Gå til innhold

Seponere Tolvon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har brukt Tolvon 60 mg for søvnen i 8 år. Og har nå begynt å seponere denne. Trappet ned fra 60 mg til 30 mg over tre mnd.  Og har trappet ned fra 30 mg nå til 10 mg i løpet av 2 uker. De to siste nettene har jeg tatt 10 mg. Det har gått greit, og jeg har ikke merket noe ubehag.  Kan jeg nå prøve å kutte Tolvon ut helt, eller bør jeg vente en uke eller så? Eventuelt trappe ned til 5 mg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør bruke 10 mg i minst to uker.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei 

Jeg har nå brukt 10 mg i to uker, og 5 mg (delt pillen) de to siste nettene. Det har gått bra, men jeg merker en svak urvenhet. Burde jeg ta 10 mg istedet for 5, og stoppe brått etter f.eks to uker til? Nå er jeg også veldig obs på slike forandringer, så kanskje det ikke er noe å bry seg om. Hvor lenge vil eventuelle symptomer på seponering  vare?

Takk for svar :-)

Skrevet

Hei 

Jeg har nå brukt 10 mg i to uker, og 5 mg (delt pillen) de to siste nettene. Det har gått bra, men jeg merker en svak urvenhet. Burde jeg ta 10 mg istedet for 5, og stoppe brått etter f.eks to uker til? Nå er jeg også veldig obs på slike forandringer, så kanskje det ikke er noe å bry seg om. Hvor lenge vil eventuelle symptomer på seponering  vare?

Takk for svar :-)

Nå er medisiner som Tolvon og Remeron minst like hjelpsomme for søvn i lave doser som høye. Det skyldes at effekten som hjelper på søvn "slår inn" allerede ved små doser, og en annen, faktisk stimulerende, effekt slår inn når du kommer deg et stykke opp i dose.

Det høres kanskje litt rart ut. 

Jeg sover utmerket av 10 mg Tolvon, bruker det hvis jeg i perioder sover dårlig. Har aldri forsøkt 5 mg, så jeg vet ikke hvordan det ville fungert, men hvis du trapper ned til null og plutselig sover dårlig, så kan nok det være forklaringen. Jeg bruker som sagt 10 mg ved behov, og har aldri opplevd plager ved å trappe ned fra 10 til 0 altså, så det tror jeg går bra.

Skrevet

Har brukt Tolvon 60 mg daglig i ca ni år, og føler jeg ikke har behov for dem mer.  Jeg vil også se om de kan være årsaken til at jeg overhodet ikke klarer å gå ned i vekt, selv ikke på lavakarbo. 

Er jo litt redd for at å slutte med dem skal føre til ubehageligheter. Men den bekymringen er kanskje ubegrunnet.

Skrevet

Har brukt Tolvon 60 mg daglig i ca ni år, og føler jeg ikke har behov for dem mer.  Jeg vil også se om de kan være årsaken til at jeg overhodet ikke klarer å gå ned i vekt, selv ikke på lavakarbo. 

Er jo litt redd for at å slutte med dem skal føre til ubehageligheter. Men den bekymringen er kanskje ubegrunnet.

Det kan det godt hende at det er. Jeg går ned på lavkarbo, men problemet er at jeg får både hjertebank og høyt kolesterol av det, så jeg kan ikke spise slik mat, dessverre.

Jeg tviler på at 10 mg Tolvon gir nevneverdig vektøkning da. For å påvirke dette må du nok høyere i dose. 60 mg derimot kan helt sikkert gi vektøkning hos mange.

Tolvon har ikke samme grufulle seponeringseffekter som SSRI har. Jeg bråseponerte en gang i tiden 30 mg Remeron (som nærmest er "tvillingen" til Tolvon) - tilsvarer 60 mg Tolvon, og det var uproblematisk. Tok et antihistamin for søvn en ukes tid, og ingen problemer ellers.

Skrevet

Det kan det godt hende at det er. Jeg går ned på lavkarbo, men problemet er at jeg får både hjertebank og høyt kolesterol av det, så jeg kan ikke spise slik mat, dessverre.

Jeg tviler på at 10 mg Tolvon gir nevneverdig vektøkning da. For å påvirke dette må du nok høyere i dose. 60 mg derimot kan helt sikkert gi vektøkning hos mange.

Tolvon har ikke samme grufulle seponeringseffekter som SSRI har. Jeg bråseponerte en gang i tiden 30 mg Remeron (som nærmest er "tvillingen" til Tolvon) - tilsvarer 60 mg Tolvon, og det var uproblematisk. Tok et antihistamin for søvn en ukes tid, og ingen problemer ellers.

Jeg har brukt 60 mg i alle disse årene, og kiloene har sneket seg på. Men det kan jo også skyldes at jeg merket lavt stoffskifte på samme tid som jeg begynte med Tolvon.  For dette bruker jeg syntetisk tyroksin. 

Jeg hadde også hjertebank da jeg begynte med lavkarbo, men det ga seg etter hvert.  Tror det er en vanlig "bivirkning" når man begynner med dette kostholdet. 

Visste ikke at antihistaminer hjelper på søvn :-) Hvis jeg ikke får sove, kan jeg jo ta Tolvon, 10 mg en gang i blant :-)

Skrevet (endret)

Jeg har brukt 60 mg i alle disse årene, og kiloene har sneket seg på. Men det kan jo også skyldes at jeg merket lavt stoffskifte på samme tid som jeg begynte med Tolvon.  For dette bruker jeg syntetisk tyroksin. 

Jeg hadde også hjertebank da jeg begynte med lavkarbo, men det ga seg etter hvert.  Tror det er en vanlig "bivirkning" når man begynner med dette kostholdet. 

Visste ikke at antihistaminer hjelper på søvn :-) Hvis jeg ikke får sove, kan jeg jo ta Tolvon, 10 mg en gang i blant :-)

Jo, det er faktisk antihistamin-effekten som Tolvon har, som gjør at man blir trøtt av den. Så tenker du kanskje "man blir jo ikke trøtt av Zyrtec, Aerius eller Clarityn" - forklaringen på det er at slike "nye" antihistaminer er laget slik at de ikke krysser over til hjernen, de virker bare i kroppen (f.eks hals, nese og øyne). Eldre antihistaminer, som Atarax, Vallergan, etc. krysser over og man blir trøtt av den, og det er denne bivirkningen som utnyttes når slike medisiner benyttes til søvn.

En del medisiner som brukes i psykiatrien (de fleste trisykliske antidepressiv, samt Remeron, Tolvon og en del antipsykotika) har også en antihistamineffekt. Da jeg sto på Remeron spesielt, men også nå på 10 mg Tolvon, trenger jeg ikke ta allergimedisiner i pollensesongen. Dette er jo merkelige eksempler på hvordan bivirkninger kan brukes til noe positivt iblant :-)

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Et annet middel som er bra mot søvn er inositol, 500 mg - 2 g. Inositol er et b vitamin. Tas et par timer før leggetid.

Skrevet

Et annet middel som er bra mot søvn er inositol, 500 mg - 2 g. Inositol er et b vitamin. Tas et par timer før leggetid.

Jeg testet det en gang. Skal ha god effekt mot angst. Muligens ble angsten bedret men synes ikke jeg merket all verden på søvn. Men folk er jo forskjellige :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...