Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 36 år, 174 cm og 96 kg... Jeg har ikke klart å gå ned i vekt etter vektoppgangen i mine 4 svangerskap. I tillegg har jeg fått astma i voksen alder, noe som gjør det vanskeligere for meg å trene og være ute når det er kaldt. Jeg får ikke til å trene så hardt jeg vil, for jeg stoppes av astmaen før jeg egentlig vil stoppe selv :/

Jeg ble i høst fulltidsstudent, og med fulltidsstudier de neste årene, samt følge opp lekser og fritidsaktiviteter for mine 4 barn, er det lite tid igjen til meg selv..

Legen min anbefaler meg å gå ned en god del, 30 kg er hovedmålet, da kan jeg kanskje bli kvitt astmaen min og andre helseplager jeg har fått nå i senere tid. jeg har fått skrevet ut "slankepiller" men jeg syns ikke det var noe, jeg vil heller få til en livstilsendring som sakte men sikkert kan få meg ned i riktig vekt.

Jeg har endret kostholdet mitt til lavkalori, men får ikke tid til mer trening, og sliter med å finne på mat i farten i studietiden min, matpakke ol som kan holde meg mett lenge..

Er det noen som har gode råd til hvordan jeg kan løse dette å få en bedre helse? Hvordan bør jeg spise, noe som kan holde meg mett lenge, men få kcal, mer som vomfyll, enn mange kalorier. Å hvordan skal jeg klare å gå ned i vekt, når det ikke er tid til å trene? Jg er oppe hver morgen kl 5, leverer ungene i 1 time før jeg pendler 2,5 time til dagen, til mitt studiested, når jeg kommer hjem på ettermiddagen er det tid for middag, sjekke lekser og hjelpe ungene med leksene, samt fritidsaktiviteter..

I tillegg er eldstemannen min autist, så det er endel ekstra møter med skole o.l angående han, og han trenger sine faste rutiner, o.l

Når kvelden kommer er det leggetid for en etter en, og sekker o.l må gjøres klar til neste dag, jeg har sjelden tid til mine lekser, de m gløres på dagtid før jeg kommer hjem, eller i helgene, for når ungene r i seng og alt er klart til neste dag må jeg legge meg for å klare å stå opp neste dag kl 5 igjen.

Håper noen kan hjelpe meg med gode råd :) Jeg vil gjerne få bedre helse så jeg kan bli kvitt astmaen o.l og leke sammen med ungene uten astamanfall o.l :)

Takknemlig for både små og store råd :)

Endret av hope11
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403841-m%C3%A5-ned-30-kghjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fungerer "den nye maten" for dere? 

Andre kost-råd er å unngå kalori-holdig drikke (dvs slipper unna kalorier i form av væske). Skrell flere gulrøtter om morgenen, som er tilgjengelig for både barn og voksne. Sunt, fyllende og godt. Matpakke: sørg for protein-rikt pålegg slik som ost/skinke, egg, makrell i tomat (om du feks har med grovt knekkebrød). Fyll gjerne opp med ekstra grønnsaker. Du kan gjerne ta en gulrot eller to som mellommåltid et par timer før du kommer hjem fra jobb. Da er du mindre skrubb-sulten når du kommer hjem.Middag: ta gjerne mye grønnsaker på tallerken. Spis sakte (kan være utfordrende når man er sulten).

Mosjon: hvordan kommer du deg til jobb? Er det mulig å gå dit, evt noen dager i uka? Unngå heis- bruk trapper. Mens et barn er på fritidsaktivitet- er det da mulig å gå litt rundt omkring mens du venter til h*n er ferdig? Hva med søndagstur til museum? Innendørs- og man kan gå mye om man vil. Eller familietur på ski? Eller kanskje foreslå borg-bygging av snø i hagen?

Du trenger ikke ta i mer enn du klarer (mtp astmaen). Kanksje gjøre ekstra store bevegelser mens du vasker huset/henger opp klær? Og noen knebøy og/eller beinløft i ulike retninger mens du pusser tennene? Alle monner drar- og du vil ha effekt av alle minutter trening/mosjon du får "lurt inn" i hverdagen.

Maten fungerer fint, jeg holder meg til det, og styrer unna alt annet. Viss jeg drikker andre ting enn vann er det pepsi max eller funlightsaft iform av gele med vaniljekesam.

Har hatt omelett, bygg og laks, og salat med som matpakke, men jeg syns ikke det holde rm eg mett lenge nok, jeg må knaske på noe hele tiden, skulle ønske jeg fant noe som varte lenge. Om morgonen spiser jeg havregrynsgrøt.

Jeg jobber ikke, jeg er fulltidsstudent, å vi bor på landet, så her må jeg i bil om morgonene for å levere ungene i barnehagen og 3 ulike skoler, samta t min høyskole ligger over en times kjøring unna.

