille/#findComment-3605804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Best å ignorere slike tråder. Oppmerksomhet bare fyrer opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403742-er-det-veldig-ille/#findComment-3605815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ern.fysiol Randi Norheim Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Hei, Når du spør om dette er ”ille” antar jeg du lurer på om du får i deg nok næringsstoffer i løpet av dagen? Jeg vet ikke noe om ditt energibehov, eller om du er overvektig, men du vil selvsagt gå ned i vekt om du inntar så lite kalorier i løpet av en dag. Ditt inntak ligger på ca 650 kcal pr dag, mens et normalt behov er ca 2400-2700 kca, avhengig av kjønn, alder, vekt, og aktivitetsnivå. Ditt kaloriinntak ligger nært det vi definerer som faste, og altså ikke noe man bør utøve hver eneste dag over lang tid. Med tanke på næringsinnhold i dietten er du langt fra å oppfylle kroppens behov for næringsstoffer. For eksempel får du ikke noe vitamin D gjennom kostholdet, og fordi vi vet at det er viktig å ikke være lav på vitamin D i forhold til en rekke sykdommer (og trolig også overvekt), vil det være ugreit å bruke mat som ikke inneholder noe av dette vitaminet. På c-vitamin fronten skårer du helt ok, ettersom du spiser appelsin, så du vil nok ikke oppleve skjørbuk som Gargamel påpekte i diskusjonen her J Imidlertid er det en rekke andre næringsstoffer du har for lite av, og da mener jeg alt for lite! Det gjelder blant annet en rekke b-vitaminer, a-vitamin, e-vitamin, magnesium, kalsium, jod, sink og selen. Sånn sett er det altfor lite av mikronæringsstoffer i din diett, og du vil kunne få mangelsymptomer og mangelsykdommer dersom du etterlever denne dietten over lang tid (jeg vet ikke noe om tidsaspektet ditt på denne ”dietten”). Hvis man tenker volummessig er det bra at du bruker frukt daglig, da dette fyller godt opp i mage- og tarmkanalen. Imidlertid er hamburgeren i seg selv ganske liten i volum, men proppfull av fett og raske karbohydrater. En slik hamburger ligger på ca 200 g i vekt, og fyller lite opp i magen. Dette resulterer gjerne i at man blir mer sulten, enn om man hadde hatt mer å fylle opp med i magesekken. Sammenligner man denne hamburgeren med en Fjordland-middag, for eksempel bestående av laks med gulrøtter og poteter (pluss urtesaus!) får du hele 500 g på denne middagsretten, på akkurat like mange kalorier. Det vil si at du ville blitt mye mettere, få et mer stabilt blodsukkernivå og dermed produsert mindre insulin (hvis oppgave er å fjerne overflødig sukker fra blodbanen og lagre det i glykogenlagre eller som fett i fettvev). Som et resultat av dette ville du antageligvis gått mer ned i vekt av å velge den fullverdige laksemiddagen, og du ville skåret mye høyere på næringsverdi med tanke på både vitaminer, mineraler og fettstoffer. Om du i tillegg knasket i deg en grønnsak eller to i løpet av dagen ville du fått kun 40 kalorier ekstra, men masse metthet og fiber på kjøpet! Når det gjelder makronæringsstoffer får du for lite protein, fett og karbohydrater, og dette er jo det som fører til vekttapet ditt. Men vær oppmerksom på at når du mister så mye vekt raskt (du oppfyller ca 25 % av normalt kaloribehov) resulterer dette i at du mister en stor andel av din muskelmasse. Fordi det er i musklene våre at størstedelen av forbrenningen foregår vil du få en lavere forbrenning etter endt kur. Dette vil føre til at du med stor sannsynlighet har behov for mindre mat, og at du raskt går opp i vekt igjen når du starter med et vanlig matinntak. Vi er alle etterfølgere av forfedre som har overlevd sultkatastrofe etter sultkatastrofe, og vi er superflinke til å tilpasse kroppen vår tider med dårlig tilgang på mat. Når tilgangen av mat øker vil kroppen ta sikte på å få opp vekten så mye som mulig -slik at vi har mulighet til å overleve også neste sultekatastrofe. Det vil si at vi har en rekke mekanismer som iverksettes for å miste så lite som mulig av vekt, og å lagre mest mulig. Dersom man velger en annen tilnærming til vektreduksjon, med langsomt vekttap i kombinasjon med muskelbygging (styrketrening) vil vi unngå en del av disse mekanismene, samtidig som vi faktisk øker forbrenningspotensialet i muskelmassen. Så, kort sagt, som svar på ditt spørsmål –ja det er ille som et daglig matvarevalg! Det er for lite, både av volum for en god tarmhelse og med tanke på næringsstoffer. Skal du ned en kilo eller to vil du ikke trenge å gå på en slik diett lenge, og den er derfor ikke direkte farlig å etterfølge noen dager i uken. Men skal du mer ned i vekt enn dette bør du absolutt legge deg på å spise mer mat for eksempel 5 dager pr uke, og så ha disse fastedagene for eksempel to dager pr uke. Når det gjelder matvarevalg er det mange ferdigretter du kan bruke fremfor en Big Mac, som vil gi deg mange flere næringsstoffer, og som dermed er bedre for din helse. OBS! Jeg anbefaler IKKE at dette er en diett du lever på hver dag, da det ikke er i nærheten av å oppfylle krav til det kroppen din faktisk trenger for å holde seg frisk! Hilsen Randi Vassbotn Norheim Klinisk ernæringsfysiolog www.matfordeg.no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403742-er-det-veldig-ille/#findComment-3606306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Jeg har BMI på 30 så jeg trenger å gå ned, og jeg bruker medisiner som gir vektøkning, litium og abilify, så jeg fatter ikke hvordan jeg ellers skal gå ned i vekt????? Men da skal jeg prøve mere Fjordland. Anonymous poster hash: bbbd1...ede 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403742-er-det-veldig-ille/#findComment-3606450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.