Gå til innhold

Anbefalte innlegg

påskelilje

Har hatt en helsekontroll via bedrifthelsetjenesten, og både kolesterol, triglyserider og glukose er slik det skal være. Litt lavt ferritinnivå, så jeg bør spise mer grønne grønnsaker, eller ta litt jerntilskudd. Lavt blodtrykk. Litt høy BMI (men det visste jeg jo).

Sykepleieren anbefalte mellommåltider, men jeg har prøvd det før, og synes vel ikke jeg fikk noen vektnedgang av det. Merker ikke noe særlig lavt blodsukker mellom frokost (07.30) og lunsj (11.30). Men merker i 15-tida at jeg er sulten. Blir sjelden middag før 16.30-17.00. Poenget med mellommåltidene er jo å ha et mer jevnt blodsukker og opprettholde forbrenningen. Men jeg skjønner ikke helt det der. Vil ikke en neve nøtter eller en yoghurt eller et eple i 15-tida bare gi ekstra kalorier som må forbrennes da?

Spiser som regel frokost 7.30, lunsj 11.30, middag ca 1630 og noe frukt eller grønnsaker eller et glass vin, eller av og til en skive brød.

Har egentlig alltid lyst på lakris, men ikke så ofte jeg kjøper det - har vi det i hus, forsvinner det fort. Er glad i godteri, men prøver å holde meg til det i helga, altså ikke kjøpe det inn. Jeg er ofte borte i skapene for å snoke, men som regel har vi ikke noe :-D

Planen min er nå å kutte ned på smør på skiva, spise mer brokkoli, ruccola og leverpostei og holde godteri og chips på et lavnivå i helgene. Og så få beveget meg mer! Treningen min er altfor sporadisk, men det er jo gøy når jeg holder på - det blir bare så altfor tilfeldig.

Spørsmålet mitt var altså om det virkelig er lurt å legge inn mer mat enn det jeg spiser nå - når ett av målene er å gå ned litt i vekt (fem kilo hadde vært greit).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404678-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen trives best med flere og mindre måltider, andre trives best med få og store måltider. Hvis du føler at det ikke er noe problem å gå fra 11:30 - middag uten noe påfyll så er det ingen grunn til å spise noe, men om det fører til at du begynner å snoke i skapene og griper til usunne mellommåltider er det bedre med noe sunt istedet. :) Om du mener du spiser greit kalorimessig kan du kanskje legge inn et lite mellommåltid kl 14:30 og spise litt mindre til middag?

Jeg spiser ca. kl. 7, 12, 17 og 20:30-21 og trives med det. :) 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404678-kosthold/#findComment-3618109
Del på andre sider

påskelilje

Jeg synes egentlig jeg spiser ganske lite til middag. Tror det er mer å hente på å kutte ned på smør på skiva (bruker Bremykt eller meierismør - burde vel bruke Brelett, men det er jo ikke noe godt, men kanskje like greit...?)

Har ei pakke gamle knekkebrød i kontorskuffa som jeg kan gumle på hvis jeg er helt utsultet i 15-tida, men det er det jo sjelden at jeg er, så egentlig klarer jeg meg greit før middag. Men hvis ett knekkebrød klokka 15 gjør at jeg forbrenner det knekkebrødet + noe ekstra, så burde jeg kanskje legge det inn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404678-kosthold/#findComment-3618272
Del på andre sider

Jeg synes egentlig jeg spiser ganske lite til middag. Tror det er mer å hente på å kutte ned på smør på skiva (bruker Bremykt eller meierismør - burde vel bruke Brelett, men det er jo ikke noe godt, men kanskje like greit...?)

NEI! Bruk mye heller litt bremykt eller meierismør eller hvilket som helst margarin - hvorfor bytte ut noe som er helt naturlig mot noe som er industrielt laget og bearbeidet og tilsatt dritt og lort for å ligne på smør?! Kjæresten kjøpte en sånn blokk med melange for en stund siden - usjameg. Ikke smakte det godt og ikke smeltet det når jeg hadde det på kokt torsk heller. Blir ikke kjøpt igjen for å si det sånn, ikke av meg i alle fall, om han gjør det skal han sannelig få bruke den opp selv!

