Gå til innhold

Hvorfor ikke gjøre påsken enkel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leste i en avis i påsken at for mange føles påsken enda verre enn julen, hvis man ikke har noen å dra på fest sammen med osv. Jeg syntes det var rart. Er påsken virkelig sånn masse fest og aktiviteter for alle? 

Hjemme hos oss (meg og barna) har vi tradisjon for å ha påskeferien veldig enkel. Vi drar ikke på hytte eller sånt, for jeg har ikke behov for å oppsøke snøen når våren endelig har kommet. Vi slapper av hjemme, tar kanskje små dagsturer hit og dit (svømmehall el.a.), og gjør aktiviteter hjemme som vi ikke har så mye tid til ellers. Maler bilder og leser bøker og går turer. Sånt. Er mest hjemme.

Ikke har vi så veldig avansert mat heller. Pleier lage til god mat på påskeaften og 1.påskedag, og spiser også god Påskemorgen-frokost. 

Vi pleier å gå i kirken 1 dag i løpet av påsken. Vi går også på besøk kanskje1 dag, og har besøk 1 dag, men ikke noen store selskaper noen av stedene, bare vanlig besøk.

Jeg begynner nesten å lure på om vi er helt sære, som tar det som en rolig ferie. Er vi det?

Anonymous poster hash: 44337...115

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg leste i en avis i påsken at for mange føles påsken enda verre enn julen, hvis man ikke har noen å dra på fest sammen med osv. Jeg syntes det var rart. Er påsken virkelig sånn masse fest og aktiviteter for alle? 

Hjemme hos oss (meg og barna) har vi tradisjon for å ha påskeferien veldig enkel. Vi drar ikke på hytte eller sånt, for jeg har ikke behov for å oppsøke snøen når våren endelig har kommet. Vi slapper av hjemme, tar kanskje små dagsturer hit og dit (svømmehall el.a.), og gjør aktiviteter hjemme som vi ikke har så mye tid til ellers. Maler bilder og leser bøker og går turer. Sånt. Er mest hjemme.

Ikke har vi så veldig avansert mat heller. Pleier lage til god mat på påskeaften og 1.påskedag, og spiser også god Påskemorgen-frokost. 

Vi pleier å gå i kirken 1 dag i løpet av påsken. Vi går også på besøk kanskje1 dag, og har besøk 1 dag, men ikke noen store selskaper noen av stedene, bare vanlig besøk.

Jeg begynner nesten å lure på om vi er helt sære, som tar det som en rolig ferie. Er vi det?

Nei, dere er normale. 

Anonymous poster hash: 729c2...edb

Julefeiring er litt leit for meg, det føles ensomt bare oss fire i kjernefamilien. Påsken føler jeg ikke likt angående. Har hatt besøk en dag og skal vel ha litt vennebesøk i neste uke (lang skoleferie her), men ellers koser vi oss hjemme og slapper av. Så ja, enig med deg :)

Påskefest? Nei det slipper jeg heldigvis :-)

Vi er alltid hjemme i påsken. Har ingen tradisjon for fjellet eller hytte å dra til.  

Nyter lange deilige fridager, og når det nå også er fint vær her hjemme, blir det litt vårforberedelser i hagen og bok på terrassen.

I kveld skal vi ha lammestek, vi fire i kjernefamilien. 

Synes forresten at deres påske høres helt super ut.   

Her står det følgende:

"Mens mytene om at påskeferier og påskefjell er noe som angår alle, er faktum at 85% av den norske befolkningen (mellom 16 og 79 år) har hjemmepåske, det vil si tilbringer påskeferien hjemme."

http://no.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5skeferie

Annonse

Tar alltid påsken med ro uten for mye stress og styr. Setter frem noen få påskekyllinger, fyller påskeeggene - og holder oss i hjemmeområdet. Har et par skikkelig gode middager i løpet av påska, men mat må man jo ha uansett. I dag er det pinnekjøtt på menyen.

Gjest Ladytron

Jeg har aldri hatt noen tradisjon for å markere påsken, utenom kanskje litt ekstra godteri på påskeaften. Er jo også godt med noen fridager og hvis man gidder kan man gjerne sette av litt mer tid enn vanlig til matlaging.

Tenkte på det at jeg har egentlig aldri opplevd påsken som en vond tid. Selv om jeg ikke alltid har hatt så mange folk rundt meg så har jeg ikke kjent på noen spesiell ensomhet eller lengsel etter å gjøre så mye.

Det er kanskje verre for folk som har mange tradisjoner og forventninger knyttet til påsken. For de som opplever å bli sittende hjemme likevel, uten noe spesielt å gjøre og så mange å snakke med.

Annonse

Madelenemie

Hei!

Jeg leste det samme.

Jeg trodde også julen var tyngst for de som er alene og ensomme.

Vi gjør det jeg trodde var vanlig til påske, pynter, spiser ekstra god mat, lange frokoster, ski og hyttetur.

Jeg liker ha de siste dagene av påsken hjemme, da er nærmest hele nabolaget tomt for mennesker...

Og det er deilig:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...