Gå til innhold

Mobiltelefon til 11-åring

Anbefalte innlegg

Hva mener folk med å betale sjøl?  Min går på skolen og de eneste pengene han får er fra meg   Hvem andre skulle sponse ham?  Søsknene hans?  De har ofte gitt sine gamle til ham gjennom årene.

Eldstemann har jobb i tillegg til skolen, og de pengene kan han selvfølgelig bruke til det han vil.

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

11

• AnonymBruker

6

• mariaflyfly

5

• Madelenemie

5

Min jobber fysisk ganske hardt på skolen hver dag fra 8-16 så han orker ikke å jobbe ekstra samtidig som han skal gjøre lekser. Å jobbe som bygningsarbeider er ingen spøk ;)

Sant det. Er ikke alle som kan ha jobb utenom, og da blir det som du sier foreldrene som sponser dem økonomisk.

Min går på idrettslinje, det er også ganske fysisk krevende. I tillegg trener han mye på ettermiddager. Men han har jobber i helgene, og i hele fjor sommer.

AnonymBruker

Jeg syns det er en ukultur at så unge skal ha tilgang til det frie internett via sin mobil. I den alderen skal man fortsatt ha voksenstyring, Mine barn på 8 og 12 har knappetelefoner (men i form likner de iphone), med mange spill, kamera osv, men uten internett. Jeg mener at det er viktig at voksne bremser på denne utviklingen. Mobiltelefon med sms-funksjon er viktig slik at de lettere kan avtale med venner osv, og ikke minst av vi kan nå hverandre.

Anonymous poster hash: bccf7...b56

Jeg er helt på din linje her, Flyfly. :) Aldri i verden om jeg betaler så mye for en telefon til ungene, til tross for at de stort sett har tatt godt vare på sine mobiler. Dvs. guttungen hoppa i vannet med mobilen i lomma i fjor sommer og måtte punge ut for en ny selv for penger han tjente på å jobbe for faren en del den sommeren. *hehe*

Både jentungen, bonusmora og jeg har en Samsung ettellerannet til rundt 1500,- uten binding og guttungen sin kostet kanskje noen hundrelapper mer. Holder i lange baner for oss. Det hadde ikke vært aktuelt å kjøpe en særlig dyrere telefon til meg selv en gang. Ungene sier dessuten at mange på skolen som har iphone har mobiler med sprukket glass, de sprekker visstnok veldig lett om de får en kakk eller to.

Mine barn på 8 og 12 har knappetelefoner (men i form likner de iphone), med mange spill, kamera osv, men uten internett. 

Anonymous poster hash: bccf7...b56

Wow, finnes det telefoner uten internett? Selv før jeg fikk min første iPhone hadde jeg internett på i alle fall de to-tre mobilene jeg hadde før jeg gikk over til smarttelefon. Både på Symbian og Sony Ericsson sine mobiler var det en smal sak å komme seg på nett. Og dette var for 7 år siden.

Annonse

AnonymBruker

Wow, finnes det telefoner uten internett? Selv før jeg fikk min første iPhone hadde jeg internett på i alle fall de to-tre mobilene jeg hadde før jeg gikk over til smarttelefon. Både på Symbian og Sony Ericsson sine mobiler var det en smal sak å komme seg på nett. Og dette var for 7 år siden.

Hva skal man med internett på telefon? Det bruker jeg aldri. Bare tull.

Anonymous poster hash: 4efb4...cb4

Ungene sier dessuten at mange på skolen som har iphone har mobiler med sprukket glass, de sprekker visstnok veldig lett om de får en kakk eller to.

Nå er det en gang sånn at en mobil med glass på skjermen faktisk kan bli knust. Også en billigere telefon kan få sprekk i skjermen og bli knust om den ramler ned på rette underlaget.

Hva skal man med internett på telefon? Det bruker jeg aldri. Bare tull.

Hvorfor ha telefon i det hele tatt? :P

Syns det er kjempepraktisk med internett på telefonen. Da har jeg mail, aviser og Wikipedia i tilfelle diskusjoner med meg til enhver tid. Supert.

Nå er det en gang sånn at en mobil med glass på skjermen faktisk kan bli knust. Også en billigere telefon kan få sprekk i skjermen og bli knust om den ramler ned på rette underlaget.

