AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Er der vanlig at gutter/ jenter hospiteter på andre lag enn sitt eget? En gutt på min sønns lag har begynt å trene med ett annet lag. Han vil vist bytte klubb pga han ikke kommer på 1 lager og da er det vel vanlig å hospitere først? Gutten min vil også bytte klubb pga han får lite utfordringer der han er nå og vil helst til en klubb som ikke har foreldre som trener. Han vil gjerne hospitere for ett lag nå og finne ut om han vil bytte. Jeg mener at han bør vente ut sesongen. Hva er reglene for dette? Anonymous poster hash: f8f44...8ac 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404671-hospitering-mellom-fotballklubber/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Jeg tror det vanligste innenfor det man kaller hospitering, er innenfor egen klubb, men i en annen aldersgruppe. F.eks. at en fra G13 hospiterer (altså trener med og spiller enkelte kamper for) G14. Det er klubben som har ansvaret for regler om dette, men en typisk betingelse er at tilbudet ikke skal gå ut over det laget spilleren "egentlig" hører til. I praksis betyr det f.eks. at trenerne (for G13 og G14 i eksemplet) skal være enige om prioriteringen hvis det blir for tett program for spilleren i en periode eller kampene kolliderer. Siden du skriver om første- og andrelag, regner jeg med at dette gjelder ungdomsfotball, altså 13 år eller eldre. Alt er mye mer formalisert i ungdomsfotballen når det gjelder spilleroverganger, det er frister og regler man må følge for å bli spilleberettiget. Se på websidene til de aktuelle klubbene om de har en sportsplan eller det er lagt ut overgangsdokumenter. Jeg tror ikke det finnes noen felles regler for hva ungdomsfotballspillere kan gjøre eller ikke, i forkant av en overgang (bortsett fra at de selvsagt ikke kan spille kamper for en klubb de ikke tilhører). I de klubbene jeg kjenner best (Oslo fotballkrets, ikke typisk elitesatsende), er det vanlig at de beste lagene inviterer til prøvespill. Jeg vet også at de kan få tilbud om å trene med en annen klubb f.eks. to ganger i uka, før de evt. bestemmer seg for overgang. Det er vel det som kommer nærmest den situasjonen du beskriver. Jeg vet ikke helt hva som er skrevne og uskrevne regler for sånt, men noe av det viktigste som klubbene i hvert fall pleier å ha på papiret, er at ting skal foregå åpent. Man skal ikke "fiske" etter unge spillere uten at nåværende trener er informert. Hvis spilleren er under 15 år, skal foreldrene informeres før spilleren kontaktes. Men det du spør om, handler jo om at spilleren selv vil bytte. Jeg tror det viktigste er at det ikke holdes hemmelig og at overgangsreglene selvfølgelig må følges hvis det kommer så langt. Kan det være en løsning for sønnen din at han hospiterer for årskullet over? Min sønn fikk en forespørsel fra naboklubben (formelt riktig, skriftlig til nåværende klubb) - og vips, så ble han innkalt til møte med en i ledelsen for fotballen, hvor de snakket om hva slags tilbud han var interessert i for å bli værende. Det var omtrent som når man skifter bank eller forsikringsselskap - så fort man "truer" med det, får man bedre tilbud av sin nåværende 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404671-hospitering-mellom-fotballklubber/#findComment-3617987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.