Gå til innhold

ADHD diagnostisert i voksen alder. Kvinne!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å legge spørsmålet ditt inn på forum for Bokstavbarn. Selv om det i hovedsak der gjelder barn, så omhandler det bl.a. om ADHD og jeg vil tro at flere der har greie på det du beskriver. En god del foreldre oppdager at de selv har ADHD, etter at barna deres har fått diagnosen (fordi det er en viss arvelig komponent), så jeg vil tro at noen der har vært i samme situasjon som deg.  

Ellers er det jo en forening som heter ADHD Norge, jeg foreslår at du googler dem og melder deg inn der. Den er både for voksne og barn.

Hvorfor skal det være kvinne som svarer ?

Som ekte nick sier, det er nok mange som begynner å kjenne seg igjen i mye når de har egne barn til utredning. Klassiske ting å se etter er (top of my mind)

-problemer med å starte, gjennomføre og avslutte oppgaver

-slurvefeil

-rastløs

-får ikke med beskjeder

-indre uro

-konsentrasjonssvikt

-manglende impulskontroll/overilte handlinger, uten å tenke på konsekvens

-har ofte hørt at man er 'lat' 'sløv' 'slapp' 'giddalaus'

-kortvarige forhold

For at diagnosen skal stilles, må det være funksjonsheming på flere områder (feks på jobben og hjemme med familien), og tilstanden må ha vart siden tidlig barneår.

Diagnosteringen utføres av voksenpsykiatrisk, etter henvisning fra lege. Fastlegen din kommer ikke til å tro på deg, og kommer til å skrive en slurvete henvisning hvis du absolutt insisterer, så regn med litt styr å komme inn. Utredningen koster en del, så de prøver screene ut så mye som mulig.

Behandling består stort sett av piller (ritalin eller strattera), i den grad det skal behandles. Det vil komme an på hvor mye en eventuelt ADHD hemmer deg i dagliglivet.

Her fant jeg en link som du (trådstarter) kanskje kan bruke

http://coaching-center.se/2011/11/adhd-kvinnor-ni-fixar-det/

Jeg ser at hun har flere andre artikler om ADHD også, uten at jeg har lest dem eller kjenner noe til henne.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...