Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse og behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har hørt at kognitiv terapi kan hjelpe, så jeg har spurt om dette.

Har :

Avhengig

EUPF

Unnvikende

(i tillegg til gjentakende dype depresjoner, spiseforstyrrelse og hallusinasjoner (grunnet traume?))

Jeg får kanskje ikke dette. Har ikke fått noen grunn. Jeg vil jobbe med meg selv, men får et nei???

Noe jeg føler kan være til stor hjelp for å komme meg videre...

Jeg prøvde kognitiv terapi noen uker og fikk stor hjelp av den da det sto på, nå er det så og si borte...

Derfor jeg ønsker mer og kanskje mer langvarig behandling

Hvordan skal jeg gå fram for å få dette?

Jeg er tilknyttet DPS, men det er innenfor et psykoseteam og ikke poliklinikken i så måte...

Skal jeg be fastlegen om henvisning til poliklinikken igjen, har ikke vært der siden 08.

Jeg har to personer på dette psykoseteamet jeg forholder meg til og hadde håpet det ikke ble blanda inn enda flere behandlere egentlig...men når de ikke virker til å ville hjelpe meg med det jeg føler kan hjelpe for at jeg skal komme meg videre, vet jeg ikke lenger...

What to do??

Skrevet

Jeg hadde håpet de rundt meg så det samme som meg. Nyttigheten av kognitiv terapi for meg...

Men jeg får vel bare gi opp, kan ikke forvente å bli bra uansett..ikke når de i ene setningen trenger hjelp utenfra for å komme meg videre, samtidig som de sier at den behandlinga jeg ønsker ikke vil bli gitt..

asså, de har ikke sagt endelig nei enda, men når de presiserer at dette er et ønske jeg har- ikke hva jeg vil få, blir jeg litt oppgitt... jeg har jobba med individuell plan for meg selv og satte opp dette som ene behandlinga fra den ene personen, hadde fellesmøte igår, det var da den andre personen sa at det måtte presiseres at det var et ønske jeg hadde, ikke noe som var avgjort...

Lurer litt på om jeg skal gå bak ryggen på henne, spørre denne andre behandleren om han kan hjelpe meg med dette...

hvis han ikke kan det, frister det å gå til fastlegen og komme med problemstillinga...og få en henvisning til DPS poliklinikk...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er trist å lese dette. Kognitiv terapi hadde sikkert hjulpet deg mye.

Skrevet

Vel,

du(NHD) har spurt hvor dette er før(som jeg svarte på pm)...

Jeg har vært i psykiatrien i 10 år nå, fått litt kognitiv terapi, noe jeg burde fått for maaange år siden...men det var bare en kort periode og den behandleren har slutta nå...fått ny behandler...så det er ikke sikkert han driver med sånt...men noe kognitivt retta behandling kan vel ganske mange gi idag...

Nå har jeg outa meg så mye at de som kjenner meg vet hvem jeg er, men det får så være...

Skrevet

Har du noen mulighet for å søke deg til behandling på nytt, og så bruke retten til fritt sykehusvalg?

Skrevet

Det kan hende at de kan gi kognitiv terapi på poliklinikken, men jeg hadde håpet at de to behandlerne jeg hadde var nok...

Jeg skal spørre på nytt til uka...kommer de med sånne svar igjen, kommer jeg vel til å gå til fastlegen for å få henvisning til poliklinikken. Men det betyr at jeg må bli kjent med enda en ny behandler, noe jeg finner vanskelig...

det er ganske lang avstand til neste DPS her, så må prøve de mulighetene som kanskje finnes her først...

Skrevet

Jeg hadde håpet de rundt meg så det samme som meg. Nyttigheten av kognitiv terapi for meg...

Men jeg får vel bare gi opp, kan ikke forvente å bli bra uansett..ikke når de i ene setningen trenger hjelp utenfra for å komme meg videre, samtidig som de sier at den behandlinga jeg ønsker ikke vil bli gitt..

asså, de har ikke sagt endelig nei enda, men når de presiserer at dette er et ønske jeg har- ikke hva jeg vil få, blir jeg litt oppgitt... jeg har jobba med individuell plan for meg selv og satte opp dette som ene behandlinga fra den ene personen, hadde fellesmøte igår, det var da den andre personen sa at det måtte presiseres at det var et ønske jeg hadde, ikke noe som var avgjort...

