Gå til innhold

Hvem spør jeg om å vurdere om drenering er nødvendig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har overtatt et hus, og trenger å spørre en fagperson om å vurdere min kjeller nøye, for å vurdere viktigheten av drenering. Hvem spør jeg? Jeg vil ikke spørre et grave/dreneringsfirma, for de er jo interessert i å tjene penger på å si at jeg trenger drenering. Men hva slags fagperson kan man spørre? Har ikke peiling på det her.

Anonymous poster hash: 7840f...abf

Fortsetter under...

Få et firma til å måle fukt i kjelleren. Eller så ser du jo ofte om det er saltutslag eller fuktskader i kjelleren. Eller om det lukter veldig kjeller. Vet man får noe som man kan ha på innsiden istedefor drenering, men vet ikke hva det heter. Om fukten kommer unnenfra hjelper det lite å drenere.

AnonymBruker

Få et firma til å måle fukt i kjelleren.

Hva slags firma da? Jeg vet ikke hva jeg skal søke på.

Det er littegrann bobler nederst på veggene noen steder i kjelleren, men jeg trenger en faglig vurdering på om det er alvorlig nok til at jeg bør drenere.

Det var veldig mye kjellerlukt inntil jeg kjøpte en avfukter-vifte til 3000 kroner, den har gjort underverker. Nå er det normal temperatur og normal luft der nede (som i hvilket som helst annet rom i huset). Men jeg planlegger å bygge om og leie ut kjelleretasjen, derfor er det jeg vil være sikker på om jeg bør drenere eller ikke. For hvis jeg skal drenere, så ønsker jeg å ta det nå først, før jeg anlegger hagen ute.

Hva slags firma da? Jeg vet ikke hva jeg skal søke på.

Det er littegrann bobler nederst på veggene noen steder i kjelleren, men jeg trenger en faglig vurdering på om det er alvorlig nok til at jeg bør drenere.

Det var veldig mye kjellerlukt inntil jeg kjøpte en avfukter-vifte til 3000 kroner, den har gjort underverker. Nå er det normal temperatur og normal luft der nede (som i hvilket som helst annet rom i huset). Men jeg planlegger å bygge om og leie ut kjelleretasjen, derfor er det jeg vil være sikker på om jeg bør drenere eller ikke. For hvis jeg skal drenere, så ønsker jeg å ta det nå først, før jeg anlegger hagen ute.

Er det drenering der nå da? Om ikke så bør du nok drenere om du skal leie ut, ellerså vil jo fukten bare komme på nytt om du ikke har planer om å la avfukteren stå og gå hele tiden.

Vet ikke hvilke firmaer som gjør det, men her kan du ihvertfall få anbud på fuktmåling fra ulike firmaer https://anbudstorget.no/tag/fuktm%C3%A5ling

Fant et firma, men jeg vet jo ikke hvor i landet du bor så det er ikke sikkert de er aktuelle for deg http://www.mycoteam.no/tjenester

AnonymBruker

Det hjelper ikke med fuktmåling, for fukten er jo borte fra kjelleren nå pga avfuktermaskinen. Det jeg ønsker, er om noen kan finne ut om det trengs drenering fra utsiden.

Det er nok foretatt en form for drenering der. For det eksisterer drensrør i bakken, og avløpet fra takrennene går direkte i drensrørene og videre til drenstanken. Men det jeg ikke vet, er hva slags isolering som ligger utenpå muren. Bygningen (og den eventuelle dreneringen som foreligger) er ca femti år gammelt. Men som sagt, det er tørt i kjelleren nå som viften går. Men det er noen få bobler nederst på veggen noen steder.

Annonse

Som stiften sier, de måler inni veggen. Men om dreneringen er 50 år gammel så er den ikke dugelig lenger. Jeg har også rør fra takrenna og ned i bakken. Hjalp lite for det røret var tett. Det var smurt noe på veggene ute, men det blir ødelagt med åra. Det beste er nok å drenere på nytt. Sørge for at ingen rør er tette og legge på drenspapp. Men de eneste som kan svare på om du trenger drenering eller ikke er nok de som jobber med det, det er jo de som kan det. Blir litt som om du skulle spurt en snekker om du trenger bytte innmaten i et sikringskap. Det vet ikke snekkeren noen ting om og den eneste som kan gi et ordentlig svar er elektrikeren.

AnonymBruker

Som stiften sier, de måler inni veggen. Men om dreneringen er 50 år gammel så er den ikke dugelig lenger. Jeg har også rør fra takrenna og ned i bakken. Hjalp lite for det røret var tett. Det var smurt noe på veggene ute, men det blir ødelagt med åra. Det beste er nok å drenere på nytt. Sørge for at ingen rør er tette og legge på drenspapp. Men de eneste som kan svare på om du trenger drenering eller ikke er nok de som jobber med det, det er jo de som kan det. Blir litt som om du skulle spurt en snekker om du trenger bytte innmaten i et sikringskap. Det vet ikke snekkeren noen ting om og den eneste som kan gi et ordentlig svar er elektrikeren.

Så hva kalles den fagbransjen jeg skal se etter her da, som jeg kan google etter tjenesten til?

Du skrev et eller annet sted at du vurderer å bygge om og leie ut også. I så fall tror jeg at jeg hadde prøvd å få tatt i f.eks. en byggmester for å få en vurdering av hva du bør gjøre og hvilke muligheter som foreligger. Jeg hadde forsøkt å finne en som pleier å gjøre mindre totalentrepriser for den typen jobber som er aktuelt. Jeg har i alle år latt en murmester ha ansvar for det som skal gjøres på mitt hus (selv om det er et gammelt trehus), fordi han er vant til å vurdere denne typen jobber og har kontakter med folk innen alle faggrupper han ikke har ansatte i selv.

Som frosken sier. En byggmester kan ordne alt, men det koster penger. Om du har tenkt til å gjøre jobben selv så kan du ikke engasjere et firma for en totaletreprise. Du fikk to linker på fuktmåling. Jeg søkte bare "fuktmåling" på google. Vet jo ikke hvor i landet du bor så jeg kan ikke finne et firma for deg. Eller mener du for drenering? Det er det gravefirmaer som driver med.

Madelenemie

Jeg har overtatt et hus, og trenger å spørre en fagperson om å vurdere min kjeller nøye, for å vurdere viktigheten av drenering. Hvem spør jeg? Jeg vil ikke spørre et grave/dreneringsfirma, for de er jo interessert i å tjene penger på å si at jeg trenger drenering. Men hva slags fagperson kan man spørre? Har ikke peiling på det her. Anonymous poster hash: 7840f...abf

Hei!

Du kan også sjekke byggemetoder på den tiden ditt hus ble bygd.

Hus bygd rundt 1920/30 har jeg forstått er byggteknisk bedre. Vi har feks en kjeller som er fra 1920, det er ingen fukt eller lukt av kjeller hos oss, men rundt huset er det svært godt drenert, riktig planert, og godt vedlikeholdt.

Muren fra 1920 står der solid, men komisk nok et lite tilbygg på ca 20 år der har vi fått fuktskade...

Det skyldes flere ting, men det er for dårlig drenert rundt denne nyere delen.

Hus bygd rundt 50/60 tallet har jeg forstått det slik med at har langt større problemer med fukt i kjellere, de bygde dårligere hus henerelt da, med mer moderne materialer, raskere oppført og billigere.

Jeg har fikset noe av innsiget av vann mot den nye delen, ved å forlenge takrennen ut fra huset under plenen, dette hjalp kjapt,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...