Hjemme går jeg jeg inne i huset, og tar jo husvask, og klesvask o.l, jeg pleier også gå på bading sammen med ungene ogs vømme i 1 time mens de eldste ungene er med, men utenom det så er det lite tid til noe mer, da jeg ikke har nok timer når vi er hjemme til å gjøre noe annet enn å se over lekser, føle opp aktivitetene/møter og lage klart til neste dag, 

Havregrøt gir ganske mye energi, men det holder ikke meg mett særlig lenge. Jeg er mett mye lengre av 2-3 knekkebrød (ryvita el. leksands) med kaviar og gulost f.eks. Om du spiser gulrot eller epler som mellommåltid så sleng på en liten neve mandler eller valnøtter, da holder det mye lengre. Jeg blir i alle fall ikke mett av gulrot eller eple alene! Litt fett til (mandler eller nøtter) holder også blodsukkernivået på et bra nivå.

Man trenger ikke å trene kjempelenge i strekk, men putte inn mange små økter i løpet av dagen. F.eks. ta utfall mens du venter på at tevannet skal koke opp, ta en knebøy hver gang du tar opp et plagg fra baljen for henge det opp til tørk, armhevinger mot veggen når du har vasket hendene etter toalettbesøk. Sjekk Helene Sandvigs bok "5-10-15. Få minutter -  maks effekt", den er ikke dum for å få lurt inn trening i hverdagen. :) Lykke til! :)

Jeg er 36 år, 174 cm og 96 kg... Jeg har ikke klart å gå ned i vekt etter vektoppgangen i mine 4 svangerskap. I tillegg har jeg fått astma i voksen alder, noe som gjør det vanskeligere for meg å trene og være ute når det er kaldt. Jeg får ikke til å trene så hardt jeg vil, for jeg stoppes av astmaen før jeg egentlig vil stoppe selv :/

Jeg ble i høst fulltidsstudent, og med fulltidsstudier de neste årene, samt følge opp lekser og fritidsaktiviteter for mine 4 barn, er det lite tid igjen til meg selv..

Legen min anbefaler meg å gå ned en god del, 30 kg er hovedmålet, da kan jeg kanskje bli kvitt astmaen min og andre helseplager jeg har fått nå i senere tid. jeg har fått skrevet ut "slankepiller" men jeg syns ikke det var noe, jeg vil heller få til en livstilsendring som sakte men sikkert kan få meg ned i riktig vekt.

Jeg har endret kostholdet mitt til lavkalori, men får ikke tid til mer trening, og sliter med å finne på mat i farten i studietiden min, matpakke ol som kan holde meg mett lenge..

Er det noen som har gode råd til hvordan jeg kan løse dette å få en bedre helse? Hvordan bør jeg spise, noe som kan holde meg mett lenge, men få kcal, mer som vomfyll, enn mange kalorier. Å hvordan skal jeg klare å gå ned i vekt, når det ikke er tid til å trene? Jg er oppe hver morgen kl 5, leverer ungene i 1 time før jeg pendler 2,5 time til dagen, til mitt studiested, når jeg kommer hjem på ettermiddagen er det tid for middag, sjekke lekser og hjelpe ungene med leksene, samt fritidsaktiviteter..

I tillegg er eldstemannen min autist, så det er endel ekstra møter med skole o.l angående han, og han trenger sine faste rutiner, o.l

Når kvelden kommer er det leggetid for en etter en, og sekker o.l må gjøres klar til neste dag, jeg har sjelden tid til mine lekser, de m gløres på dagtid før jeg kommer hjem, eller i helgene, for når ungene r i seng og alt er klart til neste dag må jeg legge meg for å klare å stå opp neste dag kl 5 igjen.

Håper noen kan hjelpe meg med gode råd :) Jeg vil gjerne få bedre helse så jeg kan bli kvitt astmaen o.l og leke sammen med ungene uten astamanfall o.l :)

Takknemlig for både små og store råd :)

Hvis jeg var deg, så ville jeg ha laget meg en kostplan og følge den ganske slavisk. Spis 4 hovedmåltider pr dag, og evt. et par små mellommåltid dersom det går for lang tid mellom måltidene pga praktiske utfordringer. Prøv å slutte helt med småspisingen. Hvor mange kalorier pr døgn har du lagt opp til?

Med en klar plan, så er det enklere å få til vektreduksjon i en så travel hverdag som du har.

Når det gjelder fysisk aktivitet, så hadde jeg prøvd å få til å gå minst en halv time daglig. Ser at det kan bli vanskelig å få til med din travle hverdag, men kanskje kan du parkere bilen ca et kvarter unna skolen og gå det siste kvarteret hver vei? Alternativt bruke den tiden som er satt av til lunch på skolen til å gå litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...