Gå til innhold

Skolen forventer at vi stiller opp i arbeidstiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et dilemma. Skolen har med jevne mellomrom opplegg i arbeidstiden som de forventer at foreldrene skal stille opp på. Feks hver 3.måned har hver klasse en underholdningsøkt på formiddagen, som er åpen for foreldrene. Det forventes at vi kommer. I tillegg er det julefrokost, påskefrokost o.s.v.

Det sistnevnet har jeg forsøkt å komme på, men å komme midt i arbeidstiden for å se på underholdning er vanskelig. Jeg er aleneforelder og derfor avhengig av inntekten, og en jobb det ikke er lett å komme fra. Er barnet sykt, så må jeg selvsagt være hjemme. Sist jeg snakke med læreren så lå det en tydelig bebreidelse der på at jeg ikke hadde vært tilstede på de siste underholdningsøktene, og heller ikke julefrokosten (da var jeg syk). 

Stiller skolen urimelige krav?

Anonymous poster hash: d2ddc...afd

Fortsetter under...

Jeg syns det. Det er ikke bare tap for deg, men også for arbeidsgiver når du tar deg fri. Når dette i tillegg sikkert gjelder de fleste foreldre så går det med veldig mange timer i tapt arbeidstid, som igjen blir et stort tap for hele samfunnet. Kan ikke huske vi hadde noe som foreldrene var med på da vi gikk på skolen, selv om vi hadde slike underholdningsøkter så var ikke foreldrene der. Jeg tror ikke de tenker på at det for enkelte kan være et stort økonomisk tap å være borte noen timer.

Sist jeg snakke med læreren så lå det en tydelig bebreidelse der på at jeg ikke hadde vært tilstede på de siste underholdningsøktene, og heller ikke julefrokosten (da var jeg syk). 

Hvor tydelig da?  Sa læreren noe, eller følte du det?  Det er forskjell på krav og tilbud.

Det er ikke vanlig at det foregår ting på dagtid utenom akkurat avslutningene foran høytidene.  Det er sikkert flere foreldre som ikke har anledning til å komme på underholdningstilbud midt på dagen, enten de er aleneforeldre eller ikke.  Så det hadde jeg bare forklart - at jeg f.eks. hadde en jobb uten ubegrenset fleksitid.  Hvis ikke skolen har forstått at det er vanlig at foreldrene passer jobben sin mens ungene er på skolen, er det på tide.

Jeg har også vært på diverse skoleforestillinger i årenes løp, men de har vært på ettermiddags- eller kveldstid.

AnonymBruker

Læreren sa det direkte, i et bebreidende tonefall, at jeg hadde jo ikke kommet på disse tingene, og at det var viktig for barna.

Det er jo ikke bare ett barn det er snakk om heller, jeg har to barn så alle disse aktivitetene må ganges med to. Det vil si at det er 6 underholdningsformiddager, samt 4 frokoster pr skoleår. 

Læreren sa det direkte, i et bebreidende tonefall, at jeg hadde jo ikke kommet på disse tingene, og at det var viktig for barna.

Da får de arrangere dem på en annen tid, f.eks. i siste timen SFO (eller AKS eller hva det heter nå) har åpent.  Evt. bytte på, slik at det noen ganger er på dagtid, noen ganger rett før "middagstid" og andre ganger på kvelden. 

Det kan da ikke bare være du som ikke kan ta fri på dagen til stadighet?  Eller bor du på et sted der halvparten jobber på sin egen bondegård eller noe sånt?

Madelenemie

Jeg har et dilemma. Skolen har med jevne mellomrom opplegg i arbeidstiden som de forventer at foreldrene skal stille opp på. Feks hver 3.måned har hver klasse en underholdningsøkt på formiddagen, som er åpen for foreldrene. Det forventes at vi kommer. I tillegg er det julefrokost, påskefrokost o.s.v.

