Gå til innhold

Operasjon sjølvdisiplin

Anbefalte innlegg

Gode tips fra Agnes Ravatn.   Dette trengte jeg nå.

"No skal det nemleg dreie seg om noko av det vanskelegaste og verste som finst: å stå imot spontane, destruktive freistingar, i arbeid mot rikare mål å trå. Kvifor er tanken på omgåande tilfredsstilling så vanskeleg å stå imot, når ein både inst inne og ytst ute veit betre? Anten det dreier seg om føremålslaus surfing på nettet mens oppgåvene tårnar seg opp, å la oppvasken stå i håp om at han plutseleg skal forsvinne, eller for å ta eit døme frå mi eiga livssoge: la vere å betale skatt? Årsaka er ganske grei: Menneske er generelt ikkje særleg flinke til å tenke langsiktig. Grunnen til det igjen er som vanleg å finne hundretusenvis av år tilbake, då me stort sett gjekk rundt og tenkte på éin ting: neste måltid."

(Dette er en del av innledningen.  Tipsene finnes inne i teksten det linkes til.)

http://psykologisk.no/2015/02/operasjon-sjolvdisiplin/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405053-operasjon-sj%C3%B8lvdisiplin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Veldig godt skrevet! Lurt å være så konkret som å vente 10 minutter før en evt gir etter for fristelsene.

Jeg har blitt flinkere til å la mobilen ligge når det plinger inn en melding eller en FB-oppdatering, og også la den vente når den ringer og jeg er opptatt med å snakke med noen. Men FB-scrolling, nyhetslesing DOL-ing osv når jeg absolutt burde gjøre noe annet - der har jeg stort forbedringspotensiale!

Det må godteri virker også. Først punkt er å la være å kjøpe noe. Hvis jeg har kjøpt noe, må det ikke settes frem.

Interessant det med at verdien av det vi mister er større enn verdien av tilsvarende gevinst. Har ikke tenkt på det, men tror det stemmer. Skal prøve dette ut mer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...