Gjest agata Skrevet 25. desember 2001 Del Skrevet 25. desember 2001 Er litt frustrert nå. Jeg er en jente på 20 år som det siste året har gått opp 4 kg fra 58 til 62 kilo. Jeg er ca 170 cm, og vet egentlig at jeg fortsatt ligger innenfor idealvekten min. Jeg vil ikke si at jeg har spist spesielt mye det siste året, ikke har jeg vært spesielt stillesittende heller. Jeg har tidligere hatt en periode da jeg var på vei inn i SF, men klarte med egen fornuft å komme meg ut av det igjen. I et par år spiste jeg altfor lite og var nede i 56 kilo. For et års tid siden så orket jeg ikke å gå sulten mer, og begynte å spise sunt, mellom 1700 og 2000 kal pr dag, noe jeg mente skulle være omtrent det jeg forbruker i løpet av en dag, men nå har jeg altså lagt på meg 4 kilo. Jeg sier ikke at jeg er feit!, men det er så frustrerende for jeg var svært fornøyd med kroppen min når jeg veide ca 58 kilo, jeg var stolt av kroppen min, fikk ros for den og trivdes svært bra med å "bo" i den! For meg virker det som om jeg er nødt til å holde meg på konstant 1500 kal pr dag for å komme ned i 58 kg igjen og holde meg der, synes i grunn det høres lite ut, det vanlige å forbruke er vel ca 2000 kal. (!) Jeg trener ikke direkte men er flink til å gå turer, og går i alle fall en halvtime fast til dagen utenom. Kan det være at jeg har ødelagt forbrenninga mi når jeg spiste lite og at den ikke har kommet seg igjen etter et helt år? Eller er det rett og slett naturlig å ikke forbruke mer enn 1500 kal pr dag? Håper du vil svare meg på dette. På forhånd takk Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Hei Agata, Selv med 62 kg ligger du fremdeles innenfor idealvekten din, skjønner likevel frustrasjonen over å gå opp sånn 'uten grunn'. Jeg er enig i at du bør spise 1700-2000 kcal daglig. 1500 synes jeg blir i minste laget for deg. Det er dessverre vanskelig for meg å si hva som er grunnen for at du har gått opp i vekt. Husker at jeg selv gikk opp i vekt på den alderen sånn helt uten videre. Jeg synes du skal være forsiktig med å slanke deg, spesielt med tanke på at du var på vei inn i en sf tidligere. Fortsett å spise sunt og trene, og prøv heller å forhindre at du går opp mer. Velg fettfattig mat, og spis rikelig med frukt og grønnsaker. Over tid kan du kanskje oppleve at du går litt ned. Men jeg er sikker på at du ser flott ut nå også, selv med de 4 kg ekstra. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.