Gå til innhold

Mobiltelefon til 11-åring

Anbefalte innlegg

mariaflyfly

Siden jeg åpenbart er den mest onde og slemme moren i hele verden, ser jeg meg nødt til å finne ut om jeg er den eneste som mener at 11-åringer ikke trenger en ny iPhone.

Hva slags telefon har ungene deres? Guttungen er 16 og har aldri fått noen ny telefon i hele sitt liv. Han har riktignok arvet mine, men de har vært godt brukt. Da han fylte 15, fikk han min litt over ett år gamle telefon og var lykkelig. 

Datra er i det relativt ufyselige hjørnet om dagen. Hennes telefon er i ferd med å knele, og jeg har tilbudt henne en gammel iPhone 4 etter ei venninne av meg. Et så skandaløst tilbud kan hun selvfølgelig umulig slå til på, og dermed er det ingen ny telefon på gang heller.

Flertallsargumentasjon har jeg ikke tenkt å bite på, moralprekner om bærekraftighet og at ikke alle har råd til å hive seg på det dyreste, biter ikke på henne. Jeg er så lei!

Hva gjør dere andre egentlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405046-mobiltelefon-til-11-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

11

• AnonymBruker

6

• mariaflyfly

5

• Madelenemie

5

Gjest Gargamel

Hun kan betale selv. En ny IPhone er et luksusprodukt. Det finnes nye smarttelefoner som for praktiske formål er like bra til en brøkdel av prisen.

Luksusprodukter har man ikke krav på, verken som voksen eller barn. Det er noe man kan unne seg etter hardt arbeid og/eller hard prioritering og sparing.

Annonse

Bokormen123

Så du mener det er naturlig at jeg skal spytte i 3-4 laken?

Ja, egentlig... Du spør jo hva andre gjør... Vi har kjøpt nye telefoner. 

Det er mulig å inngå avtaler om finansieringen - barnet kan være med å betale telefonen, man kan kjøpe telefon med binding = lavere salgspris (der og da), kan kjøre konstadskontroll på slike abonnementer...

mariaflyfly

Ja, egentlig... Du spør jo hva andre gjør... Vi har kjøpt nye telefoner.

Det er mulig å inngå avtaler om finansieringen - barnet kan være med å betale telefonen, man kan kjøpe telefon med binding = lavere salgspris (der og da), kan kjøre konstadskontroll på slike abonnementer...

Ja, det kan man selvfølgelig. Men jeg tenker også litt om hvilke signaler man sender ut når man sier det ok at ungen bruker tusenlapper på ny telefon. Det er jo ikke så kjempeok i mine øyne.

Bokormen123

Ja, det kan man selvfølgelig. Men jeg tenker også litt om hvilke signaler man sender ut når man sier det ok at ungen bruker tusenlapper på ny telefon. Det er jo ikke så kjempeok i mine øyne.

Men da spiller det jo ingen rolle hva andre mener. Jeg respekterer at andre mener noe annet enn meg, men igjen - du spurte hva vi andre gjør. Da må du velge å ta kampen med 11-åringen, og la henne bli sur/sint/survete - all ære til prinsipper.

mariaflyfly

Men da spiller det jo ingen rolle hva andre mener. Jeg respekterer at andre mener noe annet enn meg, men igjen - du spurte hva vi andre gjør. Da må du velge å ta kampen med 11-åringen, og la henne bli sur/sint/survete - all ære til prinsipper.

Fair enough. Mulig det bekrefter at jeg er ei drittkjerring når det kommer til dette, men det lever jeg fint med.

Bokormen123

Fair enough. Mulig det bekrefter at jeg er ei drittkjerring når det kommer til dette, men det lever jeg fint med.

Er man ikke ei drittkjerring i forhold til en 11-åring uansett da? Det er nok en feiloppfatning at vi skal være venner med våre barn hele tiden. :P

Mine på 11 og 13 har begge iPhone 4. De overtok våre (foreldrenes) da vi fikk nye fra jobben. Eldstemann ødela sin, da kjøpte jeg en ny 4'er på finn.no, som han betalte halvparten av selv.

Eldstemann ønsker seg veldig 6'ern, og det er utelukket at han får det av oss, selv om det er til jul eller bursdag. Kunne til nød finne på å kjøpe så dyr gave, men ikke så dyr telefon. Han har nå antyde at han ønsker å bruke sparepengene sine (har omtrent akkurat så mye), og jeg har veldig lyst til å nekte ham det, men er usikker på om jeg kan....det kan jeg vel egentlig ikke. Problemet er jo at han er skjødesløs med ting og gjerne mister den i bakken, og det er mye tyverier av de fineste telefonene. Men det ville jo være lærdom i det og.

påskelilje

Vår minste fikk først en arvemobil av broren da hun var 9,5 år. Til 10-års dagen fikk hun ny Samsung Galaxy 3 - husker ikke nå hva vi betalte for den, men den var satt kraftig ned - det var vel da den nye modellen kom. Alle våre har fått ny mobil til tiårsdagen, men de to eldste har betalt store deler av den neste mobilen sin selv.

Annonse

Selvsagt behøver de ikke iPhone; om en rent ut snakker om behov (dvs. til å ringe og sende meldinger, som vel er primærbehovene her) holder det vel med en Nokia tastetelefon til 299 kr.

Våre barn ville nok heller hatt nye Samsung Galaxy enn de gamle iPhonene de har, selv om nyeste iPhone nok står øverst på ønskelisten. Imidlertid har vi bare Mac og iPhone i familien, og det er veldig kjekt at alle kjører samme system. I tillegg har barna altså arvet våre gamle telefoner, og ikke fått nye. Tror mange har det omtrent som hos oss.

Min attenåring fikk en Nokia windowstelefon som jeg fant på tilbud til 499.  Han ble superhappy etter å ha bare fått gamle telefoner gjennom årene.  Hva mener folk med å betale sjøl?  Min går på skolen og de eneste pengene han får er fra meg   Hvem andre skulle sponse ham?  Søsknene hans?  De har ofte gitt sine gamle til ham gjennom årene.

@Dorthe:

Med å betale selv menes å tappe sparekontoen. Mine barn har satt penger de har fått til bursdager og jul + tjent på enkelte småjobber inn på konto. Dette ønsker de nå å bruke på nye iPhone, og det synes jeg er sløseri, særlig tatt i betraktning deres begrensede evne til å ta godt vare på den.

Eldstemann på 16 brukte sine surt opptjente penger på en iPhone 6, jeg hadde aldri kjøpt han en så dyr telefon. Han fikk 1000 kroner av meg, og 1000 kroner fra faren, omtrent det vi ville lagt i en ny mobil til han om vi skulle kjøpt en. (Jadda vet at jeg har enda dyrere selv, men jeg har lagt av penger til den i to år før jeg investerte i den). Yngstemann på 14 arvet min iPhone 5 da han var 13 og jeg kjøpte ny. Han var godt fornøyd med å arve og er superfornøyd med å endelig ha iPhone.

Har tidligere kjøpt nye telefoner til gutta, men det har vært billigere Android eller WindowsPhone 8-mobiler. En helt ny telefon trenger ikke koste mange tusen, men da får man heller ikke iPhone om det er det jenta på død og liv ønsker seg.

Problemet er jo at han er skjødesløs med ting og gjerne mister den i bakken, 

Det var argumentet mitt imot da eldstemann ville bruke så mye penger på en iPhone 6, han har knust hver eneste mobil han noen gang har hatt. Om det har skjedd et mirakel eller ikke vet jeg ikke, men han har nå hatt mobilen sin i omtrent 5 måneder uten at den har fått en eneste skramme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...