Det sistnevnet har jeg forsøkt å komme på, men å komme midt i arbeidstiden for å se på underholdning er vanskelig. Jeg er aleneforelder og derfor avhengig av inntekten, og en jobb det ikke er lett å komme fra. Er barnet sykt, så må jeg selvsagt være hjemme. Sist jeg snakke med læreren så lå det en tydelig bebreidelse der på at jeg ikke hadde vært tilstede på de siste underholdningsøktene, og heller ikke julefrokosten (da var jeg syk). 

Hei!

På barnas skole er det lite sånt på dagtid, det er påskefrokost og julefrokost, (støyende tull syns jeg), men vi går en av oss.

Så er det en gang pr år et opplegg på formiddagen, i forbindelse med aktivitetsuker, ellers legges alt av forestillinger på kveldstid.

Det hender jeg har vært på ting, fordi vi prioriterer det veldig, og da har andre barns foreldre feks ikke klart å komme, jeg har da delt film med de, jeg filmer alltid, slik at du kan jo kanskje avtale med andre, sånn at du feks i vertfall får opptak, og bilder, da kan barna likevel dele med deg sin fremføring etc.

Jeg har feks også filmet andres barn, da jeg har blitt spurt på sms, og det syns jeg er en hyggelig sak å gjøre for andre.

Annonse

Madelenemie

Det er jo ikke bare ett barn det er snakk om heller, jeg har to barn så alle disse aktivitetene må ganges med to. Det vil si at det er 6 underholdningsformiddager, samt 4 frokoster pr skoleår. 

Hei!

Det er rart en skole kan legge så mye på dagtid?

Du får forklare til læreren at du ikke har fleksitid og er i full jobb.

Vi strevde bare med det lille som var på vår skole før vi, da vi begge var fult opptatt på dagtid.

Ja.

Når jeg gikk på skolen var det kun sommeravslutning og foreldremøter man forventet at foreldre skulle møte opp på. Og det forgikk selvfølgelig etter arbeidstid.

Endret av slabbedask

Jeg har samme problem som deg. Jeg husker da jeg leverte eldstemann på skolen, det var i løpet av hans første uke der, og læreren sier til meg: "Denne gangen kommer du vel på samlingen?". Jeg svarte bare: "Nei, kjære, jeg må da på jobb!" Nå som student med lang reisevei får jeg ofte ikke med meg framføringer, men barna (!) forstår dette. Om det er noe helt spesielt, hvor de har en større rolle for eksempel, så forsøker jeg ofte å få det til. Hva lærerene mener om meg eller oss som foreldre bryr jeg meg veldig lite om :)

Det er merkelig at lærere, som selv neppe kan ta fri for å delta på sine barns opplegg i skoletiden, har så lite forståelse?

Dette synes jeg høres helt utrolig ut. Skolen kan da ikke forlange eller tro att foreldre kan ta seg fri for å være med på slike ting i skoletiden? Dette hadde jeg aldri akseptert,å ville nok sørget for att det er noe skolen ville fått beskjed om i klartekst fra min side. Her kan det hende de har noen forestillinger,men da sier skolen att de som har mulighet er hjertelig velkommen til og delta. Kjenner att jeg blir kraftig provosert nå skolen sier slike ting

Jeg skjønner jo at de legger jule- og påskefrokost tidlig på dag. :D Men at de forventer at folk som er i jobb skal komme på ting på dagtid, det blir noe merkelig. Det er jo ikke sånn at lærerne kan renne avgårde og være med på ting som ikke har med skolen å gjøre i arbeidstiden, så om de forventer det av foreldre i andre yrker er snodig.

Selvfølgelig er det kjekt for ungene om foreldrene kommer på ting som foregår på dagtid, men jeg tror barn er såpass rause av natur om de får ting forklart at de aksepterer at mamma må jobbe og ikke bare kan ta fri fra jobben uten videre.

Du kan jo kanskje prøve å få med en ting for hvert av barna i løpet av et skoleår? Diskuter det med dem, prøv å bli enige om et eller annet.

Og drit nå i læreren!  ;)   :ph34r:

Endret av Mrs D

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...