Gå til innhold

Solformørkelsen

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Skal du se på det?

Her er det overskyet, blir det helt mørkt? Litt ekkelt hvis det blir helt mørkt da, må jo slå på lys da. Men det varer vel ikke så lenge?

påskelilje
Skrevet

Skal du se på det?

Her er det overskyet, blir det helt mørkt? Litt ekkelt hvis det blir helt mørkt da, må jo slå på lys da. Men det varer vel ikke så lenge?

Jeg var ute i stad, og så tydelig månen foran sola, slik at det bare var en skalk av sola som var synlig. Kjipt at det er skyete vær her på Sørlandet - skulle veldig gjerne hatt klarvær, slik at jeg kunne se at det ble ordentlig mørkt. Det er vel bittelitt mørkere enn en vanlig grå dag, men ikke mye forskjell. Mulig at det er litt kaldere også.

Moro!

Gjest Gargamel
Skrevet

Rart å se sola som en tynn månesigd, ja.

stjernestøv
Skrevet

Jeg var ute i stad, og så tydelig månen foran sola, slik at det bare var en skalk av sola som var synlig. Kjipt at det er skyete vær her på Sørlandet - skulle veldig gjerne hatt klarvær, slik at jeg kunne se at det ble ordentlig mørkt. Det er vel bittelitt mørkere enn en vanlig grå dag, men ikke mye forskjell. Mulig at det er litt kaldere også.

Moro!

Skulle ønske det hadde vært klarvær her, merket jo omtrent noe ikke til det. 

stjernestøv
Skrevet

Heldig du som hadde klarvær.

Skrevet

Jeg var ute, og utrolig nok ble det nesten helt klart akkurat da solformørkelsen skjedde. Fantastisk syn :). Tok bilder, men var nok ikke veldig heldig med dem, til tross for stativ og gråfilter.

AnonymBruker
Skrevet

Skal du se på det?

Tror ikke det blir så mørkt....og ikke noe ekkelt å slå å lys vel:)

Anonymous poster hash: 152a7...0bb

stjernestøv
Skrevet

Jeg var ute, og utrolig nok ble det nesten helt klart akkurat da solformørkelsen skjedde. Fantastisk syn :). Tok bilder, men var nok ikke veldig heldig med dem, til tross for stativ og gråfilter.

Heldig :)

stjernestøv
Skrevet

Tror ikke det blir så mørkt....og ikke noe ekkelt å slå å lys vel:)

Anonymous poster hash: 152a7...0bb

Nei det ble bare ettermiddags skumring. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i Tønsberg i dag, og merket dessverre ingenting. En anelse mørkere var det kanskje, men det var jo overskyet uansett så det var vanskelig å se.

Anonymous poster hash: bb23d...9f8
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Så dette bare på TV. La merke til noe rart.

Kort etter at månen hadde dekket mesteparten og en veldig tynn sigd av solen var synlig, var fenomenet synlig: En ytterst smal rød stripe på innsiden av sigden. Hvorfor det?

Anonymous poster hash: afc79...d05

Gjest Gargamel
Skrevet

Enig. Så dette bare på TV. La merke til noe rart.

Kort etter at månen hadde dekket mesteparten og en veldig tynn sigd av solen var synlig, var fenomenet synlig: En ytterst smal rød stripe på innsiden av sigden. Hvorfor det?

Anonymous poster hash: afc79...d05

Gjest Gargamel
Skrevet

Ble noe tull med forrige innlegg. Var det på innsiden av sigden må det ha med kameraet å gjøre. Enten at linsa bryter fargene forskjellig (fringing / kromatisk aberrasjon) eller at fargekanalene ikke er helt opplinjert.

Var det utenfor sigden i det formørkelsen ble total kan det være protuberanser. Det er plasma som slynges ut fra solen. Det er synlig ved total formørkelse som små røde dotter som stikker litt ut fra solskiva. Den store hvite haloen er coronaen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...