Når det gjelder mengde kan det være mye kalorier i lite mat for å si det sånn. :) Kommer helt an på hva du spiser. Om du lesser på med grønnsaker kan du spise mengder uten at det raser på kalorier, mens pasta og ris og tildels poteter kjører kalorimengden i taket ganske fort. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404678-kosthold/#findComment-3618431
Del på andre sider

AnonymBruker

NEI! Bruk mye heller litt bremykt eller meierismør eller hvilket som helst margarin - hvorfor bytte ut noe som er helt naturlig mot noe som er industrielt laget og bearbeidet og tilsatt dritt og lort for å ligne på smør?! Kjæresten kjøpte en sånn blokk med melange for en stund siden - usjameg. Ikke smakte det godt og ikke smeltet det når jeg hadde det på kokt torsk heller. Blir ikke kjøpt igjen for å si det sånn, ikke av meg i alle fall, om han gjør det skal han sannelig få bruke den opp selv!

Når det gjelder mengde kan det være mye kalorier i lite mat for å si det sånn. :) Kommer helt an på hva du spiser. Om du lesser på med grønnsaker kan du spise mengder uten at det raser på kalorier, mens pasta og ris og tildels poteter kjører kalorimengden i taket ganske fort.

Ingen ting galt med brelett.

Anonymous poster hash: ca7b7...793

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404678-kosthold/#findComment-3618434
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt en helsekontroll via bedrifthelsetjenesten, og både kolesterol, triglyserider og glukose er slik det skal være. Litt lavt ferritinnivå, så jeg bør spise mer grønne grønnsaker, eller ta litt jerntilskudd. Lavt blodtrykk. Litt høy BMI (men det visste jeg jo).

Sykepleieren anbefalte mellommåltider, men jeg har prøvd det før, og synes vel ikke jeg fikk noen vektnedgang av det. Merker ikke noe særlig lavt blodsukker mellom frokost (07.30) og lunsj (11.30). Men merker i 15-tida at jeg er sulten. Blir sjelden middag før 16.30-17.00. Poenget med mellommåltidene er jo å ha et mer jevnt blodsukker og opprettholde forbrenningen. Men jeg skjønner ikke helt det der. Vil ikke en neve nøtter eller en yoghurt eller et eple i 15-tida bare gi ekstra kalorier som må forbrennes da?

Spiser som regel frokost 7.30, lunsj 11.30, middag ca 1630 og noe frukt eller grønnsaker eller et glass vin, eller av og til en skive brød.

Har egentlig alltid lyst på lakris, men ikke så ofte jeg kjøper det - har vi det i hus, forsvinner det fort. Er glad i godteri, men prøver å holde meg til det i helga, altså ikke kjøpe det inn. Jeg er ofte borte i skapene for å snoke, men som regel har vi ikke noe :-D

Planen min er nå å kutte ned på smør på skiva, spise mer brokkoli, ruccola og leverpostei og holde godteri og chips på et lavnivå i helgene. Og så få beveget meg mer! Treningen min er altfor sporadisk, men det er jo gøy når jeg holder på - det blir bare så altfor tilfeldig.

Spørsmålet mitt var altså om det virkelig er lurt å legge inn mer mat enn det jeg spiser nå - når ett av målene er å gå ned litt i vekt (fem kilo hadde vært greit).

Det kan være lurt med et måltid til, om du reduserer tilsvarende antall kalorier i de andre måltidene. Du sier ingenting om hva du spiser til disse måltidene, men "flytte" kalorier" kan være en snill greie å gjøre både for blodsukker og forbrenning. Det er ingenting som tilsier at du spiser for "lite" i og med at du ønsker en vektnedgang. Derfor tror jeg ikke det er lurt å tilføre mer kalorier i et "nytt" måltid. Flytt heller litt på dem. Vin er laget på druer, men regnes ikke som fruktmåltid ;) Om du drikker et glass vin hver dag, erstatt dette med et lite kveldsmåltid.

Legger du inn litt daglig mosjon, feks 1 times gange i litt tempo, vil du nok merke det på vekten.

Anonymous poster hash: 2c46c...3ab

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404678-kosthold/#findComment-3618438
Del på andre sider

Annonse

Ingen ting galt med brelett.

