Gå til innhold

Ta dette opp med trenerne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gutten min er 13 år og spiller fotball. Han begynte i ny klubb på nyåret men finner seg ikke til rette. Han sier at lagkameratene gir han sjelden ballen når de trener. Jeg så det samme på kamp i dag at han mange gang var i fin posisjon foran mål og ropte for at de skulle sentre ball til han. Men de fleste ganger gjorde dem ikke det. Og han var på gråten etterpå. Jeg jobber hardt og fortjener at de andre ser meg sa han.

Er dette noe å ta opp med trenerne?

Han er over gjennomsnittet interessert i fotball og trener mange timer hver dag med egentrening og vil ikke at dette skal ødelegge interessen hans

Anonymous poster hash: 89d1a...a8c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404706-ta-dette-opp-med-trenerne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Absolutt verdt å lufte om sønnen din selv har et ønske om det. Men det er jo merkelig at ikke treneren legger merke til at en spiller blir "eksludert" om han stadig befinner seg i gode posisjoner? Be treneren evnt ta det opp slik at det ikke rettes direkte fokus på sønnen din som spiller, men at laget er tjent med å skaffe seg et bedre overblikk og inkludere alle om de skal vinne kamper.

Anonymous poster hash: be5d5...4e7

Jeg ville ha vært ganske forsiktig med hensyn til hva jeg evt. hadde sagt til treneren om jeg hadde valgt å ta opp dette. Han har kun spilt sammen med resten av laget i ca to måneder, og det er kanskje ikke så rart om de er litt trege med å inkludere ham full ut?

De fleste trenere opplever at mange foreldre vil at nettopp deres barn skal ses og anerkjennes bedre - både av trenere og medspillere. Som trener kan man bli ganske matt av i hvilken grad mange foreldre forventer at man skal være ekstra opptatt av akkurat deres barn. Jeg synes du evt. kan ta opp at gutten din ikke trives så godt, at han ikke finner seg helt til rette på det nye laget, og høre om treneren kan forsøke å se etter muligheter som kan bedre dette for ham  - men jeg hadde ikke tatt opp at du mener han ikke får de pasningene han burde ha fått av medspillerne.

Under en kamp skjer jo det hele tiden - at mange roper på ballen uten å få den.  Det er en del av spillet.  Hvis du observerer en av de andre angrepsspillerne neste gang, vil du sikkert se tilsvarende situasjoner. 

Det kommer jo også an på hvor pasningssterke spillerne er.  Kanskje har de fått beskjed om å sentre mest mulig til de nærmeste, for å unngå å miste ballen.  Nå er det vel treningskamper de spiller rett før seriestart, så det er naturlig at de øver på det grunnleggende for at laget skal bli samkjørt. 

Men sønnen din kan si fra når de evaluerer kampen, for det gjør de vel i ungdomsfotballen?  Uten å nevne hvem som ikke ga ham ballen, bare hvilke deler av kampen det var - og påpeke at han da klarte å komme gjennom, men uten å få ballen.  Hvis treneren er normalt oppegående og enig i situasjonsbeskrivelsen, vil han følge det opp. 

Det er ikke alltid så enkelt å få til en perfekt pasning inn foran mål (der er det ofte noen forsvarsspillere også) selv om man ser en medspiller der. Hvis sønnen din er den eneste "nye", kan det selvfølgelig også hende at ikke alle føler seg trygge på ham ennå, men foretrekker å sende ballen til en de kjenner og vet vil gjøre noe positivt med den.  Han har kanskje vært "målmaskinen" i den gamle klubben, slik at alle har spilt mye til ham?   Den rollen tar det tid å etablere på nytt i på et annet lag.

Disse gutta har vel nettopp begynt å spille 11-mannsfotball, og da blir det veldig synlig hvem som har overblikk nok til å se helheten og hvem som bare "måker" ballen fra seg, slik de gjorde med 5 og 7 på laget.  Dessuten er banene større, slik at de med dårligst kondisjon blir fort slitne og gjør flere tekniske feil.  Mange av disse forsvinner i tiden som kommer, det er en naturlov.  På trening driver de sikkert med annet enn å bare spille mot hverandre, så sønnen din får nok vist seg fram for treneren. 

Jeg er enig med frosken i at du godt kan snakke med treneren om at junior sliter litt med å finne seg til rette på det nye laget.  Noen trenere er flinke til å jobbe med slike ting (som først og fremst handler om det sosiale), andre tenker ikke på det overhodet.  Men jeg synes ikke foreldre kan blande seg inn i det som skjer i kamp og treningsspill, det må sønnen din kunne ta opp selv på en ordentlig måte.  Hvis de har spillermøter, er det også en arena for å diskutere om det er noe de kan gjøre bedre for at alle spillerne skal stole på hverandre. 

Jeg er moren til en offensiv sentralspiller, og for ham er det viktigst at ballen ikke rotes bort når den sendes fram.  Så jeg tror mye vil ordne seg når de kommer ordentlig i gang og sønnen din har scoret noen mål - for det er nok ikke noen beslutning på lagsnivå at han ikke skal sentres til :)  Lykke til med sesongen!

Endret av laban

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...