Lurer litt på om jeg skal gå bak ryggen på henne, spørre denne andre behandleren om han kan hjelpe meg med dette...

hvis han ikke kan det, frister det å gå til fastlegen og komme med problemstillinga...og få en henvisning til DPS poliklinikk...

Det som ble sagt under fellesmøtet, var vel egentlig noe som ofte gjelder når man diskuterer IP. Planen gir jo ikke rettigheter, den skal kun oppsummere det som allerede er avtalt eller formidle ønsker om fremtiden.

Kan du ikke heller etterspørre et ordentlig svar i forhold til ditt ønske i stedet for å begynne å gå bak ryggen på folk?

Skrevet (endret)

Det som ble sagt under fellesmøtet, var vel egentlig noe som ofte gjelder når man diskuterer IP. Planen gir jo ikke rettigheter, den skal kun oppsummere det som allerede er avtalt eller formidle ønsker om fremtiden.

Kan du ikke heller etterspørre et ordentlig svar i forhold til ditt ønske i stedet for å begynne å gå bak ryggen på folk?

Ble sagt litt feil. Hun jeg snakker om var med å lage plan, men hun er vel ikke enig i kognitiv terapi.

Jeg har sagt mitt ønske til henne flere ganger, men får ikke noe svar om det lar seg gjøre eller ikke.

Sorry at jeg skreiv feil...

Joda, jeg skal spørre ordentlig, selv om jeg har gjort det flere ganger allerede. Jeg spør på en ordentlig måte hver gang jeg, men når man ikke får svar, må man jo begynne å tenke i andre baner...

(det var jeg som fikk oppgave å fylle ut planen etter at vi hadde diskutert om hva som skulle stå der)

Endret av Psykojenta
Skrevet

jeg fikk aldri beskjed om å ikke skrive ned terapien...

jaja...jeg får se hva som skjer...

Det er feil å gå bak ryggen på folk, jeg hadde nok kommet til å si noe om det så jeg kunne få en ordentlig diskusjon rundt dette først, men jeg er ikke så tålmodig lenger. Har venta ett par måneder på ordentlig svar nå..

Skrevet (endret)

*Oppdatering*

Jeg tok opp ønsket om kognitiv terapi med den jeg ønsker skal utføre dette, han var veldig villig til å hjelpe meg!

Sånn for ordens skyld. Dette er en lege jeg går til en gang i uka, men er ikke primærbehandler. Han har med medisinene å gjøre i utgangspunktet.

Det er primærbehandler som ikke har villet svare meg på det spørsmålet om kognitiv terapi. Han skal ta en prat med henne om dette.

Og han skulle lese seg litt opp på dette igjen. Han er student så har ikke behandla så mange med KT enda, men det var noe han ville jobbe med når han ble ferdig utdanna.

Jeg er mer enn gjerne "prøvekanin" på dette.

Da ser det ut til at jeg får behandlingen jeg ønsker likevel :D

Og ja, Frosken...jeg har spurt henne ordentlig før jeg gikk til legen der med det. Får fortsatt ikke svar fra henne...

Endret av Psykojenta
Skrevet

Flott å lese psykojenta :-) Handlekraftige mennesker kan vi like!

Skrevet

*Oppdatering*

Jeg tok opp ønsket om kognitiv terapi med den jeg ønsker skal utføre dette, han var veldig villig til å hjelpe meg!

Sånn for ordens skyld. Dette er en lege jeg går til en gang i uka, men er ikke primærbehandler. Han har med medisinene å gjøre i utgangspunktet.

Det er primærbehandler som ikke har villet svare meg på det spørsmålet om kognitiv terapi. Han skal ta en prat med henne om dette.

Og han skulle lese seg litt opp på dette igjen. Han er student så har ikke behandla så mange med KT enda, men det var noe han ville jobbe med når han ble ferdig utdanna.

Jeg er mer enn gjerne "prøvekanin" på dette.

Da ser det ut til at jeg får behandlingen jeg ønsker likevel :D

Og ja, Frosken...jeg har spurt henne ordentlig før jeg gikk til legen der med det. Får fortsatt ikke svar fra henne...

Så bra at du både tydelig formidler ditt ønske om behandlingsform - og at det ser ut som om du vil få ditt ønske innvilget:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...