Anonymous poster hash: ca7b7...793

Brelett er et av de bedre margarinene, det er sant, men hvorfor spise dette:

kjernemelk, skummet melk, fløte, vegetabilske oljer og -fett (raps, shea, kokos), modifisert stivelse, melkesyrekultur, salt (1,2 %), emulgator, stabilisator, surhetsregulerende middel, konserveringsmiddel, aroma, farge (betakaroten), vitamin A, vitamin D. Saltinnhold 1,2 g pr 100 g.

når du heller kan spise dette:

Fløte, rapsolje, salt (1,3%), melkesyrekultur, vitamin A, vitamin D. Saltinnhold 1,3 g pr 100 g. Tar du bort rapsoljen herfra har du smør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404678-kosthold/#findComment-3618455
Del på andre sider

AnonymBruker

Brelett er et av de bedre margarinene, det er sant, men hvorfor spise dette:

kjernemelk, skummet melk, fløte, vegetabilske oljer og -fett (raps, shea, kokos), modifisert stivelse, melkesyrekultur, salt (1,2 %), emulgator, stabilisator, surhetsregulerende middel, konserveringsmiddel, aroma, farge (betakaroten), vitamin A, vitamin D. Saltinnhold 1,2 g pr 100 g.

når du heller kan spise dette:

Fløte, rapsolje, salt (1,3%), melkesyrekultur, vitamin A, vitamin D. Saltinnhold 1,3 g pr 100 g. Tar du bort rapsoljen herfra har du smør.

Fordi det inneholder nesten halvparten antall kilokalorier og umettede fettsyrer framfor mettede, mer A-vitamin og mindre salt?

Anonymous poster hash: 7d389...a04

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404678-kosthold/#findComment-3618509
Del på andre sider

Fordi det inneholder nesten halvparten antall kilokalorier og umettede fettsyrer framfor mettede, mer A-vitamin og mindre salt?

Mettede fettsyrer er ikke farlig. De tåler også steking mye bedre enn umettede fettsyrer om det skulle være aktuelt. En saltforskjell på 0,1 gram er så lite at det ikke har noen betydning etter min mening. A-vitaminer får de fleste i seg nok av. Jeg er ikke redd for de få merkaloriene bremykt gir fremfor brelett, men avstår glatt fra emulgatorer, konserveringsmidler og andre ting de har i margarinet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404678-kosthold/#findComment-3618570
Del på andre sider

AnonymBruker

Mettede fettsyrer er ikke farlig. De tåler også steking mye bedre enn umettede fettsyrer om det skulle være aktuelt. En saltforskjell på 0,1 gram er så lite at det ikke har noen betydning etter min mening. A-vitaminer får de fleste i seg nok av. Jeg er ikke redd for de få merkaloriene bremykt gir fremfor brelett, men avstår glatt fra emulgatorer, konserveringsmidler og andre ting de har i margarinet.

Men poenget var jo å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404678-kosthold/#findComment-3618591
Del på andre sider

påskelilje

Synes det høres logisk ut å flytte noen kalorier fra et større måltid til flere mindre - enn å legge til kalorier for å få flere måltider. Skal tenke litt på det, hvordan jeg kan gjøre det i praksis.

Har brukt Brelett et par dager nå, og det smaker ikke godt :-( Da jeg var ungdom brukte jeg ikke smør på skiva, kanskje jeg kunne venne meg til det igjen?

Leste en artikkel for et par dager siden om akkurat dette - at det er kostholdet som har mest å si for vektnedgang, ikke trening. Finner den ikke igjen. Det er vel som du sier, Solemnity, at det er underskudd på kalorier som gir vektnedgang. Så enkelt - og så vanskelig. Synes jo jeg spiser temmelig lite i utgangspunktet - i alle fall i forhold til ungdommene mine. De spiser sikkert dobbelt så mye som meg i løpet av dagen - uten å legge på seg noe mer enn de skal ift veksten.

For eksempel: til frokost spiser jeg en grovbrødskive og ett glass melk. Dattera på 14 spiser tre + 1-2 glass melk. Til lunsj spiser jeg ofte to skiver + noe salat. Hun spiser 3-4 skiver +  frukt eller grønnsaker. Til middag spiser jeg som regel en normal porsjon - hun spiser to. Hun spiser alltid kveldsmat (3-4 skiver + frukt + grønnsaker), jeg spiser sjelden kveldsmat. Sønnen på 16 spiser enda mer. De trener jo begge to, går/sykler til og fra skolen og er i vekst.

Vanskelig å kutte ned på mat synes jeg, når jeg i utgangspunktet spiser lite. Så jeg må nok både opp i aktivitet, OG kutte ned på kaloriinntaket.

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404678-kosthold/#findComment-3618695
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...