Gå til innhold

Egg og kolestrol

Gjest Eric1

Anbefalte innlegg

Jeg leser på www.egg.no at egg ikke er farlig med tanke på kolestrolet i blodet. Stemmer dette? Hvis jeg spiser f.eks. 4 egg daglig, kan dette være skadelig / føre til økt kolestrol? Jeg er mann, ung og tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om du er tynn,kan du alikevel ha høyt kolesterol,noe som har med fett å gjøre altså.

En person kan med andre ord være tynn,slank,men alikevell være "feit" på innsiden,om du skjønner.

Altså,du kan ikke være trygg på at du ikke får problemer med kolesterolet fordi du er tynn.

Men så er det jo også avhengig av kosten ellers og da.

Bare egg i seg selv,skal det vel ganske mye til vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Eric1,

Kolesterol i mat vil også øke blodkolesterolet, selv om det ikke er til samme grad som mettet fett. 4 egg daglig gir ca 880 mg kolesterol. Det er anbefalt å ikke ha et inntak over 300 mg. 880 mg kan øke blodkolesterolet med nesten 1 mmol/L.

The American Heart Association, den offisielle hjerteforeningen i USA, anbefaler å holde egg-inntaket til ikke mer enn 3-4 egg i uken. Andre har sagt 7 i uken. Jeg vil derfor si at du ikke bør spise mer enn 1 egg om dagen. Det er ingen restriksjoner på inntaket av eggehviter, så du kan jo fjerne 3 av plommene på de 4 eggene.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er ikke så ille for kolesterolen som ryktene skal ha det til. Grunnen er at man i dyreforsøk har benyttet _eggepulver_ og ikke ferske egg. Eggepulveret er herdet fett som ikke er bra for kolesterolet (eller - det er bra for kolesterolet men ikke for deg, skjønner?) Egg er ikke så ille, det. Fire egg om dagen høres vel litt i overkant ut. Men se altså opp for eggepulver, det finnes i en hel masse ferdigmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...