Gå til innhold

Utnytte noens godhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg møter bare gode mennesker. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg møter så mye godhet. Jeg er redd jeg aldri vil klare å gi tilbake.

Sånn tenker jeg noen ganger også.. at jeg er redd jeg ikke klarer "gi" like mye tilbake. Men da prøver jeg minne meg selv om at de menneskene sikkert forstår mer enn jeg tror, og ikke forventer få helt likt tilbake

Skrevet

Du er veldig snill selv. Er ikke rart mange vil hjelpe deg :)

Ikke tenk formye på det, jeg tror ikke du gjør det. Og isåfall på hvordan måte

Ved å ta imot så mye hjelp fra andre. Ved å be om hjelp. Ved å ikke klare å la være å vise at jeg er redd og dårlig, og dermed nærmest tvinge folk til å være gode mot meg.

Skrevet

Ved å ta imot så mye hjelp fra andre. Ved å be om hjelp. Ved å ikke klare å la være å vise at jeg er redd og dårlig, og dermed nærmest tvinge folk til å være gode mot meg.

Det er bra du tar imot hjelp.Det er mye bedre enn å ikke være ærlig om hvordan du har det. Jeg tror de hjelper deg fordi de vil hjelpe.

Skrevet

Jeg tenker at det at du er bekymret for om du utnytter noen er svar nok i seg selv på at du ikke utnytter noen. Hadde du vært en person som tok imot hjelp du ikke trengte eller utnyttet andre så hadde du ikke hatt disse tankene. Jeg får samtaler med psykiatrisk sykepleier uten å engang betale noe for det. Jeg føler ikke at jeg utnytter noen fordet. Hun gjør bare jobben sin, legen min vil at jeg skal snakke med henne og selv syns jeg det er godt å ha henne som jeg kan prate med, så da utnytter jeg ingen. Men før jeg begynte å gå der så ville jeg ikke gå til behandling fordi jeg tenkte at det var så mange som trengte det mer enn meg og jeg ville ikke ta opp en plass, men så har de fått meg til å forstå at jeg trenger det og da er det greit. Faktum er jo at det er mitt ansvar å gjøre det jeg kan for å fungere best mulig og da trenger jeg behandling, samme er det for deg. For at du noen gang skal kunne fungere optimalt så trenger du behandling :) Så tenk heller at du gjør samfunnet en tjeneste ved å prøve å bli frisk.

Skrevet

Jeg tenker at det at du er bekymret for om du utnytter noen er svar nok i seg selv på at du ikke utnytter noen. Hadde du vært en person som tok imot hjelp du ikke trengte eller utnyttet andre så hadde du ikke hatt disse tankene. Jeg får samtaler med psykiatrisk sykepleier uten å engang betale noe for det. Jeg føler ikke at jeg utnytter noen fordet. Hun gjør bare jobben sin, legen min vil at jeg skal snakke med henne og selv syns jeg det er godt å ha henne som jeg kan prate med, så da utnytter jeg ingen. Men før jeg begynte å gå der så ville jeg ikke gå til behandling fordi jeg tenkte at det var så mange som trengte det mer enn meg og jeg ville ikke ta opp en plass, men så har de fått meg til å forstå at jeg trenger det og da er det greit. Faktum er jo at det er mitt ansvar å gjøre det jeg kan for å fungere best mulig og da trenger jeg behandling, samme er det for deg. For at du noen gang skal kunne fungere optimalt så trenger du behandling :) Så tenk heller at du gjør samfunnet en tjeneste ved å prøve å bli frisk.

Men hvis dette har vært min optimale fungering, og jeg faktisk bare blir verre av å gjøre som jeg gjør nå? Tenk om jeg påfører andre så mye, og så klarer jeg ikke bli bedre fungerende, slik at alt andres godhet og hjelpsomhet ikke kan tilbakebetales. Jeg ligger i minus i forhold til alle for tiden.

Skrevet

Men hvis dette har vært min optimale fungering, og jeg faktisk bare blir verre av å gjøre som jeg gjør nå? Tenk om jeg påfører andre så mye, og så klarer jeg ikke bli bedre fungerende, slik at alt andres godhet og hjelpsomhet ikke kan tilbakebetales. Jeg ligger i minus i forhold til alle for tiden.

Tror ikke de som hjelper deg forventer noe tilbake, slapp av :-)

Skrevet

Da skal du ihvertfall være glad du oppsøkte hjelp. Jeg føler meg som en lost case som aldri kommer til å bli en ressursperson igjen, syns du ikke jeg burde få hjelp med min problemer og hjelp til å takle hverdagen best mulig fordet?

Skrevet

Du tvinger ingen til å være god mot deg. Du benytter deg av et tilbud du har krav på så lenge du bor i Norge. Du benytter deg ikke av det fordi du gjerne vil, men fordi du trenger det. Du trenger hjelp og da skal du selvfølgelig få det. Det er mange i dette landet som får veldig mye hjelp og som egentlig kanskje ikke fortjener det. Du er ikke en av dem.

Skrevet

Da skal du ihvertfall være glad du oppsøkte hjelp. Jeg føler meg som en lost case som aldri kommer til å bli en ressursperson igjen, syns du ikke jeg burde få hjelp med min problemer og hjelp til å takle hverdagen best mulig fordet?

Jo, det er klart jeg mener at du burde få hjelp. Unnskyld, kjenner meg bare så fortvilet over dette. Kanskje det bare er noe jeg har påført meg selv, og da er det så vanskelig å akseptere at alle er så snille med meg.

Skrevet

Jo, det er klart jeg mener at du burde få hjelp. Unnskyld, kjenner meg bare så fortvilet over dette. Kanskje det bare er noe jeg har påført meg selv, og da er det så vanskelig å akseptere at alle er så snille med meg.

Det er ingenting å si unnskyld for :) Jeg forstår det, at du tenker det bare er noe du har påført deg selv. Jeg har hatt de samme tankene mange ganger, men det spiller ingen rolle om du har påført deg det selv eller ikke, du trenger hjelp uansett. Det samme spørsmålet kan man jo stille til alle andre også, om de har påført seg det selv eller ikke. Narkomane og alkoholikere f.eks, de har jo påført seg avhengigheten selv, men jeg syns det er bra de får hjelp fordet og tenker ikke at de bare burde råtne i en krok og slutte å belaste samfunnet. Men i ditt tilfelle tror jeg ikke det er noe du selv har påført deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...