Gå til innhold

Begravelse - hvilke alternativer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke alternativer har man når man stuper, eller helst, hvilke alternativer kan man velge før man stuper? For meg er fremstår det som et totalt hykleri å begraves i  vigslet jord. Det fremstår for meg som det rene vannvidd, selv om det meg egentlig kanskje bør være likegyldig. Har ingen tro på en "menneskeskapt Gud eller frelser". Så for min del kan jeg like godt brennes på et St. Hansbål - om det passer med tiden - og ferdig med det. Det jeg lurer på er om vi egentlig har noe valg her i landet?

Anonymous poster hash: 65903...871
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405011-begravelse-hvilke-alternativer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 90-tallet ble det lovlig å bli kremert og spre asken etterpå, i stedet for å sette urnen på en kirkegård. Bare la dine nærmeste få vite om at du ønsker det, så ordner det seg nok.

Du finner regler for hvor det er lov å spre aske hvis du søker på det.

AnonymBruker

På 90-tallet ble det lovlig å bli kremert og spre asken etterpå, i stedet for å sette urnen på en kirkegård. Bare la dine nærmeste få vite om at du ønsker det, så ordner det seg nok.

Du finner regler for hvor det er lov å spre aske hvis du søker på det.

Takk for info. Men hvorfor må man spre noe som helst? Går det ikke an å skylle det ned i dass, om en ønsker det? Det bør da være opptil en hver enkelt å få spre bioligis - ikke forurensende "avfall" - midt på hardangervidda eller i Atlanteren. Det burde da også være fritt frem på egen eiendom. Det "kirkehykleriet" må det vel faen meg finnes alternativ til. Galskap.

AnonymBruker

Her står det om reglene for askespredning, skrevet av noen som antakelig er enige med deg i mye:

http://www.human.no/Seremonier/Humanistisk-gravferd/Askespredning/

Grunnen til at askespredning ikke tillates hvor-som-helst er at kroppen kan inneholde metaller som kan forurense. Det kan være slikt som pacemakere, øreimplantater, kunstige organer, kunstige ledd og ikke minst amalganplomber. Amalgan inneholder kvikksølv som er veldig forurensende. Å brenne kvikksølv gir kvikksølvdamp som er mye verre for naturen enn kvikksølv i flytende form.

Skulle ønske folk brukte hodet i stedet og unnlot askespredning.

Anonymous poster hash: 0f248...7b9

Annonse

AnonymBruker

Grunnen til at askespredning ikke tillates hvor-som-helst er at kroppen kan inneholde metaller som kan forurense. Det kan være slikt som pacemakere, øreimplantater, kunstige organer, kunstige ledd og ikke minst amalganplomber. Amalgan inneholder kvikksølv som er veldig forurensende. Å brenne kvikksølv gir kvikksølvdamp som er mye verre for naturen enn kvikksølv i flytende form.

Skulle ønske folk brukte hodet i stedet og unnlot askespredning.

Godt poeng det med miljøgifter selvsagt. Men miljøgiftene havner vel i jorda etterhvertt om man graves ned på kirkegården også. Egentlig skulle man først vært innom en obligatorisk runde på en miljøstasjon for utplukking av miljøfarlig avfall

Grunnen til at askespredning ikke tillates hvor-som-helst er at kroppen kan inneholde metaller som kan forurense. Det kan være slikt som pacemakere, øreimplantater, kunstige organer, kunstige ledd og ikke minst amalganplomber. Amalgan inneholder kvikksølv som er veldig forurensende. Å brenne kvikksølv gir kvikksølvdamp som er mye verre for naturen enn kvikksølv i flytende form. Skulle ønske folk brukte hodet i stedet og unnlot askespredning. Anonymous poster hash: 0f248...7b9

slike ting fjernes før asken blir pulverisert og lagt i en forseglet krukke eller urne.

Hvilke alternativer har man når man stuper, eller helst, hvilke alternativer kan man velge før man stuper? For meg er fremstår det som et totalt hykleri å begraves i  vigslet jord. Det fremstår for meg som det rene vannvidd, selv om det meg egentlig kanskje bør være likegyldig. Har ingen tro på en "menneskeskapt Gud eller frelser". Så for min del kan jeg like godt brennes på et St. Hansbål - om det passer med tiden - og ferdig med det. Det jeg lurer på er om vi egentlig har noe valg her i landet? Anonymous poster hash: 65903...871

Gravplasser er det kommunens oppgave å bekoste og holde vedlike.

AnonymBruker

slike ting fjernes før asken blir pulverisert og lagt i en forseglet krukke eller urne.

Det som blir fjernet, blir fjernet først etter forbrenning. Ikke alle slike materialer finnes igjen i asken. Ikke alle implantater fjernes. Elektroniske implantater inneholder også plaststoffer (som isolasjon til ledninger) og en del andre materialer som brennes opp, og spres med røyken fra krematoriene. Amalganfyllinger fjernes ikke før forbrenning.

Det som blir fjernet, blir fjernet først etter forbrenning. Ikke alle slike materialer finnes igjen i asken. Ikke alle implantater fjernes. Elektroniske implantater inneholder også plaststoffer (som isolasjon til ledninger) og en del andre materialer som brennes opp, og spres med røyken fra krematoriene. Amalgamfyllinger fjernes ikke før forbrenning.

Men diskusjonen her dreide seg om hvorvidt askespredning var forurensende, ikke kremasjon i seg selv.  Det er ulemper ved kistebegravelse også.

Pacemakere skal egentlig fjernes, men det er mer komplisert å fjerne den nyere typen, derfor slurves det en del.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...