Jeg tror faktisk min Samsung har sterkere glass enn iPhonene...jeg mister den i bakken, hardt, stadig vekk - nå gjennom over tre år... Har jo en liten bumper på, men ikke noe voldsomme saker. Siden den ser ut til å være robust, er jeg jo enda mindre forsiktig med den enn de fleste med ny telefon ;)

En annen ting jeg liker med den er stavekontrollen - den foreslår fornuftige ting hver gang, kan umulig bli slike horrible misforståelser med den som man ofte ser eksempler på med andre telefoner...litt mer kjedelig, da, men :-)

hvilke signaler man sender ut når man sier det ok at ungen bruker tusenlapper på ny telefon. Det er jo ikke så kjempeok i mine øyne.

Enig. Jeg bruker ikke så mye på telefon til meg selv en gang. Holder meg til billigste smarttelefonene, rundt 1000-lappen, syns det får være greit nok.

AnonymBruker

Hvorfor ha telefon i det hele tatt? :P

For å snakke? 

Syns det er kjempepraktisk med internett på telefonen. Da har jeg mail, aviser og Wikipedia i tilfelle diskusjoner med meg til enhver tid. Supert.

Orker ikke slikt på en bitte liten skjerm. Og blir bare sliten av å være online hele tiden.

Madelenemie

Siden jeg åpenbart er den mest onde og slemme moren i hele verden, ser jeg meg nødt til å finne ut om jeg er den eneste som mener at 11-åringer ikke trenger en ny iPhone.

Hva slags telefon har ungene deres? Guttungen er 16 og har aldri fått noen ny telefon i hele sitt liv. Han har riktignok arvet mine, men de har vært godt brukt. Da han fylte 15, fikk han min litt over ett år gamle telefon og var lykkelig. 

Datra er i det relativt ufyselige hjørnet om dagen. Hennes telefon er i ferd med å knele, og jeg har tilbudt henne en gammel iPhone 4 etter ei venninne av meg. Et så skandaløst tilbud kan hun selvfølgelig umulig slå til på, og dermed er det ingen ny telefon på gang heller.

Flertallsargumentasjon har jeg ikke tenkt å bite på, moralprekner om bærekraftighet og at ikke alle har råd til å hive seg på det dyreste, biter ikke på henne. Jeg er så lei!

Hva gjør dere andre egentlig?

Hei!

Jeg syns det er viktigere at barna har de nyeste og beste telefonene, så her i huset, arver jeg etter barna.

Det er langt viktigere for dem enn meg, de bruker mobilene mer enn meg, er mer på sosiale medier, instagram osv...

Jeg har klart meg bra med arvede helt ok mobiler, bare det er smartphone, sånn at jeg får nett tilgang.

kalender systemer og kan synkronsere med PC er det ok.

Man får heller som voksen gå foran som et godt forbrukseksempel:-)

Barna bruker dem også mye på skolen, surfing når de jobber med gruppearbeide, paralelt som på PC,

De er ganske avhengig av nettilgang og det er både sosialt, praktisk og en viktig del av hverdagen vår på en positiv måte.

De har alt fra iphone til samsung, det avhenger av ønsker og tilbud.

Annonse

I forhold til en 27" widescreen er den liten.

Men jaggu sliter du om du skal ta med deg en 27" widescreen rundt omkring. :P

27" bruker jeg stort sett til bilderedigering og webdesign, og til lite annet.

Hei!

Jeg syns det er viktigere at barna har de nyeste og beste telefonene, så her i huset, arver jeg etter barna.

Det er langt viktigere for dem enn meg, de bruker mobilene mer enn meg, er mer på sosiale medier, instagram osv...

Barna bruker dem også mye på skolen, surfing når de jobber med gruppearbeide, paralelt som på PC,

De er ganske avhengig av nettilgang og det er både sosialt, praktisk og en viktig del av hverdagen vår på en positiv måte.

Det var en forfriskende vinkling, og når jeg tenker meg om er jeg enig. 

Gjest Gargamel

Jeg synes nok fortsatt ikke det er "viktig " å ha en IPhone 6 fremfor Huawei til en brøkdel av prisen. Begge telefonene gjør det samme. IPhone hr bedre skjerm og kamera men jeg tror neppe forskjellen vil slå ut på karakterene. Det er også en viktig lærdom å måtte jobbe eller spare for å oppnå noe.

AnonymBruker

Hei!

Jeg har klart meg bra med arvede helt ok mobiler, bare det er smartphone, sånn at jeg får nett tilgang.

kalender systemer og kan synkronsere med PC er det ok.

Man får heller som voksen gå foran som et godt forbrukseksempel:-)

De har alt fra iphone til samsung, det avhenger av ønsker og tilbud.

Det er ikke alle som har råd til slikt. Og jeg syns det er å skjemme bort barna. En billigtelefon gjør samme nytten.

Anonymous poster hash: 4fd43...466

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...