Gå til innhold

Er DOL blitt er kjerring-forum?

25 stemmer

1. 1. Har DOL utviklet seg til å bli et kjerring-forum?

• Ja
      21
    • Nei
      4

Anbefalte innlegg

Internett er bra på kunnskap og fakta, men her har også DOL en stor feil. Det blir presentert ting som fakta som det foreligger faglige uenigheter omkring.

Anonymous poster hash: fc1a7...636

Mener du fra NHD eller oss andre? Ingen tror vel at det som kommer fra en anonym person på nett, er noen ubestridt sannhet.

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

41

• laban

5

• Madelenemie

3

• frosken

2

AnonymBruker

Mener du fra NHD eller oss andre? Ingen tror vel at det som kommer fra en anonym person på nett, er noen ubestridt sannhet.

Jeg snakker om NHD ja, den faglige "autoritet". Han fremstiller ting som de er "sannhet", når det egentlig er faglige uenigheter. Da kan det ikke sies å være et god kunnskapsformidling.

Jeg snakker om NHD ja, den faglige "autoritet". Han fremstiller ting som de er "sannhet", når det egentlig er faglige uenigheter. Da kan det ikke sies å være et god kunnskapsformidling.

Nå leser ikke jeg alle svarene hans, for jeg lider ikke av noe som helst, men jeg har ikke inntrykk av at han prøver å gå inn som brukernes behandler. Jeg har lest mange ganger at han tar forbehold og avviser spørsmål pga. for lite informasjon.

Derimot har jeg sett flere tilfeller der brukere nesten trygler ham om å ta behandlerrollen.

AnonymBruker

Nå leser ikke jeg alle svarene hans, for jeg lider ikke av noe som helst, men jeg har ikke inntrykk av at han prøver å gå inn som brukernes behandler. Jeg har lest mange ganger at han tar forbehold og avviser spørsmål pga. for lite informasjon.

Derimot har jeg sett flere tilfeller der brukere nesten trygler ham om å ta behandlerrollen.

Nå så jeg ikke det var NHD som inntok behandlerrollen.

Nå sa jeg ikke det var NHD som inntok behandlerrollen.

Hæ? Hele min diskusjon med deg startet jo (på forrige side) med at du skrev at det var feil at noen andre inntok behandlerrollen. Da trodde jeg du mente de andre som gir råd (frosken & co), men du vred det over på at noen tror de vet sannheten, og til slutt fikk jeg ut av deg at du mente NHD.

Eller er du en annen anonym enn den på forrige side?

Beklager, men jeg orker ikke diskutere med noen som vrir seg unna eller skifter tema hele tiden. Det er sikkert greit at vi har forskjellig syn på dette.

AnonymBruker

Hæ? Hele min diskusjon med deg startet jo (på forrige side) med at du skrev at det var feil at noen andre inntok behandlerrollen. Da trodde jeg du mente de andre som gir råd (frosken & co), men du vred det over på at noen tror de vet sannheten, og til slutt fikk jeg ut av deg at du mente NHD.

Eller er du en annen anonym enn den på forrige side?

Beklager, men jeg orker ikke diskutere med noen som vrir seg unna eller skifter tema hele tiden. Det er sikkert greit at vi har forskjellig syn på dette.

Dette er beskyldninger uten rot i virkeligheten.

1. Mange påtar seg behandlerrollen

2. NHD fremstiller hans faglige syn som det skulle være selvinnlysende sannheter

Begge grupper føler de kan "se" hvem forumbrukere er, via tekst.

Annonse

Dette er beskyldninger uten rot i virkeligheten.

1. Mange påtar seg behandlerrollen

2. NHD fremstiller hans faglige syn som det skulle være selvinnlysende sannheter

Begge grupper føler de kan "se" hvem forumbrukere er, via tekst.

Det finnes ulike syn på hva som kan gjøre dol til et forum verdt å bruke tid på. Hva anser du som verdifullt?

AnonymBruker

Det finnes ulike syn på hva som kan gjøre dol til et forum verdt å bruke tid på. Hva anser du som verdifullt?

Hva med å holde seg saklig, og ikke ty til personfokus? Argumentene mine er gyldige uansett hva jeg måtte finne på å besvare dette med.

Hva med å holde seg saklig, og ikke ty til personfokus? Argumentene mine er gyldige uansett hva jeg måtte finne på å besvare dette med.

Tja, jeg vet ikke hva slags gyldighetskriterier du forholder deg til  eller hva du mener med personfokus i denne sammenhengen?

I en diskusjon om dette forumet, så anser jeg det som relevant å spørre aktive brukere hva de selv mener kan gjøre forumet til et bra forum. Mer generelt så tar jo ofte folk opp svært personlige temaer her inn, og da vil det jo være rimelig at trådene får et visst "personfokus".

AnonymBruker

Tja, jeg vet ikke hva slags gyldighetskriterier du forholder deg til  eller hva du mener med personfokus i denne sammenhengen?

I en diskusjon om dette forumet, så anser jeg det som relevant å spørre aktive brukere hva de selv mener kan gjøre forumet til et bra forum. Mer generelt så tar jo ofte folk opp svært personlige temaer her inn, og da vil det jo være rimelig at trådene får et visst "personfokus".

