YoplaitDouble Skrevet 21. april 2015 Skrevet 21. april 2015 (endret) Er det slik st betablokker må seponeres gradvis når denne har vært brukt mot angstrelaterte plager, eller kan slikt stoppes cold turkey når det ikke er brukt pga. fysiske årsaker? Jeg hadde en diskusjon med en farmasøyt for en liten stund tilbake, og der ble jeg fortalt at når Pranolol bare er tatt pga psykiske årsaker er både kombinasjon med Ibux og seponering cold turkey ufarlig. Stemmer dette? Dosen er ca 100mg per dag i ca 8 måneder. Andre steder jeg har lest på er det visst "livsfarlig" å avslutte cold turkey. Endret 21. april 2015 av YoplaitDouble 0 Siter
ISW Skrevet 21. april 2015 Skrevet 21. april 2015 Ville trappet litt gradvis ned pga at beta-reseptorene kan ha blitt litt sensitive for stimulering pga betablokkaden. Dette er i hovedsak et problem for de som tar betablokkere mot enten høyt blodtrykk, angina eller hjerterytmeforstyrrelser. Du har jo ingen av disse (foruten litt ekstraslag) og det du vil oppleve ved bråseponering er muligens litt mer hjertebank, sterkere fysiske angstsymptomer og forbigående noe høyere blodtrykk. Men det er jo liten vits i å utsette seg for dette hvis det kan unngås via gradvis nedtrapping? 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 21. april 2015 Forfatter Skrevet 21. april 2015 Ja, da er det greit å ta det gradvis. Snakker man om noen uker eller flere måneder? Psykiateren som følger meg opp mener bestemt at alle disse medisinene jeg står på som bare virker "bittelitt" (det gjelder alt untatt Sobril, som jeg ikke skal ta mer av) bare blir som bensin på bålet, fordi det fører til at angst er noe man må flykte fra, og dermed opprettholdes angsten. Er i gang med terapi. Er forsåvidt ikke et krav at jeg seponerer annet enn benzo (Imovane var faktisk OK for dem) for å fortsette i behandling, men jeg ser jo poenget til psykiateren også. Tolvon og Seroquel er hun heller ikke glad i pga alle de uønskede reseptorene som også påvirkes (maser spesielt om vektøkning)... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. april 2015 Skrevet 21. april 2015 Trøndere svarer alltid med et spørsmål :-) Hvorfor ikke ta seg et par uker på nedtrapping når det er tryggere og mer fornuftig? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.