Hva med å besvare argumentene, i stedet for å dreie fokuset over på noe helt annet?

"1. Mange påtar seg behandlerrollen

Begge grupper føler de kan "se" hvem forumbrukere er, via tekst."

Hva med å besvare argumentene, i stedet for å dreie fokuset over på noe helt annet?

"1. Mange påtar seg behandlerrollen

Begge grupper føler de kan "se" hvem forumbrukere er, via tekst."

Slenger meg bare på her jeg, uten videre å hal lest tråden.

1- Ja, sikkert

2- Aner ikke.

2 B) NHD har vel ikke noe behov for å gjette forumbruker ut fra tekst, da han sikkert han innsyn i IP tracking. En person er heller ikke en gruppe, meg bekjent. Jeg er selv supergod på å komme med behandlertilbud siden jeg kan innmary mye om alt, så jeg er sikkert i gruppe 1, men jeg har ikke filla snøring på hvem anonym1 og anonym2 er, jeg driter i det og gidder ikke gjette en gang. Så kanskje jeg er gruppe 3- de som er supersmarte, kan alt, vet alt, men blåser i hvem du er.

AnonymBruker

Dette er beskyldninger uten rot i virkeligheten. 1. Mange påtar seg behandlerrollen2. NHD fremstiller hans faglige syn som det skulle være selvinnlysende sannheter Begge grupper føler de kan "se" hvem forumbrukere er, via tekst. Anonymous poster hash: fc1a7...636

På det siste du skriver her er jeg enig i at ingen kan se hvem forumbrukeren er via tekst. Men det er heller ikke alltid en behandler vet nok om pasienten. Selv tror jeg at jeg har klart å få frem mye mer av min syke side her på dol enn jeg har klart å få frem hos behandler. Selv om jeg har prøvd å si alt til behandler. Her har jeg skrevet når jeg har det veldig vondt. Men dol har sett mindre av min friske side. Enten det er et nettforum eller hos en behandler som ser deg, så er det hvor mye du får frem som har betydning.

Anonymous poster hash: c1a0f...78f

Slenger meg bare på her jeg, uten videre å hal lest tråden.

1- Ja, sikkert

2- Aner ikke.

2 B) NHD har vel ikke noe behov for å gjette forumbruker ut fra tekst, da han sikkert han innsyn i IP tracking. En person er heller ikke en gruppe, meg bekjent. Jeg er selv supergod på å komme med behandlertilbud siden jeg kan innmary mye om alt, så jeg er sikkert i gruppe 1, men jeg har ikke filla snøring på hvem anonym1 og anonym2 er, jeg driter i det og gidder ikke gjette en gang. Så kanskje jeg er gruppe 3- de som er supersmarte, kan alt, vet alt, men blåser i hvem du er.

jeg slenger meg med i gruppe 3 :-)

jeg vet heller ikke hvem noen er her inne basert på tekst, anonym eller ikke, og ikke bryr jeg meg om det heller.:-)

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har flere ganger klargjort mitt faglige utgangspunkt for svar, men kan gjerne gjenta det.

Mitt utgangspunkt er nasjonale og internasjonale behandlingsretningslinjer. Et eksempel på en slik er NICE

https://www.nice.org.uk/guidance

Dette er ikke "sannheten", men det er etter min og det offisielle helsenorge sin mening det beste og sikreste vi vet.

Det finnes mange behandlere som er uenige også i dette, men inntil de kan vise til forskning som underbygger deres syn, blir deres anbefalinger ikke inntatt i slike retningslinjer.

Om en kjenner Joker, kan en si at min anbefaling hvis du får 7 er å gå ned. Det er ikke "sannheten", men det er den beste anbefaling.

Når jeg gir anbefalinger som kun er basert på egen kompetanse og i motsetning til offisielle anbefalinger, bruker jeg å si fra om dette.

AnonymBruker

Har jeg misforstått noe her?  Jeg trodde at NHD ikke kunne se hvem skrev lenger.  Hvis han har tilgang til IP adresser osv. kan han finne ut mye.

Anonymous poster hash: 1ea28...d4e

Ingen hemmlighet at folk med admin-tilgang kan finne ut IP adressene til forummedlemmer. And so what?

Anonymous poster hash: bb592...186

Gjest Gargamel

Har jeg misforstått noe her? Jeg trodde at NHD ikke kunne se hvem skrev lenger. Hvis han har tilgang til IP adresser osv. kan han finne ut mye.

Selv om det er teoretisk mulig betyr det ikke at det skjer. Tviler på at NHD gidder å leke hacker for å nøste i hvem som er hvem blant anonyme. Nhd har oppmuntret folk til å bruke nick siden han ikke har oversikt over anonyme.

AnonymBruker

jeg er helt sikker på at jeg leste at han ikke hadde admin. tilgang lenger, og derfor oppmuntrer han folk til å bruke nick.  Jeg har ingen tro på at han leker hacker, men synes det er greit å vite om han kan se hvem skriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...